خانه دکوراسیون پذیرایی وسایل پذیرایی 5 نکته مهمی که قبل از خرید مبلمان باید بدانید

5 نکته مهمی که قبل از خرید مبلمان باید بدانید

زمان مطالعه : 

7 دقیقه

نقش مبلمان در دکوراسیون اتاق نشیمن معادل نقش تخت خواب در چیدمان اتاق خواب است. انتخاب مبلمان به عنوان پرکاربردترین و تاثیرگذارترین عنصر از طراحی داخلی اتاق پذیرایی، نیازمند صرف بیشترین زمان نیز خواهد بود.

مبل محلی است برای ریلکس کردن، مطالعه، خوردن و آشامیدن، سرگرم کردن اعضای خانواده و دوستان، تماشای تلویزیون و حتی خوابیدن. پس در کنار توجه به مولفه هایی همچون جذابیت و مدرن بودن باید راحتی و استاندارد بودن مبلمان را نیز در نظر گرفت. 

در این مقاله در کنار شما به بررسی مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید مبلمان منزل باید به آنها توجه شود، خواهیم پرداخت و فرقی ندارد که قصد خرید یک دست مبل استیل دارید یا راحتی، میخواهید مبل مدرن بخرید یا کلاسیک. در هر صورت این نکات برای افرادی که قصد خرید هر کدام از انواع این عضو مهم از وسایل پذیرایی را برای دکوراسیون اتاق نشیمن خود دارند، مفید خواهد بود. پس لطفا با ما در ادامه همراه باشید.


1. ابعاد مبلمان باید متناسب با اندازه اتاق پذیرایی و بر اساس میزان راحتی ما باشد 

مسلما آخرین چیزی که می خواهید، داشتن مبلمانی در اندازه ی نامناسب است. اندازه و ابعاد مبلمان یک مولفه ی مهم در انتخاب آن است. مبلمانی که بزرگ تر یا کوچک تر از آن ابعادی باشد که فضای اتاق نشیمن اجازه می دهد، دیزاینی آشفته یا بیش از حد خالی را برای ما رقم خواهد زد و تاثیر منفی قابل توجهی بر جلو طراحی داخلی فضا خواهد گذاشت. 

چیدمان مبل در پذیرایی مستطیل شکل

به عنوان مثال برای اکثر افراد ابعاد استاندارد یک مبل سه نفره عبارتند از: 100 سانتی متر عمق، 213 سانتی متر طول و 86 سانتی متر ارتفاع با ارتفاع نشیمنگاه 43 سانتی متر. اما این شما هستید که باید بر اساس میزان بزرگی فضایی که در اختیار دارید، این اعداد را تغییر دهید. در ادامه به بررسی دقیق تر این مورد می پردازیم:

طول مبلمان: ابتدا باید دید ابعاد اتاق نشیمن، اجازه مبلمانی با چه طولی را برای شما فراهم می کند. سپس حجم دیگر عناصر موجود در دکوراسیون، پنجره ها و دسترسی به در را در نظر بگیرید. اگر می خواهید اطراف مبلمان خود میز، چراغ مطالعه زمینی یا صندلی و ... قرار دهید، فضای مورد نیاز برای آنها را نیز محاسبه کنید. 

چیدمان مبل در پذیرایی مربع کوچک

در پایان به کمک کاغذ بوچر (Butcher paper) آن را شبیه سازی کنید تا از تناسب بین ابعاد آن و فضا مطمئن شوید. اگر به دلیل کوچک بودن اتاق نشیمن نتایج خیلی رضایت بخش نبود، می توانید از مبلمان چند بخشی استفاده کنید تا بیشترین استفاده را از فضا داشته باشید.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی هوشمندانه برای چیدمان اصولی مبلمان در اتاق نشیمن کوچک 


عمق مبلمان: عمق متوسط  مبلمان90 سانتی متر است اما می تواند بین 76 تا 106 سانتی متر نیز باشد. در واقع این عمق مبلمان است که بیشترین تاثیر را در میزان راحتی شما دارد و بهترین راه امتحان کردن مبل و نشستن روی آن قبل از خرید است. در خرید آنلاین مبلمان بررسی کنید که مجموع ارتفاع قسمت نشیمنگاه و عمق بین 100 ( اگر پاهای کوتاهی دارید) تا 111( اگر قدبلندتر هستید) باشد.

ارتفاع مبلمان: راحتی شما و ابعاد اتاق، تعیین کننده ارتفاع مناسب  مبلمان است. به طور مثال اگر ارتفاع دیوار اتاق 5/2 متر است، مبلی با ارتفاع پایین تر گزینه بهتری است؛ چرا که دیوار را بلندتر نشان می دهد. در مورد مبلمان چند بخشی یا سکشنال، ارتفاع کمتر(80 سانتی متر) بهتر خواهد بود.


2. حتما نباید از رنگ های خنثی برای مبلمان استفاده کنید (متفاوت باشید)

مبلمان حجم قابل توجهی از دیزاین فضا را به خود اختصاص می دهند پس قطعا سهم زیادی در پالت رنگ دکوراسیون پذیرایی آن دارند. انتخاب مبلمانی به رنگ خنثی احتمالا وسوسه کننده باشد. چرا که رنگ های خنثی هم جذاب و مدرن اند و هم قدرت سازگاری بالایی با انواع دیزاین ها و رنگ ها را دارند. اما اگر عاشق رنگ های برجسته هستید هم نگران نباشید. مبلمان شما می تواند با رنگ قوی اش، عنصر برجسته دیزاین فضا منزل شما باشد و حتی تبدیل به نقطه کانونی شود. 

5 نکته مهمی که قبل از خرید مبلمان باید بدانید


3. به کمک مبلمان طرح دار به منزل خود جان ببخشید

یکی از دوراهی های پیش روی شما در خرید مبلمان، ساده یا طرح دار بودن آن خواهد بود. اگر چیدمان فضای مد نظر شما به اندازه ی کافی دارای عناصر طرح دار است، مبلمان ساده یا تک رنگ گزینه ای مناسب برای تعادل بخشیدن به آن خواهد بود. اما اگر در دکراسیون منزل تان جای خالی بافت و عمق حس می شود، چه گزینه ای بهتر از مبلمان طرح دار؟

عکس اتاق پذیرایی


4. در انتخاب پارچه مبلمان، مزایا و معایب هر یک را در نظر بگیریم

از رایج ترین پارچه هایی که در رویه کوبی مبلمان به کار می روند می توان به مخمل، ابریشم و چرم اشاره کرد. مبلمانی که رویه مخملی دارند، شکوه و جلوه خاصی به دیزاین می بخشند، تنوع بالایی دارند و انتخابی عالی برای دکوراسیون هایی همچون کلاسیک یا ترکیه ای هستند. 

رویه های ابریشمی نیز اغلب برای مبلمان سلطنتی استفاده شده و جلوه ای لوکس به آن می بخشند، البته ماندگاری چندان بالایی ندارند. آخرین گزینه یعنی رویه چرم طرفداران زیادی دارد. مبلمان چرمی سازگاری بالایی با فضاهای مختلف داشته و گزینه ای مناسب برای دکوراسیون داخلی صنعتی، کلاسیک و مدرن هستند. هرچند تمیز کردن آب یا گرد و غبار از سطح آن بسیار راحت است اما در مورد لکه های چربی کارتان به این سادگی ها هم نخواهد بود.

دکوراسیون اتاق نشیمن به سبک صنعتی با مبلمان چرمی


5. تنها با توجه به نیاز و فضای اتاق نشیمن خود، بهترین مدل مبلمان را بخرید

خب بالاخره می رسیم به این سوال که مبلمان چه مدلی برای دیزاین فضای مدنظر ما انتخاب مناسب تری خواهد بود؟ مبلمان راحتی و کلاسیک از جمله انواعی هستند که بیشترین کاربرد را در ایران دارند و تقریبا با بیشتر فضاها نیز سازگار اند. 

علاوه بر این دو، مبلمان چند بخشی، لاوسن و مبل تخت خواب شو نیز در لیست محبوب ترین ها قرار می گیرند. اگر فضای محدودی دارید و به دنبال استفاده ی بهینه از آن هستید، مبلمان چند بخشی همچون انواع مبل اِل انتخاب خوبی برای شما خواهند بود. اگر با محدودیت ابعاد اتاق پذیرایی روبه رو نیستید و به دنبال تبدیل مبلمان به عنصری برجسته در دیزاین هستید، مبلمان لاوسن می توانند گزینه ی خوبی برای شما باشند. 

مبل ال تخت خواب شو

در این مقاله در کنار شما به بررسی نکاتی اساسی در مورد خرید مبلمان پرداختیم. نکاتی که به ما کمک می کنند تا دیزاینی منسجم تر و با راحتی بیشتری داشته باشیم. شما هم می توانید تجربیات و نظریات خود را در ادامه با ما و دیگر خوانندگان مجله تخصصی دکوراسیون پیت کت به اشتراک بگذارید.

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید