خانه اتاق خواب پنج عنصر اصلی یک اتاق‌خواب آرامش‌بخش

پنج عنصر اصلی یک اتاق‌خواب آرامش‌بخش

زمان مطالعه : 

6 دقیقه دقیقه

اتاق خواب بخش بسیار مهمی از منزل است که افراد بعد از یک روز خسته‌کننده در آنجا به استراحت می‌پردازند تا برای روز بعد انرژی کسب کنند. خیلی از ما بیشتر به مکان‌های عمومی‌تر منزل مثل اتاق نشیمن یا آشپزخانه که در معرض دید بقیه هستند، توجه می‌کنیم

درحالیکه اگر اهمیت اتاق خواب بیشتر از دیگر فضاهای منزل نباشد، کمتر نیست. شما بیشتر وقتی را که در منزل هستید، در اتاق خوابتان به‌سر می‌برید، جایی که تاثیر بسزایی بر سلامت جسمی و روحی شما می‌گذارد، بنابراین توجه به دکوراسیون و طراحی آن از اهمیت بسیاربالایی برخوردار است. در ادامه به بررسی پنج ویژگی اصلی‌ای که یک اتاق خواب باید داشته باشد تا تبدیل به محیطی آرامش‌بخش و سالم برای شما شود، می‌پردازیم.



1- پالت رنگی ملایم

رنگ می‌تواند تاثیر شگرفی بر اتمسفر اتاق شما بگذارد. یک پالت رنگی خنثی و ملایم از رنگ‌های آبی، خاکستری و سفید، یک انتخاب محبوب برای اتاق خواب است. همچنین ترکیب قهوه‌ای، کرم و سفید می‌تواند فضای آرامش‌بخشی ایجاد کند.



2- تشک

تشک

مهم‌ترین بخش اتاق خواب، تخت‌خواب و مهمترین قسمت تخت‌خواب، تشک است. تشکی که متناسب با بدن شما باشد، تغییربزرگی در سطح استراحت بدن شما و میزان انرژی‌‌ای که دریافت می‌کند،  ایجاد خواهد کرد. انتخاب یک تشک مناسب می‌تواند باعث شادی، کاهش فشارخون، کاهش استرس، داشتن یک متابولیسم سالم، افزایش توانایی‌های یادگیری و بهبود حافظه و افزایش خلاقیت شود. همه‌ی این موارد نتایج داشتن استراحت کافی و با کیفیت، تحت تاثیر داشتن یک تشک مناسب و استاندارد است، پس تشک خود را دست کم نگیرید.  کارشناسان معتقدند که هر شش سال باید تشک خود را عوض کنیم، خصوصا افرادی که دچار آلرژی هستند، زیرا ذرات گرد و غبار روی تشک با چشم دیده نمی‌شوند و از بین بردن آنها نیز دشوار خواهد بود؛ بنابراین راحت‌ترین و نتیجه‌بخش‌ترین راه، استفاده از یک تشک جدید است.

بیشتر بخوانید: چطور تشک مناسب خود را انتخاب کنیم؟ 



3- مبلمان اتاق خواب

مبلمان در محیط زندگی ما مثل گوشت و سیب‌زمینی در یک وعده‌ی غذایی می‌مانند! آنها بیشتر فضای محیط را از آن خود می‌کنند و باعث ایجاد حس خوشایندی در محیط می‌شوند. برای اینکه اتاق خواب شما جذاب‌تر و راحت‌تر باشد، در انتخاب مبلمان اتاق خواب به این نکات دقت کنید:

- مبلمان و صندلی‌ای با رنگ‌های آرام و مناسب انتخاب کنید. این رنگ‌ها باعث آرامش و رفع خستگی جسم و ذهن شما خواهند شد. رنگ‌هایی مثل ابی کم‌رنگ، صورتی کم‌رنگ و سبز کم‌رنگ می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند.

- فضای اتاق خواب خود را شلوغ نکنید. شلوغ بودن اتاق خواب باعث ایجاد حس استرس در شما می‌شود. سعی کنید از مبلمان، صندلی‌ها و کمدهایی با کیفیت بالا و در تعداد کم استفاده کنید.

- تناسب در چیدمان مبلمان. دکوراسیون اتاق خواب توجه ویژه‌ای را می‌طلبد چون هرگونه به‌هم ریختگی یا عدم تناسب در دکوراسیون اتاق خواب، تاثیرات مستقیمی بر روحیه‌ی ما دارد.



4- تخت‌خواب

تخت‌خواب

شما یک ‌سوم عمر خود را روی تخت‌خواب می‌گذرانید، پس اینکه زمان کافی برای خرید یک تخت مناسب صرف کنید، الزامی است. انتخاب یک تخت غیراستاندارد و نامناسب می‌تواند منجر به بدن درد و کمبود خواب شود که این کمبود خواب خود مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت. موقع خرید تخت به این نکات توجه کنید:


قبل از خرید فقط به آن نگاه نکنید، بلکه روی آن دراز بکشید.

 

به اندازه‌ی اتاق خواب خود توجه کنید مثلا اگر فضای اتاق خواب شما کوچک است، خرید یک مبل تخت‌خواب‌شو می‌تواند انتخاب منطقی‌ای باشد چون باید در اطراف تخت خود فضای کافی داشته باشید نه اینکه بیشتر فضای اتاق را اشغال کند. در صورتی که فضای کافی برای داشتن یک کمد لباس بزرگ در اتاق‌خواب‌تان ندارید، تخت خوابی بگیرید که در قسمت پایینش کشوی لباس تعبیه شده باشد؛ با این کار بیشترین استفاده را از تخت‌خواب خود و فضایی که از آن خود کرده، می‌کنید.

بیشتر بخوانید: رازهایی که برای خرید تخت خواب حتما باید بدانید 

علاوه بر توجه به ویژگی‌های کیفی محصول و استاندارد بودن و راحت بودن آن، باید به ظاهر آن و حس‌و‌حالی که به محیط اتاق خواب شما می‌دهد نیز توجه کنید. اینکه چه سبک دکوراسیونی را برای منزل و اتاق خواب‌تان انتخاب کرده‌اید، یکی از عوامل تعیین کننده‌ی نوع تخت‌خوابی‌است که قصد خریداری آن را دارید.



5- روشنایی اتاق خواب

روشنایی اتاق خواب

داشتن روشنایی ملایم، لازمه‌ی اتاقی است که قرار است جو آرامش‌بخشی برای شما فراهم آورد. اگر در اتاق خواب خود به مطالعه می‌پردازید، مطمئن شوید که چراغ مطالعه‌ی شما، نور کافی برایتان فراهم می‌کند. برای اینکار می‌توانید از چراغ‌های مطالعه‌ی با پایه‌ی بلند ترو حباب عریض‌تر و لامپ‌های استاندارد استفاده کنید.



توجه به اتاق خواب، توجه به سلامت جسمی و روحی

اینکه ما بیشترین وقت خود را در اتاق خوابمان سپری می‌کنیم برهیچ‌کس پوشیده نیست، اما چرا باز هم آنطور که باید به محیط و دکوراسیون آن توجه نمی‌شود؟ یکی از دلایل آن این است که نمی‌دانیم خیلی از آشفتگی‌ها و اضطراب و استرس‌ها و یا مشکلات جسمی ما به زمانی که ما در این فضا می‌گذرانیم برمی‌گردد. کمبود خواب و کمر درد تنها عواملی هستند که شاید اکثر افراد به آنها توجه کنند و دلیل آن را در اتاق‌خواب خود جست‌و‌جو کنند، اما داشتن یک اتاق‌خواب شلوغ با مبلمان نامناسب، تشک غیراستاندارد، روشنایی بیش‌ از حد  بیشتر از آن چیزی که فکر کنید بر روح و جسم شما تاثیرات منفی بگذارند. از امروز توجه بیشتر به اتاق‌خواب‌تان را جزء برنامه‌های‌تان قرار دهید تا محیطی راحت، زیبا و آرامش‌بخش را تجربه کنید.

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید