خانه اتاق خواب دکوراسیون اتاق خواب ایرانی نکاتی که نباید در طراحی اتاق خواب ایرانی فراموش شود

نکاتی که نباید در طراحی اتاق خواب ایرانی فراموش شود

زمان مطالعه : 

9 دقیقه

اتاق خواب به عنوان فضایی که دو سوم عمر خود را در آن می گذرانیم، نقش غیرقابل انکاری در سلامت روحی، جسمی و بطور کلی کیفیت زندگی ما دارد. 

با گسترده شدن دامنه کارکردهای این بخش از منزل تحت تاثیر سبک زندگی این روزهای ما، طراحی دکوراسیون آن طبیعتا نیازمند توجه بیشتری خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی که نباید در طراحی اتاق خواب ایرانی فراموش شود، بپردازیم. اگر شما هم به دنبال ارتقای دیزاین اتاق خواب خود هستید، در ادامه با ما همراه باشید.


ارتقای نور طبیعی اتاق خواب

گفته می شود نور طبیعی خاصیت درمانی داشته و برخورداری فضای اتاق خواب از نور طبیعی کافی، لازمه ی یک دیزاین آرامش بخش است. نور طبیعی تاثیر مثبت زیادی در بهبود حس و حال، روحیه و بطور کلی سلامت عمومی تان دارد بنابراین سعی کنید پنجره های اتاق خواب تان را با پرده های ضخیم نپوشانید، بلکه استفاده از پرده هایی نازک با  رنگ هایی روشن یا انواع کرکره ای آن گزینه های بهتری خواهند بود.

ارتقای نور طبیعی اتاق خواب

بیشتر بخوانید: اصول نورپردازی اتاق خواب های شیک و مدرن 


در نظرگرفتن لایه های مختلف نور مصنوعی

از نور طبیعی که بگذریم، نوبت به شیوه های مختلف فراهم کردن نور مصنوعی مورد نیاز برای اتاق خواب در راستای داشتن محیطی خوشایند و در عین حال کاربردی می رسد. وقتی از نور مصنوعی صحبت می کنیم، منظور تنها نور محیطی یا همان سقفی نیست، بلکه دو لایه ی دیگر از نورپردازی را هم نباید نادیده بگیریم. این دو لایه شامل نور کاری و تاکیدی می شوند. 

در نظرگرفتن لایه های مختلف نور مصنوعی

نور کاری برای مقاصد خاصی همچون مطالعه کاربرد داشته و با چراغ های رومیزی، زمینی و آباژورها تامین می شود. نور تاکیدی برای بیشتر جلوه دادن به بخشی از معماری فضا یا نقطه ی کانونی دکوراسیون آن همچون یک تابلوی نقاشی یا مجسمه کاربرد داشته و معمولا از چراغ های ریلی، نورهای نقطه ای و پروژکتورها برای این منظور استفاده می شود.


انتخاب پالت رنگی اتاق خواب بر اساس قانون10-30-60

یکی از تاثیرگذارترین عناصر دکوراسیون اتاق خواب، پالت رنگی آن است که می تواند تا حد زیادی تعیین کننده حس و حال شما در آن فضا باشد. برای داشتن یک پالت رنگی منسجم و متعادل تنها کافی است به اصل 10-30-60 و تاثیر رنگ های مختلف توجه کنید. 

بر اساس این قانون بهتر است از یک رنگ ملایم و خنثی برای 60 درصد از دیزاین فضا شامل سرویس خواب، دیوارها، عناصر دکوراسیون بزرگ و برجسته و قالی ها، از یک رنگ مکمل آن برای 30 درصد شامل پرده ها، مبلمان، صندلی ها و عناصر دکوراسیون کوچک تر و از یک رنگ برجسته و قوی برای 10 درصد باقی مانده شامل آثار دکوری، تابلوها و کالای خواب کمک بگیرید. 

انتخاب پالت رنگی اتاق خواب بر اساس قانون10-30-60

محبوب ترین رنگ های خنثی شامل سفید، مشکی، طوسی، طلایی،خاکستری و کرم می شوند که پس زمینه ی خوبی برای دیده شدن دیگر رنگ ها در اتاق خواب شما ایجاد می کنند. همچنین می توانید از رنگ های پاستلی مانند طیف های ملایم و کم رنگ سبز، زرد، صورتی، بنفش و آبی برای این 60 درصد استفاده کنید.


انتخاب سرویس خواب متناسب با سبک دکوراسیون اتاق خواب

یکی از مواردی که در صورت نادیده گرفته شدن می تواند تاثیر منفی به سزایی بر جلوه‌ی دیزاین اتاق خواب تان بگذارد، عدم وجود تناسب بین سبک دکوراسیون و نوع سرویس خواب است. اگر سبک هایی همچون ترکیه ای و کلاسیک را برای اتاق خواب خود انتخاب کرده اید، یک سرویس خواب سلطنتی یا سرویس خواب چوبی و اگر از سبک هایی مدرن کمک گرفته اید، سرویس خواب مدرن و اسپرت گزینه های بهتری برای داشتن دیزاینی منسجم خواهند بود.

انتخاب سرویس خواب متناسب با سبک دکوراسیون اتاق خواب


از تاثیر سقف اتاق خواب در طراحی داخلی آن غافل نشوید

طراحان داخلی به سقف به عنوان دیوار پنجم نگاه می کنند. این بخش از فضا تاثیر زیادی بر حس و حالی که از آن دریافت می کنید، دارد اما متاسفانه اغلب نادیده گرفته می شود. راه های زیادی برای تبدیل سقف به عنصری برجسته از دکوراسیون و استفاده از آن برای شخصیت بخشیدن به دیزاین اتاق خواب وجود دارد. 

اولین گزینه پیش روی شما، کمک گرفتن از کاغذ دیواری است. در مورد طرح و رنگ آن آزادی عمل زیادی دارید، از رنگ های قوی و برجسته گرفته تا طرح های گل درشت. گزینه ی بعدی رنگ کردن آن است. اغلب شاهد سقف هایی به رنگ سفید هستیم، این در حالی است که رنگ هایی همچون سبز یا آبی ملایم از بهترین گزینه ها برای داشتن یک پالت رنگی آرامش بخش و خوابی با کیفیت خواهند بود. کمک گرفتن از هنر اریگامی، یکی دیگر از راه های جان بخشیدن به دیزاین سقف اتاق خواب است که صرف وقت و هزینه ی زیادی نیاز نداشته و در عین حال جلوه ی متفاوت و جذابی به فضا می بخشد.


توجه به میزان فضای ذخیره سازی در اتاق خواب

داشتن فضای ذخیره سازی کافی در اتاق خواب برای رهایی از دکوراسیونی آشفته و شلوغ الزامی است. گاهی در خرید عناصری همچون سرویس خواب، کمد لباس و دراور بیشتر به زیبایی و نه کاربردی بودن آن توجه می شود و این بعدها ما را با چالش کمبود جا روبه رو می کند. در خرید سرویس خواب اولویت را با پاف های صندوقدار و میزهای کنار تختی دارای فضای ذخیره ی کافی بگذارید. در مورد کمد لباس هم، کمدهای لباس درب ریلی که با اختصاص کمترین بخش ممکن از اتاق خواب، بیشترین فضای ذخیره را در اختیار شما قرار می دهند، از بهترین گزینه ها خواهند بود.

عکس کمد لباس درب ریلی مدرن


توجه به ابعاد فضای اتاق خواب قبل از خرید عناصر دکوراسیون 

اتاق خوابی که در آن به تمام موارد اشاره شده تا به اینجا توجه شده باشد اما اندازه وسایل موجود در آن متناسب با ابعاد فضا نباشد، عملا یک نقص اساسی دارد. در خرید آباژور گرفته تا سرویس خواب، نیاز است به اندازه ی فضای در دسترس به عنوان اتاق خواب توجه شود تا در پایان با دکوراسیونی که بیش از حد شلوغ و یا بیش از حد خالی به نظر می رسد، روبه رو نشویم.

توجه به ابعاد فضای اتاق خواب قبل از خرید عناصر دکوراسیون 
در این مقاله با بررسی برخی از مهم ترین نکاتی که نباید در طراحی اتاق خواب ایرانی قراموش شوند، همراه شما بودیم. امیدواریم با مد نظر قرار دادن این موارد، اتاق خوابی با فضایی دلپذیر و آرامش بخش برای خود رقم بزنید. شما نیز می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در ادامه با ما و دیگر خوانندگان مجله پیت کت به اشتراک بگذارید.

خرید اقساطی وسایل اتاق خواب ایرانی

در این مقاله با هم با مهم ترین نکات برای طراحی اتاق خواب ایرانی آشنا شدیم و راهکارهایی به شما ارائه دادیم. شما برای اجرای این ایده ها لازم دارید وسایلی خاص و کابردی برای اتاق خواب خود بخرید. شما پیشنهاد میکنیم حتما به فروشگاه بلج سر بزنید. در بلج از سرویس خواب تا کمد لباس و میز تحریر و آباژور میتوانید برای خود بخرید {حتی به صورت اقساطی و بدون سود}
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید