خانه پیت کت دانشنامه انواع چوب و کاربرد آنها را در دکوراسیون بشناسید

انواع چوب و کاربرد آنها را در دکوراسیون بشناسید

زمان مطالعه : 

5 دقیقه دقیقه

چوب، ماده ای است که از ترکیب عناصر شیمیایی بسیاری ساخته می شود و می توان گفت دارای یکی از پیچیده ترین فرمول های شیمیایی است. در عناصر سازنده ی چوب، سلولز با 40-45 درصد در صدر جدول مواد تشکیل دهنده ی چوب قرار دارد.

از دیرباز تا کنون چوب به عنوان یکی از اصلی ترین المان ها در طراحی دکوراسیون ها به حساب می آید اما استفاده از چوب در دکوراسیون ها کار ساده و آسانی نیست زیرا چوب یکی از متنوع ترین مواد در صنعت طراحی دکوراسیون می باشد. هر یک ازانواع چوب دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی می باشند که بر اساس این ویژگی در دکوراسیون های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب ما قصد داریم به بررسی ویژگی های محبوب ترین و کاربردی ترین انواع چوب که در حوزه دکوراسیون داخلی استفاده می شود و کاربرد آنها در دکوراسیون بپردازیم.



کاربرد چوب بلوط در دکوراسیون داخلی

چوب بلوط

چوب ها را از نظر جنس می توان به دو دسته کلی یعنی چوب نرم و چوب سخت تقسیم کرد، که به گفته ی متخصصان این حوزه جایگاه چوب بلوط در دسته ی چوب های سخت می باشد. چوب بلوط به دلیل تراکم بالا و انسجام در بافتش در برابر ساییدگی و رطوبت هوا مقاومت قابل ملاحظه ای دارد. چوب بلوط از جمله چوب هایی است که دارای تنوع رنگی طبیعی می باشد اما ما در مجموعه بلج با بررسی این دونوع چوب به این نتیجه رسیده ایم تفاوت رنگ چوب بلوط با دیدن چشم خیلی مشخص و مشهود نیست و تنها وجه تمایز آنها حفره های موجود بر سطوح چوب می باشد. چوب بلوط دارای دو رنگ قرمز(بلوط تیره) و سفید(بلوط روشن) می باشد که  چوب بلوط قرمز نسبت به بلوط سفید دارای حفره ها و محافظ بزرگتری می باشد.

در صنعت چوب و دکوراسیون داخلی از چوب بلوط به دلیل مقاومت و ضد رطوبت بودن برای ساخت انواع مبلمان و درب  و به ویژه کف پوش های ساختمانی استفاده می شود. رگه های موجود در چوب بلوط سبب شده است بیشتر از چوب های دیگر برای ساخت کفپوش مورد توجه قرار بگیرد.



کاربرد چوب راش در دیزاین خانه

چوب راش

چوب راش یکی از زیباترین و خوش نقش ترین چوب ها در جهان است که بیشتر برای کارهای تزئینی در صنعت چوب و دکور استفاده می شود. چوب راش را نه می توان گفت که چوبی نرم است و نه سخت بلکه مناسب ترین دسته بندی برای چوب راش از لحاظ جنس و مقاومت، چوب نیمه سخت است. چوب راش به دلیل داشتن بافتی یکنواخت و همگن در ساخت انواع مبلمان و سرویس خواب های کلاسیک استفاده می شود. خوش نقش و نگار بودنش نیز سبب شده است تا به اولین انتخاب طراحان دکوراسیون برای بکار بردن چوب در دکوراسیون های داخلی تبدیل شود. رنگ چوب راش، رنگ گرم کرم روشن مایل به قرمز می باشد که این رنگ زیبا باعث شده است که گاها از این چوب بطور خام در طراحی دکوراسیون های داخلی استفاده شود. چوب راش در برابر آسیب حشرات موذی مقاومت قابل قبولی دارد درنتیجه مصنوعاتی که از چوب راش تولید می شوند اگر در شرایط خوب و مساعدی نگهداری شوند می توانند عمری طولانی داشته باشند.



کاربرد چوب گردو در دکوراسیون منزل

چوب گردو

چوب درخت گردو از قدیمی ترین و اصیل ترین چوب هایی است که در صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی استفاده شده است. از ویژگی های این چوب می توان به ریز بافت بودن،رنگ قهوه ای، داشتن گره های زیبا در بافت خود، رنگ پذیری بالا و راحتی در برش چوب و تبدیل به قطعات مورد نیاز می توان اشاره کرد. چوب گردو از لحاظ مقاومت و تراکم مانند چوب راش در گروه چوب های نیمه سخت قرار دارد. از چوب گردو عمدتا برای ساخت مبل و تخت خواب های سلطنتی استفاده می شود. اما زیاد بودن قیمت چوب گردو در مقایسه با سایر انواع چوب باعث شده است کم تر در صنعت چوب و طراحی دکوراسیون مورد استفاده قرار بگیرد این درحالی است که اگر چوب گردو در ساخت یک محصول چوبی مانند سرویس خواب یا در طراحی دکوراسیون محیطی بکار گرفته شود زیبایی بی همتایی به آن فضا خواهد بخشید.



کاربرد چوب افرا در طراحی دکوراسیون داخلی

چوب افرا

چوب افرا را می توان به عنوان متنوع ترین چوب در دنیا معرفی کرد، زیرا طبق آخرین آمار محققان در زمینه بررسی و شناخت انواع جدید چوب تا کنون بیش 200 نوع افرا شناسایی و ثبت شده است که برخی از آنها نرم و برخی دیگر سخت هستند اما تمام این انواع خواص کلی مشابهی دارند و تنها تفاوتشان در موارد جزئی می باشد. رنگ چوب افرا به سفیدی است که گاها به رنگ کرم نیز نزدیک است و در بازار ایران هم موجود است و به دلیل سهولات در برش و میزان خم پذیری مناسب آن و مناسب بودن از نظر صرفه ی اقتصادی یکی از اصلی ترین گزینه ها برای ساخت انواع مبل و سرویس خواب است. چوب افرا یک چوب ایده آل برای ساخت مبلمان و سرویس خواب به شمار می رود.



کاربرد چوب گیلاس در تزیین خانه 

چوب گیلاس​​​​​​​

طبق آخرین تحقیقات در حوزه ی شناخت چوب، متخصصان دریافتند که درخت گیلاس از آن دسته چوب هایی است که بصورت خودکار در تمام نقاط دنیا رشد می کند اما با این حال چوب گیلاس بسیار گران قیمت است و معمولا طراحان دکوراسیون از آن برای شکوه دادن به یک دکوراسیون استفاده می کنند، به اصطلاح امروزی می توانیم بگوییم که اگر بخواهند یک دکوراسیون لاکچری بسازند از چوب گیلاس استفاده می کنند.

چوب گیلاس بر خلاف چوب هایی که تا این جا معرفی کرده ایم رنگ لایه ی درونی و بیرونی آن با هم متفاوت است. چوب گیلاس از داخل به رنگ زرد می باشد که به مرور بعداز برش به رنگ قهوه ای درمی آید و از قسمت بیرونی می توان گفت که سفید رنگ است. این چوب را هم اگر بخواهیم از جهت سفتی یا نرمی در گروه خاصی قرار دهیم می توانیم آن را به گروه چوب های نیمه سخت اضافه کنیم. عمده ترین کاربرد این چوب در طراحی دکوراسیون ها می باشد.​​​​​​​

برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید