خانه آشپزخانه وسایل آشپزخانه راهنمای انتخاب صندلی مناسب برای آشپزخانه و معرفی انواع آن

راهنمای انتخاب صندلی مناسب برای آشپزخانه و معرفی انواع آن

زمان مطالعه : 

8 دقیقه

امروزه دور تا دور کانتر یا جزیره‌ هر آشپزخانه‌ مدرن چندین صندلی اپن به چشم می‌خورد. فرقی اگر شما هم قصد خرید صندلی آشپزخانه (فرقی ندارد صندلی فانتزی میخواهید یا انواع صندلی آشپزخانه پارچه ای) دارید، ممکن است سوالاتی در خصوص چگونگی انتخاب مناسب‌ترین صندلی برای آشپزخانه‌‌ برایتان مطرح شود.

از آنجایی‌ که صندلی‌ها مانند دیگر وسایل آشپزخانه مدام در حال استفاده‌اند، می‌بایست هم زیبا و هم محکم باشند. از طرفی انواع مدل های صندلی آشپزخانه و اپن مدام در بازار در حال بروز شدن هستند و دیگر تشخیص جدیدترین مدل صندلی آشپزخانه سخت است. ولی نگران نباشید! در این مطلب تمام نکات و ریزه‌کاری‌های انتخاب صندلی مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه را بررسی خواهیم کرد. در پایان این مطلب احتمالا می توانید بهترین و خاص ترین صندلی مخصوص آشپزخانه خود را انتخاب کنید. 

صندلی آشپزخانه و صندلی اپن و کانتر
۱. هدفمند خرید کنید

پیش‌ از ‌هر چیز به‌طور جدی به هدفی که از خرید صندلی آشپزخانه دارید فکر کنید. تعیین هدف، انتخاب اندازه و مدل صندلی اپن را برای شما راحت‌تر می‌کند. برای ساده‌تر شدن کار، سوالاتی که در ادامه آمده است را از خودتان قبل از انتخاب مدل صندلی اپن بپرسید:

  • چقدر از صندلی‌های آشپزخانه خود استفاده خواهید کرد؟
  • آیا برای صرف تمام وعده‌های غذایی روی صندلی اپن خواهید نشست؟
  • آیا مرتبا دوستانتان را برای صرف شام دعوت می‌کنید؟
  • برای انجام تکالیف، بازی‌های دسته‌جمعی و وقت گذراندن با خانواده از میز و صندلی آشپزخانه استفاده می‌کنید؟

اگر پاسخ‌تان به هر یک از سوالات فوق بله است، باید دنبال صندلی‌های پشتی‌دار و حتی دسته‌دار، که نشستن طولانی‌مدت روی آن‌ها اذیت‌کننده نیست، باشید. البته نشستن روی صندلی‌های بدون پشتی برای دقایقی کوتاه مشکلی ایجاد نمی کند ولی این صندلی‌های تکی بدون پشتی برای صرف وعده‌های غذایی و بازی‌های طولانی اصلا مناسب نیستند.

  • کدام مدل صندلی با نیازها و خواسته‌های شما مطابقت دارد؟

​​​​​​​پس از عبور از مرحله‌ی قبل، نوبت به انتخاب سبک صندلی‌ که انتخابی مهم و تاثیرگذار است می‌رسد. در ادامه با بررسی انواع مدل های صندلی آشپزخانه می پردازیم
​​​​​​​

انواع صندلی‌ آشپزخانه

صندلی آشپزخانه و صندلی اپن و کانتر

​​​​​​​

  • صندلی‌ دسته‌دار: این مدل صندلی‌ها خیلی متداول نیستند ولی انتخاب با شماست. فقط به خاطر داشته باشید که بین صندلی‌های دسته‌دار و پشتی‌دار، باید فضای خالی بیشتری وجود داشته باشد.
  • صندلی‌ ساده: این مدل صندلی‌ها، فاقد دسته و پشتی و بسیار شیک هستند. این نوع صندلی‌ها گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه‌های کوچک به حساب می‌آیند.
  • صندلی‌ چرخان: همه‌ ما حداقل یک بار روی این صندلی‌های جذاب نشسته‌ایم! صندلی‌های چرخان به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی تغییر موقعیت دهید و بدون این که گردن‌تان را بچرخانید به اطراف دید داشته باشید. از این ‌رو گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه هستند. علاوه‌بر این نشستن و بلند شدن از روی این صندلی ها در آشپزخانه بسیار آسان است.
  • صندلی‌ ثابت: این صندلی‌ها گزینه‌ی مناسبی برای فضاهای دوستانه‌تر، که در آن‌ها نیازی به استفاده از صندلی چرخان نیست، هستند.
  • صندلی‌ جکدار: اگر بچه‌های شما در حال رشد هستند یا اعضای خانواده‌تان اختلاف قد زیادی دارند، بهتر است این صندلی‌ها را برای آشپزخانه انتخاب کنید که ارتفاع‌شان قابل‌تنظیم است.​​​​​​​

خرید اقساطی انواع صندلی اپن


​​​​​​​توصیه‌ی ما به شما این است که هنگامی که برای خرید به فروشگاه رفتید، تمام مدل‌ها را امتحان کنید تا با آگاهی و تجربه انتخاب کنید. اما بهتر است برای این که دیدی نسبت به انواع مدل های صندلی اپن و قیمت آنها داشته باشید قبل از چرخی در فضای وب بزنید. به شما پیشنهاد میکنیم برای شروع این کار از فروشگاه اینترنتی بلج (www.bolej.ir) شروع کنید.


۲. به اندازه و ارتفاع صندلی آشپزخانه دقت کنید

هیچ چیز بیشتر از نشستن روی صندلی‌هایی که برای جزیره یا میز ناهارخوری مناسب نیستند، نمی‌تواند لذت غذا خوردن را از شما بگیرد. پس پیش از انتخاب مدل صندلی آشپزخانه و سبک موردنظرتان، باید مشغول اندازه‌گیری شوید.

تعیین صحیح اندازه‌ صندلی‌ آشپزخانه کار سختی نیست و با محدود کردن انتخاب‌های شما تصمیم‌گیری را راحت‌تر می‌کند. تنها کافی‌ست موارد زیر را به خاطر بسپارید.
​​​​​​​

ارتفاع صندلی آشپزخانه

صندلی آشپزخانه و صندلی اپن و کانتر


فراموش نکنید که ارتفاع صندلی اپن را از پایه تا نشیمن محاسبه کنید و نه تا پشتی. یک روش خوب برای اندازه‌گیری ارتفاع صندلی، محاسبه‌ی فاصله‌ی پایه‌ها تا زیر کانتر و سپس کسر کردن ۲۵ الی ۳۰ سانتی‌متر از این فاصله است.

میز ناهارخوری‌های موجود در بازار، تقریبا 71 الی 76 سانتی‌متر ارتفاع دارند. میزی با این ارتفاع، به صندلی‌هایی با ارتفاع 43 الی 45 سانتی‌متر نیاز دارد. 

ارتفاع کانتر ها معمولا 88 تا 92 سانتی‌متر است. اگر از کانتر به عنوان میز غذاخوری استفاده می‌کنید، به دنبال صندلی اپن با ارتفاع 60 الی 66 سانتی‌متر باشید. 

ارتفاع پیشخوان آشپزخانه بین 101 الی 107 سانتی‌متر متغیر است. برای صرف غذا روی پیشخوان، صندلی‌هایی به ارتفاع 71 الی 76 سانتی‌متر تهیه کنید. البته برخی پیشخوان‌ها که خیلی متداول هم نیستند بلندتر هستند و 114 الی 122 سانتی‌متر ارتفاع دارند. صندلی‌های مناسب برای این مدل پیشخوان‌ها باید 84 الی 86 سانتی‌متر باشند.
​​​​​​​

عرض صندلی آشپزخانه

صندلی آشپزخانه و صندلی اپن و کانتر


در حالت ایده آل باید بین هر صندلی در آشپزخانه، حداقل 15 سانتی‌متر فضای خالی باشد تا افراد به‌راحتی روی آن‌ها غذا بخورند و با هم گفت‌وگو کنند. البته فاصله‌ی بین صندلی‌ها با توجه به مدل آن‌ها می‌تواند متغیر باشد.


پس از تعیین ارتفاع صندلی‌ها، باید تعداد صندلی‌های موردنیازتان و عرض آن‌ها را مشخص کنید. ​​​​​​​عرض قسمتی از جزیره آشپزخانه را که به صندلی‌ها اختصاص خواهید داد اندازه‌گیری کنید و برای تعیین تعداد صندلی‌ها هنگام خرید همراه داشته باشید. فراموش نکنید که عرض هر صندلی باید تقریبا 42 سانتی‌متر باشد.

یادتان باشد که علاوه ‌بر اندازه‌ی صندلی به ابعاد آشپزخانه نیز توجه کنید. در آشپزخانه‌های کوچک صندلی‌های تاشو که‌ به‌راحتی جمع می‌شوند و زیر قرار می‌گیرند را جایگزین صندلی‌های پهن و بلند که فضای زیادی اشغال می‌کنند کنید. 


۳. جنس صندلی‌ آشپزخانه

صندلی آشپزخانه و صندلی اپن و کانتر


انتخاب جنس صندلی‌ آشپزخانه از دو مرحله‌ی قبل لذت‌بخش‌تر است. چرا که جنس صندلی علاوه‌ بر استحکام و مقاومت بر ظاهر و زیبایی آن نیز تاثیرگذار است. امروزه صندلی‌های موجود در بازار از نظر جنس، مقاومت و قیمت تنوع بالایی دارند و می‌توانند ساده، پولیش‌شده، رنگ‌شده و دارای درجه‌های راحتی مختلف باشند. 

صندلی‌ فلزی آشپزخانه: این صندلی‌ها محکم و شیک هستند، تا مدت‌ها سالم می‌مانند، می‌توانند با توجه به دیزاین آشپزخانه رنگ‌آمیزی شوند و امسال نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. 

صندلی‌ چوبی آشپزخانه: صندلی‌های چوبی مخوصا اگر رگه‌هایشان معلوم باشند ظاهری دوستانه و گرم به آشپزخانه می‌دهند. این صندلی‌ها که بسیار ترند شده‌اند راحتی آشپزخانه را دو چندان می‌کنند و در کنار هر رنگ و متریالی زیبا به نظر می‌رسند.

صندلی‌ چوبی و فلزی: این صندلی‌ها نشیمن چوبی و پشتی فلزی دارند. اگر قصد خرید صندلی‌های ترکیبی را دارید، در نظر داشته باشید که لمینت از چوب ارزان‌تر است و روی قاب‌های فلزی ارزان‌تری قرار می‌گیرد. البته این صندلی‌ها دوام کمتری دارند.

صندلی‌ پلاستیکی آشپزخانه: یکی دیگر از متریال‌های رایج برای ساخت صندلی اپن، پلاستیک، مخصوصا پلاستیک قالب‌گیری شده است. این نوع پلاستیک برای ساخت صندلی‌هایی با شکل و سبک متفاوت مناسب هستند. این صندلی‌ها محکم و بادوام‌اند، در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند و به سبب ظرافتی که دارند با تمام سبک‌ها قابل انطباق هستند. همچنین صندلی‌های اکریلیک نیز گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه‌های کوچک هستند. یکی از فروشگاه هایی که جدیدترین مدل های صندلی پلاستیکی آشپزخانه را عرضه میکند فروشگاه خوگر (www.khooger.com) است.

صندلی آشپزخانه و صندلی اپن و کانتر


صندلی‌ پارچه‌ای برای آشپزخانه: این صندلی‌ها تنوع رنگ و طرح بالایی دارند ولی پیش‌ از ‌آنکه هیجان ‌زده شوید و زیبایی روکش صندلی‌ها فریب‌تان دهد از خودتان بپرسید:

  • آیا بچه‌ها و حیوانات خانگی نیز از این صندلی‌ها استفاده خواهند کرد؟
  • آیا صندلی‌ها نزدیک محل آشپزی قرار خواهند گرفت؟

بچه‌های کوچک دشمن صندلی پارچه ای هستند! پس درصورت وجود این موجودات دوست‌داشتنی، از خرید صندلی‌هایی با روکش پارچه‌ای که به‌سختی تمیز می‌شوند صرف‌نظر کنید.

صندلی‌های پارچه‌ای برای استفاده در نزدیکی محل پخت‌وپز نیز مناسب نیستند، چرا که یک سهل‌انگاری کوچک کافیست تا زحمت تمیزکاری به گردن‌تان بیفتد!

حیوانات خانگی نیز می‌توانند با پنجه‌هایشان صندلی‌هایی از جنس وینیل را پاره کنند، با دندان‌هایشان پایه‌های چوبی را گاز بگیرند یا حتی ناخواسته به صندلی‌ها آسیب بزنند. قطعا دوست ندارید صندلی‌های جدید شما پس از مدت کوتاهی پاره و خراب به نظر برسند. پس سراغ متریال مقاوم‌تری مثل چرم، فلز و برخی چوب‌ها بروید.

اگر حیوان خانگی ندارید یا بچه‌هایتان به‌قدر کافی بزرگ شده‌اند، می‌توانید صندلی‌های پارچه‌ای بخرید. ولی فراموش نکنید که پیش از انتخاب جنس صندلی حتما نیازهایتان را در نظر بگیرید.


۴. تناسب رنگ صندلی‌ با دکور آشپزخانه

صندلی آشپزخانه و صندلی اپن و کانتر


اطمینان حاصل کنید که صندلی‌های موردنظر شما با رنگ‌های به‌کاررفته در دکوراسیون آشپزخانه هم‌خوانی دارند. در غیر این‌ صورت ظاهر آشپزخانه‌ی شما تماماً زیر سوال خواهد رفت. اگر صندلی‌های هم‌ رنگ کابینت‌ها و لوازم برقی پیدا نکردید به دنبال تضادی قوی و هماهنگ بین رنگ صندلی‌ها و دیگر وسایل آشپزخانه باشید. با این کار ظاهری زنده و با نشاط به آشپزخانه خواهید داد.

بیشتر بخوانید: بهترین ایده ها برای رنگ بخشیدن به دکوراسیون آشپزخانه 


۵. ساخت صندلی‌ آشپزخانه (صندلی های دست ساز)

نجاران و جوشکاران حرفه‌ای به‌راحتی می‌توانند صندلی‌های مختلفی بسازند. ولی افراد مبتدی بهتر است دست به این کار نزنند! چرا که صندلی مناسب آشپزخانه باید از مقاومت کافی برخوردار باشد و طوری طراحی شده باشد که تا مدت‌ها سالم و قابل‌استفاده بماند. پس اگر تصمیم دارید صندلی بسازید حتما باید آموزش ببینید و با گام‌های کوچک شروع کنید. 

همچنین می‌توانید به یک نجار سفارش دهید تا در ساخت صندلی به شما کمک کند. نجاران حرفه‌ای تجربیات ارزشمندی دارند و می‌توانند هر آشپزخانه‌ای را منحصربه‌فرد و کاربردی کنند.


آخرین توصیه پیت کت برای انتخاب صندلی آشپزخانه

صندلی آشپزخانه و صندلی اپن و کانتر


​​​​​​​بسیاری از فروشگاه‌های کوچک و دست‌دوم ‌فروشی‌ها که صندلی‌های متنوع و گاه نامتعارفی دارند و با صندلی‌ها و اکسسوری‌های عجیب و غریب جذاب‌تر به نظر می‌رسند، می‌توانند برای انتخاب صندلی‌هایی منحصربه‌فرد و خاص الهام‌بخش باشند. بنابراین برای انتخاب صندلی مناسب برای آشپزخانه خودتان را محدود نکنید.

گرچه انتخاب صندلی‌های جدید برای آشپزخانه می‌تواند کاری لذت‌بخش و شیرین باشد اما با این‌وجود ضروری است پیش از خرید صندلی تمام جوانب کار سنجیده شود و همه‌ی نکات در نظر گرفته شود. امیدواریم مطلبی که ما در تیم تحریریه مجله دکوراسیون داخلی پیت کت آماده کردیم شما را برای رسیدن به یک انتخاب هوشمندانه و دقیق برای خرید صندلی آشپزخانه، برایتان مفید و موثر بوده باشد. لطفا با نظرات و انتقادات خود ما برای ارائه بهترین مطالب حمایت کنید.

در این باره بیشتر بخوانید

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما