خانه آشپزخانه دکوراسیون آشپزخانه ایرانی دکوراسیون آشپزخانه اصیل ایرانی

دکوراسیون آشپزخانه اصیل ایرانی

زمان مطالعه : 

6 دقیقه دقیقه

ایران با قدمت ترین کشور دنیاست که فرهنگ غنی و کاملی دارد و مردمان آن قرن ها قبل با تلفیق فرهنگ و دانش خود توانستند ساز و کارهای دقیقی برای زندگی خود بسازند و از آنها به درستی در جایگاه های مختلف استفاده کنند


به طور مثال آنها برای هر بخش از خانه ی خود یک دکوراسیون خاص و کاربردی در نظر می گرفتند که ما امروز قصد داریم درباره ی ویژگی های دکوراسیون آشپزخانه ایرانی صحبت کنیم. ایرانیان در ابتدا از اتاقی به نام مطبخ به عنوان آشپزخانه استفاده می کردند که تمامی امکانات برای پخت و پز در آن فراهم بود اما ایرانیان برای بهبود وضعیت در آشپزی و نگهداری مواد غذایی خود به مرور با استفاده از دانش و فرهنگ خود این مطبخ ها را به آشپزخانه هایی زیبا اما کاربردی تبدیل کردند و سالیان سال از کار در این آشپزخانه ها لذت بردند.

با گذشت زمان متاسفانه فرهنگ های تازه ی کشورهای خارجی جدید بر رفتار ایرانیان چیره شد و دیگر در کم تر خانه ای می توانیم آشپرخانه ای کاملا ایرانی و سازگار با آن فرهنگ غنی ایرانیان پیدا کنیم اما خوشبختانه هنوز هم افرادی هستند که دوستدار این فرهنگ عالی باشند و می خواهند که آشپزخانه ای با دکوراسیون اصیل ایرانی داشته باشند و ما در ادامه این مطلب 7 نکته ی مهم در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی را مطرح می کنیم.



1. استفاده از گلیم در آشپزخانه ایرانی

استفاده از گلیم در آشپزخانه ایرانی

یکی از امضاهای ملت ایران گلیم و فرشی است که آنها می بافتند و می بافند. اگر شما آشپزخانه ای کوچک دارید حتما به شما توصیه می کنیم که از گلیم ایرانی استفاده کنید تا علاوه بر اینکه آشپزخانه ای ایرانی داشته باشید، آشپزخانه ی شما بزرگ تر نیز به نظر برسد. در استفاده از این گلیم ها به این نکته توجه داشته باشید که باید آن ها را براساس شکل آشپزخانه خود بچینید یعنی اگر آشپزخانه ای مربع یا مستطیل دارید از گلیم چهار گوش یا اگر آشپزخانه دایره ای دارید از گلیم گرد استفاده کنید.



2. استفاده از پنجره های ارسی با شیشه های چند رنگ در آشپزخانه

استفاده از پنجره های ارسی با شیشه های چند رنگ در آشپزخانه

اگر صفر تا صد آشپزخانه ی خود را می سازید یا اینکه امکان تغییر پنجره ها برای شما فراهم است به پنجره های ارسی با شیشه های رنگی رنگی هم فکر کنید. ایرانیان برای استفاده از این پنجره ها علاوه بر این که سبب زیبایی دوچندان خانه می شوند یک دلیل علمی نیز دارند؛ تابش نوراز بیرون(به ویژه نور خورشید به دلیل گرما) به این شیشه های رنگارنگ و بازتاب آنها به فضای داخل، باعث می شود که حشرات موزی مثل مگس در فضای آشپزخانه کاملا گیج شده و به محض ورود برای رهایی از این نورها راهی برای خروج از آشپزخانه شما پیدا خواهند کرد.



3. استفاده از سیر و فلفل برای تزئین آشپزخانه

یکی از مواردی که ممکن است من و شما نیز به یاد داشته باشیم این است که دسته ای از فلفل های زرد و قرمز و سبز یا سیر در آشپزخانه ماردبزرگمان آویزان باشد. این حرکت در گذشته علاوه بر جنبه ی زیبایی، جنبه مصرفی نیز داشت اما در خانه های امروز شما می توانید فقط از لحاظ زیبایی از آنها استفاده کنید.



​​​​​​​4. استفاده از ظروف مسی (مخصوصا سماور )در چیدمان آشپزخانه ایرانی

استفاده از ظروف مسی (مخصوصا سماور )در چیدمان آشپزخانه ایرانی

ساخت ظروف مسی و سفالی از قدیم الایام جز هنر های ایرانیان به شمار می رفت و استادکاران بزرگی در بین ایرانیان وجود داشتند از این جهت مردم ایران به این ظروف علاقه خاصی داشتند که باز هم این علاقه ریشه علمی هم دارد و امروزه پزشکان تاکیید می کنند حدالامکان از ظروف مسی برای پخت و پز خود استفاده کنید تا مقداری از مواد معدنی بدن از طریق آن تامین شود. حال پیشنهاد ما به شما این است که اگر هم از ظروف مسی در آشپزی خود استفاده نمی کنید، یک سماور زیبا و ترجیحا ذغالی و قابل استفاده در آشپزخانه خود استفاده کنید.



5. استفاده از کابینت های چوبی در آشپزخانه ایرانی

استفاده از کابینت های چوبی در آشپزخانه ایرانی

چوب، مواد اولیه ای است که اگر در هر فضایی استفاده شود بلاشک انرژی آن محیط را از منفی به مثبت مطلق تغییر می دهد. ایرانیان تنها کسانی نبودند که از چوب استفاده کردند اما در بین بهترین سازندگان مصنوعات چوبی هستند و از این هنر خود نیز در آشپزخانه های خود استفاده می کردند و هنوز هم استفاده می کنند. چوب حس و حال آشپزخانه را دگرگون می کند. در ضمن بهتر است بدانید که


چوب تنها وسیله ای است که هیچ وقت قدیمی نخواهد شد و هر چه محصولی مثل کابینت که از چوب ساخته شده است از عمرش بگذرد زیبا تر می شود.



6. استفاده از گل و گلدان برای دیزاین آشپزخانه ایرانی

هر وقت غمگین شدید و حوصله ای برای آدم ها نداشتید به سراغ گل ها بروید زیرا این موجودات باارزش چنان انرژی فعال و مثبتی از خود ساطع می کنند که باعث می شوند احساس فوق العاده ای پیدا کنید. حال باید بدانید ایرانیان جز شاد ترین مردمان دنیا بودند و شاید یکی از دلایلش این است که هر جا که توانستند گل و درخت کاشتند.

استفاده از گل و گلدان برای دیزاین آشپزخانه ایرانی

بهتر است برای آشپزخانه خود ابتدا چند گل زیبا و زینتی تهیه کنید اما حتما یک گلدان بزرگ تر نیز داشته باشید تا در آن گیاهان خوراکی بکارید و از آنها استفاده کنید. استفاده از مواد غذایی اولیه ای که توسط آشپز به ثمر رسیده است برای آشپز حس بی نظیری خواهد داشت.



7. استفاده از کاشی های فیروزه فام در طراحی آشپزخانه

در نکته اول از امضای ایرانیان حرف زدیم و در پایان نیز در مورد امضای دیگر این مردم صحبت می کنیم. استفاده از کاشی هایی به رنگ فیروزه و با نقش و نگار های هنرمندانه یکی از تزئینات مورد علاقه ایرانیان بوده است که در مکان های بسیاری از آنها استفاده کرده اند. این رسم نه تنها در ایران رواج پیدا کرد بلکه در کل جهان از این گروه کاشی ها برای زینت بخشیدن به فضا استفاده می کنند. اگر برای شما ممکن نیست که کاشی های آشپزخانه خود را تعویض کنید می توانید از برچسب هایی به رنگ فیروزه استفاده کنید تا از آن دریای زیبایی محروم نباشید.



و کلام آخر

دکوراسیون آشپزخانه اصیل ایرانی

در پایان یک نکته مهم برای چیدمان صحیح تر آشپزخانه ی شما برای شما مطرح می کنیم؛ کار کردن در آشپزخانه ای راحت و اصولی است که در آن مثلث کار با نسبت های مناسب ایجاد شده باشد. منظور از این جمله این است که سه هسته آشپزخانه یعنی اجاق گاز-یخچال-سینک ظرف شویی باید در فاصله ای از هم قرار بگیرند که کاربر آشپزخانه به راحتی و بدون طی مسافت طولانی از آنها استفاده کند.

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید