خانه پیت کت دانشنامه نئوپان چیست؟

نئوپان چیست؟

زمان مطالعه : 

4 دقیقه دقیقه

نئوپان یکی از فرآورده های چوبی است که در سال های اخیر در صنعت چوب و دکوراسیون داخلی توانسته است جایگاهی برای خود ایجاد کند و در تمام این سال ها در مقابل ام دی اف ایستاده است اما باز هم قدرت مبارزه با ام دی اف را ندارد


در ساخت نئوپان به طور معمول از ضایعات بازیافتی چوب استفاده می شود در عین حال در تولید نئوپان یکی از عوامل مهم، توزیع یکنواخت خرده چوب ها می باشد به همین دلیل ضایعات چوبی که از کارخانه های چوب بری برای ساخت نئوپان تهیه می شود برای تبدیل شدن به تخته های نئوپان توسط دستگاه خرد کن به تکه چوب های یک دست و یکنواخت تبدیل می شوند. کارخانه های تولید نئوپان، این خرده چوب های همگن را با محلولی که عمدتا از رزین یا چسب تشکیل می شود ترکیب می کنند و مخلوط نهایی مواد تشکیل دهنده نئوپان را توسط دستگاه پرس به تخته هایی با سایز های متفاوت تبدیل می کنند.



چطور نئوپان را از ام دی اف تشخیص دهیم؟

چطور نئوپان را از ام دی اف تشخیص دهیم

نئوپان یک رقیب سر سخت و قدرتمند در مقابل خود به نام ام دی اف دارد. یکی از معضلات خرید محصولاتی که از فرآورده هایی مانند نئوپان و ام دی اف ساخته شده اند، تشخیص نوع فرآورده ی بکار گرفته شده در آن محصول می باشد. برای تشخیص نئوپان از دیگر فرآورده ها راه های گوناگونی وجود دارد. یکی از این راه ها بررسی از طریق چگالی نئوپان و ام دی اف است، اصلی ترین تفاوت نئوپان و ام دی اف چگالی آنها می باشند که همیشه ام دی اف از نئوپان متراکم تر است اما نکته قابل توجه اینجاست که تشخیص عدد چگالی امریست که فقط توسط دستگاه های مخصوص انجام می شود که شناخت از این روش برای همه ی افراد امکان پذیر نیست. بهترین و آسان ترین روش برای تشخیص نئوپان از ام دی اف، حالت خرده چوب های تشکیل دهنده نئوپان می باشد. همان طور که اشاره شد نئوپان از خرده چوب های درشت ساخته می شود. درمحصولاتی که از نئوپان ساخته شده اند از کناره ی تخته های نئوپان که روکشی ندارند می توان ساختار درونی نئوپان که  شامل خرده چوب های درشتی است را مشاهده کرد و تشخیص داد، درحالی که ساختار ام دی اف کاملا منسجم است و حتی یک تکه چوب درشت هم نمی توان در آن مشاهده کرد.


هر محصول یا فرآورده ای که ما در زندگی روز مره ی خود استفاده می کنیم بلاشک خوبی و نیز بدی دارد که اگر آنها را بدانیم می توانیم بهتر از آنها استفاده کنیم. نئوپان هم مانند همه ی محصولات دارای مزایا و معایبی است که دانستن آنها برای ما بسیار کاربردی خواهد بود. در ادامه ما به بررسی این مزایا و معایب خواهیم پرداخت.​​​​​​​


مزایای نئوپان

مزایای نئوپان

از برجسته ترین مزایای نئوپان می توان دو نکته ی زیر را نام برد:

هزینه ی کم تر: مهم ترین حسن نئوپان مقرون به صرفه بودن آن از نظر هزینه می باشد. ساخت محصولات چوبی با نئوپان بسیار کم هزینه تر از استفاده از دیگر فرآورده ها می باشد.

وزن سبک: وزن کم تخته های نئوپان باعث شده است در صنایعی مثل صنعت جعبه سازی مورد توجه خاصی قرار بگیرد. وزن سبک نئوپان را می توان دلیل داشتن تراکم(چگالی) کم تر آن داست. 

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب نئوپان را حرفه ای تر بشناسید 


معایب نئوپان

در ساختار نئوپان نسبت به ساختار دیگر فرآورده های چوبی انسجام کم تری مشاهده می شود که می توان این مورد را به عنوان یک نقطه ی ضعف برای نئوپان نام برد، زیرا تراکم پایین نئوپان سبب می شود استحکام و استقامت کم تری در مقایسه با ام دی اف داشته باشد و برای استفاده در ساخت برخی از محصولات مانند تخت خواب، کمد به هیچ عنوان توصیه نشود.

از دیگر کاستی های نئوپان در برابر رقیب خود، ضد آب و مقاوم نبودن در برابر رطوبت، می باشد. اگر نئوپان در مدت زمان طولانی و مداوم در برابر رطوبت قرار بگیرد متورم می شود و در مواردی که از نئوپان های نامرغوب استفاده شود باعث انتشار بوی نامطبوعی از نئوپان می شود، به همین دلیل استفاده از محصولات چوبی که نئوپان در آنها بکار رفته است در مناطق رطوبتی مانند شمال کشور پیشنهاد نمی شود.

1

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران
  • بنر ساز
    28 مهر 01

    ممنون از سایت خوبتون. با اجازه کپی شد

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید