خانه اتاق خواب وسایل اتاق خواب بالش طبی و تاثیر آن در سلامت بدن

بالش طبی و تاثیر آن در سلامت بدن

زمان مطالعه : 

5 دقیقه دقیقه

بالش طبی، یکی از اقلامی است که برای خواب آرام و راحت به آن نیاز دارید. بالش مناسب، تاثیر زیادی در خواب افراد دارد و خواب خوب، لازمه‌ٔ زندگی سالم است.


بالش، اگر استاندارد و مناسب نباشد، عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامت کلی بدن دارد. اول اینکه باعث بی‌خوابی یا خواب ناآرام می‌شود که خواب ناکافی، سلامتی کلی فرد را به خطر می‌اندازد. دوم اینکه، اگر سر و گردن و ستون فقرات موقع خواب در وضعیت صحیح قرار نگیرد، باعث بروز آسیب‌های مختلف و درد در نواحی مختلف بدن می‌شود.

به خاطر همه این دلایل که تاثیرات مستقیمی بر وضعیت سلامتی جسمی و روحی شما دارند، بهتر است که از بالش‌های طبی استفاده کنید.



بالش طبی و ویژگی‌های متمایز آن

بالش طبی و ویژگی‌های متمایز آن

بالش‌ طبی، متناسب با آناتومی بدن و فاصله سر تا زمین موقع خواب و عوامل دیگر، طراحی می‌شود. به همین دلیل، استفاده از بالش طبی باعث می‌شود که سر، گردن و ستون فقرات، موقع خواب، در وضعیت صحیح و در حالت آرامش قرار بگیرد. در این شرایط، هیچ فشار اضافه‌ای به گردن و ستون فقرات وارد نمی‌شود در نتیجه از آسیب‌های بعدی ناشی از استفاده از بالش‌های نامناسب جلوگیری به عمل می‌آید. یکی از آسیب‌هایی که بالش نامناسب ایجاد می‌کند، آرتروز و گردن‌درد است. 

در بالش‌ طبی، فرقی نمی‌کند که جهت سر شما و جهت خوابیدن به کدام طرف باشد. در هر صورت، سر و گردن در وضعیت مناسب قرار می‌گیرد. حتی اگر به پهلو بخوابید، گردن‌تان در وضعیت مناسب و دور از هر گونه آسیب قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد خرید بالش برای جلوگیری از گردن درد 

بالش طبی تنوع زیادی دارد و با مدل‌های جدید با کاربری‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. مثلا از بین انواع رایج بالش طبی می‌توان به بالش دور گردن، بالش زیر سر، بالش بین زانوها و حتی بالش حاملگی اشاره کرد. هر کدام از این بالش‌ها، کاربری‌های متفاوتی دارند و هر کدام از آنها، به نوعی در حفظ سلامت فرد، تاثیرگذار هستند.

تنوع بالش طبی فقط به نوع و کاربرد آن محدود نمی‌شود. بالش طبی از نظر جنس پارچه رویی، جنس مواد داخلی، ابعاد و اندازه‌ها و سایر ویژگی‌ها نیز تنوع دارند. به خاطر همین تنوع قابل قبول، می‌توانید از بین انواع بالش‌ها، هر کدام را که متناسب با نیازها و فیزیک بدن‌تان است، انتخاب کنید.

بعضی از بالش‌های طبی شکل بالش‌های معمولی هستند فقط جنس مواد داخلی آنها متفاوت است. در واقع، وجود فوم‌های خاص در این بالش‌ها، این امکان را می‌دهد تا متناسب با ارتفاع گردن و سایر ویژگی‌های فیزیکی فرد، ارتفاع آنها متناسب با شکل قرار گرفتن سر موقع خواب، تغییر کند.

بالش طبی و تاثیر آن در سلامت بدن

بالش‌های دور گردنی برای کسانی مناسب است که دچار گردن‌درد هستند. این افراد مخصوصا وقتی مجبور باشند که مدت طولانی رانندگی کنند، پشت کامپیوتر بنشینند یا سفرهای طولانی مدت دارند، با کمک بالش طبی، باید گردن خود را در برار فشارهای اضافه، محافظت کنند.

بالش طبی و تاثیر آن در سلامت بدن

بالش‌های مخصوص زانو برای کسانی مناسب است که با مشکلات زانودرد و آرتروز زانو، دست و پنجه نرم می‌کنند. این نوع از بالش طبی، موقع خواب بین زانوها قرار می‌گیرد و فشار اضافه را از روی زانو برمی‌دارد.

بالش طبی و تاثیر آن در سلامت بدن

بیشتر خانم‌های باردار که خصوصا در ماه‌های اخر بارداری به پهلو می‌خوابند، ممکن است به خاطر بزرگ شدن و سنگین شدن شکم، خواب ناآرامی داشته باشند. برای این دسته از زنان باردار، بالش حاملگی ابداع شده است که آن را زیر شکم قرار می‌دهند. البته این بالش‌ها بعد از زایمان نیز کاربردهای فراوانی دارند و مادران می‌توانند از آنها برای شیر دادن به نوزاد استفاده کنند.



بالش طبی و تاثیر آن بر سلامتی

بالش طبی و تاثیر آن بر سلامتی

بالش طبی به خاطر همه ویژگی‌هایی که در بالا عنوان کردیم، باعث می‌شود خوابی راحت و آرام داشته باشید. از تاثیرات استفاده از بالش طبی می‌توان به این موارد اشاره کرد:


سلامت کلی بدن

بالش مناسب، باعث می‌شود که خواب راحتی داشته باشید. خواب آرام و کافی، یکی از مهم‌ترین عناصر لازم برای حفظ سلامت کلی بدن است. خواب کافی باعث می‌شود که انررژی لازم برای فعالیت در طول روز داشته باشید. تمرکز بیشتر، فعالیت بهتر مغز و حافظه فقط با خواب کافی و راحت، قابل دستیابی است.

پیشگیری از آرتروز

پیشگیری از آرتروز​​​​​​​

اگر مفاصل و اندام‌های شما هنگام خواب، در شرایط مطلوب و وضعیت مناسب قرار بگیرند، از مشکلات جدی در آینده مثلا انواع آرتروزها پیشگیری می‌شود. بالش مناسب، شرایط را برای خوابی مطلوب در حالی که به هیچ کدام از مفاصل و اندام‌ها فشار اضافه وارد نشود، فراهم می‌کند.

بهبود گردن‌ درد

گردن درد یکی از مشکلات رایجی است که بر اثر استفاده از بالش نامناسب ایجاد می‌شود. اگر برای شما هم این مشکل زیاد اتفاق می‌افتد و صبح‌ها با گردن درد و گرفتگی عضلات گردن بیدار می‌شوید، احتمالا بالش مناسبی ندارید. با خرید بالش طبی مناسب، گردن و سر، موقع خواب در وضعیت مطلوب قرار می‌گیرد و از گردن درد و گرفتگی‌های عضلانی صبحگاهی پیشگیری می‌کند.

پیشگیری از آلرژی

یکی از دلایلی که باعث ایجاد آلرژی در بسیاری از افراد می‌شود، الیاف موجود در بالش‌ها است. یا خود الیاف یا آلرژن‌هایی که در آنها پنهان می‌شوند، موجب ایجاد آلرژی می‌شوند. بالش‌های طبی معمولا الیاف ضدحساسیت دارند و با متریال‌های ضدآلرژی ساخته می‌شوند.

با انتخاب بهترین بالش طبی، خوابی آرام و راحت خواهید داشت که تاثیر آن را به وضوح در سلامتی کلی و نشاط خود احساس خواهید کرد.

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید