خانه پیت کت دانشنامه چوب یا mdf ؟ مساله این است

چوب یا mdf ؟ مساله این است

زمان مطالعه : 

5 دقیقه دقیقه

آیا چوب معمول که می شناسیم همیشه بهترین متریال ممکن برای استفاده در مبلمان منزل گرفته از کمد، کابینت، تخت خواب، دراور و کمد است ؟ یا بهتر است از مصالح جدیدتری مثل ام.دی.اف استفاده کنیم؟

این سوالی است که بسیار از مردم موقع رفتن به منزل جدید برایشان پیش می‌آید که آیا گرانتر بودن چوب بدین معناست که بهترین انتخاب است؟ و شاید برایتان جالب باشد که بدانید پاسخ این سوال این است؛ "نه لزوماٌ" .

چوب جامد مزایای بسیاری دارد، به طور مثال در برابر تنش بسیار مقاوم است و زیبایی بسیار طبیعی را برای شما به ارمغان می‌آورد. ولی این تمام ماجرا نیست، چوب معمولاً در برابر رطوبت، گرما و عوامل طبیعی مخصوصاً زمانی که به شکل قطعاتی مثل در کابینت، کمد و غیره درمی‌آید مقاوم نیست و دچار تاب‌خوردگی، شکستگی و طبله شدن میشود.

ام دی اف (Medium density fiber) یا (فیبر تخته‌ای با چگالی متوسط) یک نوع متریال کامپوزیت با کیفیت بالاست که در بسیاری از موارد محاسن چوب را  در کنار برطرف کردن معایب آن و همچنین حفاظت از محیط زیست به شما هدیه می‌کند.


ام دی اف از تراشه‌های چوبی و محصولات گیاهی تهیه می‌شود که در طول پروسه تهیه این محصول، خشک و به هم بسیار فشرده می‌شوند تا در نهایت تخته‌هایی که به اسم mdf می شناسیم به دست بیایند.


mdf از چوب معمولی بسیار پایدارتر بوده و در برابر تغییر دما و رطوبت و به صورت کلی تغییرات جوٌی مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می‌دهد.

چوب معمولی معمولاً در برابر تغییر دما و رطوبت در جهات مختلف کش می‌آید و یا منقبض می‌شود و از فرم اصلی خود خارج می‌شود. به همين خاطر نگهداري، تعمير و رسيدگي درها، كابينتها و تختهاي چوبي معمولا مخارج زيادي را روي دست صاحبش مي گذارد.

راهکارهای شناخت ام دی اف

همچنین استفاده از چوب معمولی در جاهای بسیار مرطوب مثل حمام تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد و این در حالی است که استفاده از mdf راه چاره است و حتی انواعی از این محصول به صورت تخصصی تر برای این فضاها ساخته شده اند .

برای ساخت کالاهای MDF مانند تخت خواب، کمد، کابینت و غیره ابتدا نقشه‌ها توسط کامپیوتر  طراحی می‌شوند و سپس به وسیله دستگاههای بسیار دقیق برش CNC به قطعات مورد نظر تبدیل می‌شوند، از سوی دیگر پنل‌های MDF در قطعات بزرگتری نسبت به چوب طبیعی در دسترس هستند که با توجه به این موارد دو مزیت دیگر برای این متریال ایجاد می‌شود، یکی آنکه اتفاقات ناخواسته که به واسطه عوامل طبیعی مانند گره‌ها و یا خوردگیهای در چوب ممکن است وجود داشته باشند در این نوع مصالح نگرانی ایجاد نمی‌کنند و طراحیها و برشها و وصلها با بالاترین کیفیت در حد میلی متر انجام می‌شوند، و از سوی دیگر شرکتهای بزرگ که تولیدات سری و عمده دارند می‌توانند با توجه به ابعاد پنل، پرتیهای خود را به حداقل برسانند و کالاهایی با قیمت بسیار مناسب در اختیار شما بگذارند.


بنابراین بسیار مهم است تا اینگونه محصولات را تولیدکنندگان معتبر تهیه کنید که مطمئن باشید از طراحی های مناسب و محاسبه شده به همراه کیفیت ساخت خوب بهره‌مند می‌شوید.


همچنین در MDF برخلاف چوب طبیعی وجود گره‌ها و عوامل طبیعی بر ظاهر این مصالح وجود ندارد که در مقطع رنگ‌آمیزی بسیار مهم است. زیرا باعث میشود رنگ یکپارچگی خود را در سراسر سطح کالای تولید شده حفظ کند.

مزایای چوب

و اما وقتی نوبت به قیمت می‌رسد هم باز تقریبا در تمام موارد MDF گوی سبقت را از چوب طبیعی خواهد ربود. چوب تقریباً در تمامی موارد بسیار گرانتر است و همچنین همواره هم در دسترس نیست و بعضاً برای تهیه چوب مناسب باید ماه‌ها منتظر بمانید زیرا یافتن چوب مناسب احتیاج به پیدا کردن مقاطع سالم و همچنین فرآوری دارد که زمان‌بر هستند.

همچنین معمولا طراحان پروژه ها علاقه بیشتری برای کار با این مصالح نشان می‌دهند زیرا با توجه به انعطاف پذیری امکانات بیشتری در اختیار طراحان و معماران می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: با انواع چوب و کاربرد آنها در دکوراسیون منزل آشنا شوید 

اما در انتها توجه داشته باشید که با وجود تمام محاسن ام دی اف که مطرح شد اما مصالح مناسب همواره با توجه به نوع پروژه است که انتخاب می‌شود و بهتر است که در این خصوص از نظر کارشناسان استفاده کنید و اگر تجربه‌ای در استفاده از هریک از این مصالح دارید خوشحال خواهیم شد اگر آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید