خانه پیت کت دانشنامه مزایا و معایب نئوپان

مزایا و معایب نئوپان

زمان مطالعه : 

5 دقیقه دقیقه

همه ی ما انسان برای اینکه یک محصول را بخریم می خواهیم بطور کامل با ویژگی های آن (چه بد و چه خوب) و انواع مواد اولیه مورد استفاده در آن محصول آشنا شویم تا بین گزینه های پیش رویمان بهترین انتخاب را داشته باشیم.

در این مطلب ما می خواهیم به بررسی دقیق ویژگی های نئوپان بپردازیم اما پیش از شروع به شما پیشنهاد می کنیم اگر با نئوپان آشنایی کامل ندارید قبل از مطالعه ی این مطلب، مقاله نئوپان چیست را مطالعه کنید و سپس به سراغ شناخت مزایا و معایب نئوپان بروید.

نئوپان یک مواد اولیه ارزان قیمت برای ساخت محصولاتی مثل سرویس خواب، کابینت و برخی انواع مبل است که اساس تولید آن خرده چوب های بازیافتی می باشد. این خرده چوب ها طی یک فرآیند چند مرحله ای شیمیایی به تخته های نئوپان تبدیل خواهد شد. این تخته چوب ها نیز مانند تمام مواد های اولیه در سراسر دنیا دارای مزایا و معایبی است که دانستن آنها برایمان بسیار کاربردی خواهد بود.



مزایای نئوپان

مزایای نئوپان

از مهم ترین مزیت های نئوپان می توانیم به ارزان قیمت بودن و وزن کم آن اشاره کرد. که در نتیجه ی این دو ویژگی، نئوپان در بسیاری از صنایع همچون صنعت جعبه سازی و دکوراسیون داخلی و دکور سازی و حتی در ساخت سرویس خواب و کابینت استفاده می شود. این درحالی است که استفاده از نئوپان در ساخت تخت خواب یا کابینت به هیچ عنوان اصولی نیست(در ادامه به دلیل آن خواهیم پرداخت) به همین دلیل استفاده از نئوپان در ساخت این محصولات نسبت به صنایع دیگر کمتر دیده می شود.



معایب نئوپان

نئوپان در تمام دوران عمر خود در مقابل خود ام دی اف را داشته است که همیشه یک سر و گردن با یک دیگر اختلاف داشته اند و این امر سبب شده است که سیاهه ی معایب نئوپان از مزایای آن بیشتر باشد.



1-  نئوپان در برابر رطوبت و آب مقاوم نیست

یکی از بزرگ ترین مشکلات نئوپان ضد آب نبودنش است، این نداشتن مقاومت به این معنا نیست که به محض تماس با آب باد کند و زیبایی و کارایی اولیه خود را از دست دهد. مقاومت نئوپان در برابر آب تنها با سرعت کم شکسته می شود و در دراز مدت مشکل ساز خواهد بود. اما لازم است بدانیم که مناطق شمالی کشور از قاعده ی تاثیرگذاری در دراز مدت استثنا هستند.



2- استقاومت نئوپان در برابر فشار کم است

دلیل اصلی اینکه نئوپان یک سر و گردن از ام دی اف پایین تر است همین استحکام است. همان طور که گفته شد نئوپان از خرده چوب های بازیافتی ساخته می شود که سبب می شوند تا تراکم و انسجام  کمتری در ساختار نئوپان ایجاد شود و درنتیجه در برابر ضربه شکننده باشد. به خاطر این شکنندگی، نئوپان در ساخت محصولاتی مانند تخت خواب که نیاز به مقاومت بسیار بالایی دارند کمتر استفاده می شود.



3- نئوپان پیچ پذیری ضعیفی دارد

چون نئوپان یک ساختار منسجم و یکپارچه در خود ندارد بسیاری از فن های نجاری بر روی آن بی اثر خواهد بود. یکی از ساده ترین اصول نجاری استفاده از پیچ برای اتصالات است اما نئوپان مانند چوب یا ام دی اف نمی تواند پیچ، میخ یا هر ابزار متصل کننده ی دیگری به خوبی درون خود جای دهد و آن را نگه دارد. به همین دلیل است که محصولاتی که از نئوپان ساخته شده اند بعد از شش ماه یا حداکثر یک سال به صدا می افتد و بند های اتصالشان شل می شود.



4- نئوپان نامرغوب سبب بوی نامطبوع می شود

نئوپان نامرغوب سبب بوی نامطبوع می شود​​​​​​​

بازار الان نئوپان در ایران، شرکت های بسیاری با کیفیت های مختلف نئوپان تولید و به بازار عرضه می کنند که بعضی از نئوپان تولید شده توسط برخی از این شرکت مرغوب و برخی دیگر کاملا نامرغوب و بی کیفیت هستند. نئوپان های نامرغوب در ایران سبب شدند تا یک دل مشغولی بزرگ برای خریدارن ایجاد شود و آن دل مشغولی این است که بعد از مدتی محصول خریده شده بوی نامطبوع از آن به مشام خواهد رسید و به حدی آزاردهنده می شود که تنها راه خلاصی از آن بوی نامطبوع، دور انداختن آن خواهد بود. پس عقل حکم می کند برای خرید محصولی که از نئوپان ساخته می شود به مرغوبیت آن و بخصوص شرکت سازنده ی آن توجه کنیم تا درگیر این بوی ناخوشایند نشویم.


در این مطلب تمام سعی خود را کردیم تا کاملا بی طرف به بررسی مزایا و معایب نئوپان بپردازیم و امیدواریم شما با مطالعه ی این مطلب دریچه ی جدیدی از اطلاعات به روی شما بازشده باشد و این مطالب برای شما کاربردی و مفید بوده باشد. از شما درخواست می کنیم که اگر تجربه ای دارید و یا نکته ای را جا انداخته ایم با ما درمیان بگزارید. احیانا اگر سوالی هم برای شما پیش آمده است با ما مطرح کنید تا ما پاسخ گوی شما باشیم.

برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید