خانه اتاق خواب وسایل اتاق خواب چه تخت خوابی برای چه اتاق خوابی ؟

چه تخت خوابی برای چه اتاق خوابی ؟

زمان مطالعه : 

6 دقیقه دقیقه

اغلب انسان ها بیش از هر مکان دیگری در خانه، زمان زیادی از روز را در اتاق خواب خود سپری می کنند. اگرچه بخش قابل توجهی از این زمان به خوابیدن می گذرد اما آنچه اهمیت دارد این است که ما روز خود را در اتاق خواب آغاز می کنیم و در همان اتاق هم به روز خود پایان می دهیم.


بنابراین به نظر می رسد که اتاق خوابی با وسایل و چیدمان مناسب تاثیر زیادی در خلق و خو و حتی کیفیت خواب ما خواهد داشت. گذشته از آن، کارایی هر فضا تا حد زیادی به ابعاد، رنگ و جنس وسایلی که در آن قرار می‌دهید بستگی دارد. پس بهتر است پیش از خرید تخت خواب ، کمد، صندلی یا ایجاد هر تغییری در اتاق خواب خود با اندازه های کلیدی این وسایل آشنا شوید.

چه تخت خوابی برای چه اتاق خوابی ؟

چیدمان اتاق خواب با یادگیری اندازه استاندارد تخت خواب شروع می شود. در واقع این که شما به کدام تخت علاقه دارید با این که چه تختی بهترین کارایی را در اتاق خواب شما خواهد داشت کمی تفاوت دارد. با توجه به اینکه مبلمان اتاق خواب امروزه در ابعاد و شکل های مختلفی در بازار عرضه می شوند، پس با دانستن ابعاد دقیق اتاق خود می توانید پیش از خرید تخت خواب و سایر مبلمان اتاق خواب می توانید یک برنامه ریزی دقیق را بروی کاغذ پیاده کنید.



اندازه های طلایی چیدمان اتاق خواب



ابعاد تخت خواب کودک

ابعاد تخت خواب کودک

فارغ از چیدمان اتاق کودک، تختخواب کودک ممکن است مهمان ناخوانده اتاق خواب شما شود. کمتر کسی هنگام چیدمان اولیه اتاق خواب به فکر خرید تخت خواب کودک و قرار دادن آن در یک گوشه اتاق خواهد بود. اما به هرحال اگر قرار است کودکتان را مدتی در کنار خود نگهداری کنید بهتر است بدانید که تخت خواب ها بر اساس اندازه استاندارد تشک ها ساخته می شوند. اما به یاد داشته باشید که قطعاتی مانند چارچوب بیرونی و تاچ بالایی و پایینی می توانند ابعاد تخت خواب را بزرگ تر کنند. بهرحال تخت خواب کودکان معمولا حدود 70 سانتی متر عرض و 130 سانتی متر نیز طول داخلی دارند. ارتفاع تخت نیز با توجه به ارتفاع تشک متغیر است.



ابعاد تخت خواب دو طبقه

عکس انواع تخت خواب دوطبقه

هنگام خرید تخت خواب دو طبقه ارتفاع آن نیز اهمیت پیدا می کند. تخت خواب های دو نفره به طور معمول 75 تا 83 سانتی متر عرض و حدود 190 سانتی متر نیز طول دارند. این مدل تخت ها ارتفاع استانداردی ندارند و با توجه به نیاز شما در ارتفاع های گوناگونی ساخته می شوند. برخی مدل ها نیز پیش از نصب و پیکربندی امکان تنظیم ارتفاع دلخواه را به شما می دهند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که درباره تخت خواب دو طبقه باید بدانید!



ابعاد تخت خواب یک نفره

عکس تخت خواب یکنفره

تشک های صنعتی از تنوع بالایی در بازار برخوردارند. این تنوع وسیع موجب شده تا شما بتوانید بر اساس نیاز و شرایط فیزیکی خود محصولی مناسب را خریداری کنید. از این رو، پیش از خرید تخت خواب یک نفره نگاهی به ابعاد تشکی که مناسب شماست داشته باشید. تخت خواب های یک نفره معمولا 100سانتی متر عرض و 200 سانتی متر طول دارند. با این حال، شما می توانید تخت هایی تا طول 215 سانتی متر را نیز در بازار پیدا کنید.



ابعاد تخت خواب دو نفره

ابعاد تخت خواب دو نفره

اندازه تخت خواب دو نفره معمولا 160در 200 است. این تخت خواب ها فضای کافی برای خوابیدن دو نفر را فراهم می کنند اما گاهی برای استفاده انفرادی یا تخت خواب مهمان هم خریداری می شوند. هنگام خرید تخت خواب دو نفره باید به وجود فضای کافی در دو سمت تخت برای راه رفتن و چرخش آزادانه توجه کرد.

همچنین تخت خواب هایی نظیر Queen-size یا King-size نیز ساخته می شوند که اندازه های بسیار بزرگتری نسبت به تخت های دو نفره معمولی دارند و برای اتاق های خیلی بزرگ مناسب هستند. طول این تخت خواب ها معمولا از 2 متر تجاوز نمی کند اما عرض آنها تا 190 سانتی متر (در مدل King) نیز افزایش می یابد.



ابعاد پاتختی

در هنگام خرید پاتختی باید به تمامی ابعاد آن توجه کنید. پاتختی ها اندازه های متفاوتی دارند که گاهی عرض آنها تا یک متر و عمق آنها تا نیم متر نیز می رسد. در نتیجه شما باید به فضای باقیمانده در دو سمت تخت نگاه کنید. این فضا پس از قرار گرفتن پاتختی در آن همچنان باید کمی تا دیوار یا هر وسیله دیگری که در کنار آن قرار دارد، فاصله داشته باشد.

عکس و مدل پاتختی تخت خواب

افزون بر این، ارتفاع پاتختی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. ارتفاع پاتختی باید اندکی کمتر از ارتفاع تخت خواب باشد. پاتختی های بلندتر و کوتاه تر نه هماهنگی خوبی با تخت خواب دارند و نه کارایی مناسبی از خود نشان می دهند. چراکه ما باید در حالت خوابیده نیز به وسایل روی پاتختی و کشوهای آن تسلط داشته باشیم. بهتر است بلافاصله پس از خرید تخت خواب به فکر خرید پاتختی نباشید، چراکه تشک های صنعتی و خوش خواب ارتفاع قابل توجهی به تخت اضافه می کنند و باید این ارتفاع را هم به بلندی تخت خواب اضافه کنید.



ابعاد کمد در اتاق خواب

ابعاد کمد در اتاق خواب

کمدها اندازه مشخصی ندارند و بر اساس نیاز خریداران در ابعاد گوناگونی ساخته می شوند. اما مهمترین چیزی که در دکوراسیون اتاق خواب باید در نظر گرفت این است که یک دیوار باید برای قرار گرفتن تخت و یک دیوار نیز برای قرار دادن کمد وجود داشته باشد. این دو قطعه معمولا اگر در کنار هم قرار گیرند به دلیل اختلاف ارتفاع زیاد، جلوه زیبا و هماهنگی از خود ارائه نمی دهند.

کمدها گاهی با یک آینه بزرگ بر روی خود همراه هستند. این آینه که پهنایی به اندازه عرض کمد دارد هم می تواند تصویری بی نظیر از دکوراسیون اتاق خواب را از خود منعکس کنند و هم می تواند بی نظمی و ناهماهنگی اتاق را دوچندان جلوه دهد.



ابعاد صندلی در اتاق خواب

ما برای خرید تخت خواب، کمد، پاتختی و آباژور همواره برنامه داریم اما اغلب نه تصمیم و نه حتی فضایی برای یک صندلی در نظر داریم. با این حال، صندلی ها علاوه بر نشیمنی راحت برای انجام کارهایی نظیر مطالعه، جلوه ای متفاوت نیز به دکوراسیون اتاق خواب می دهند.

ابعاد صندلی در اتاق خواب

ابعاد صندلی و فضای اتاق خواب باید به گونه ای باشد که دایره ای با قطر 90 سانتی متر در میانه اتاق خالی باقی بماند. این فضای خالی علاوه بر ایجاد سهولت در رفت و آمد، هماهنگی میان قطعات مختلف مبلمان اتاق خواب را بیشتر می کند.



کلام آخر

واقعیت این است که شما می توانید برای هر تخت خوابی با هر اندازه، مبلمانی مناسب پیدا کنید. پس در دکوراسیون اتاق خواب، اولویت با خرید تخت خواب است. در هنگام خرید تخت خواب و مبلمان اتاق خواب به یاد داشته باشید که یک اتاق هر اندازه هم که بزرگ باشد، قرار نیست کاملا مملو از وسایل شود. پس گاهی خرید تخت خواب ، میز، کمد و صندلی های بزرگ با وجود آنکه ضربه ای به دکوراسیون اتاق خواب شما نمی زند، ممکن است مشکلاتی را در آینده برایتان ایجاد کند.

راهنمای خرید تخت خواب یکنفره

ممکن است شما در آینده به خانه دیگری نقل مکان کنید. پس احتمال دارد که قطعات بزرگ در فضای جدید به راحتی جای نگیرند. افزون بر این، مبلمان اتاق خواب باید با سایر مبلمان منزل در اتاق نشیمن همخوانی داشته باشد تا یک هارمونی منظم در تمام فضای خانه جریان داشته باشد.

برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید