خانه پیت کت استراحت و کیفیت خواب خواب شبانه؛ چرا و چقدر؟

خواب شبانه؛ چرا و چقدر؟

زمان مطالعه : 

4 دقیقه دقیقه

اغلب ما تصور میکنیم ( یا شاید ترجیح میدهیم تا اینطور تصور کنیم! ) که خواب زمانی است که ذهن و بدن دست از فعالیت می کشند و کارشان را تعطیل می‌کنند. اما همه‌چیز آنطور نیست که تصور می کنیم

خوابیدن مرحله‌ای است فعال از زندگی ما که بسیاری از پردازش های مهم، بازسازی‌ها و تقویت ذهن و جسم در آن اتفاق می‌افتد. اینکه بدن ما دقیقاً با چه مکانیزمی تمام این امور را انجام می‌دهد و یا اینکه چرا به زمانی نسبتاً طولانی برای خواب در شبانه‌روز نیازمندیم هنوز هم بسیار رمزآلود تلقی می‌شود. دانشمندان و محققان بسیاری در سراسر دنیا بر روی مقوله خواب فعالیت می کنند که تا کنون موفق شده‌اند به حقایق مهم و اعجاب انگیزی در مورد خواب و اتفاقاتی که در این پروسه می‌افتد دست بیابند و تا حد زیادی توضیح دهند که چرا ما برای حفظ سلامتی تا این حد به خوابیدن نیازمندیم.

رکورد دار نخوابیدن

یکی از نقشهای حیاتی خواب، کمک به تقویت و بازسازی حافظه است. در طول روز ذهن ما مقادیری باور نکردنی از اطلاعات را دریافت میکند که احتیاج به دسته‌بندی و ذخیره شدن دارند؛ بخش زیادی از مراحل این فرایند پردازش، در هنگام خواب انجام می شود.

زمانی که شما در خواب هستید پردازش های عمیق تری روی اطلاعات دریافتی ذهن شما انجام می‌شود و این اطلاعات در بخش های مختلف تحلیل و یا ذخیره می شوند.

به طور مثال در صورت لزوم طی زمان خوابیدن فرایندی به نام Consolidation انجام می شود که طی آن اطلاعات و خاطرات از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلند مدت انتقال یافته و تثبیت می شوند. همچنین تحقیقات ثابت کرده مغز شما پس از داشتن میزان خواب مناسب مشخصا به نحو بسیار بهتری به تحلیل و ضبط اطلاعات میپردازد. شاید باور نکنید ولی در کنار این ها بدن ما برای بازسازی، جوانسازی، رشد عضله، ترمیم بافت و تجدید هورمون‌های سنتز نیز از همین فرصت خوابیدن و آرمیدن استفاده میکند.

به چه میزان خواب در شبانه روز نیازمندیم؟

انسان ها به چه میزان خواب نیاز دارند​​​​​​​

همانطور که گفتیم داشتن خواب مناسب برای هر انسان سالمی الزامی است، زیرا همه ما نیاز به حفظ اطلاعات، یادگیری و بازسازی و ترمیم بدنمان داریم.

شاید یکی از دلایلی که باعث می شود که کودکان با سرعتی باورنکردنی فرایند یادگیری را پشت سر بگذارند و هر روز کلمات جدید و محاسبات و معادلات جدید را بیاموزند همان دلیلی است که بسیار بیشتر از بالغین هم می خوابند. در حالی که هر انسان بزرگسال نیاز به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه دارد این عدد در خصوص یک کودک یک ساله به عددی بین 11 تا 14 ساعت تقلیل میابد، کودکان مدرسه‌ای هم اگر بخواهند سالم و طبیعی زندگی کنند به 9 تا 11 ساعت خواب شبانه نیازمندند و این در حالی است که 8 تا 10 ساعت خواب برای نوجوانان کفایت می کند. همانطور که می بینید در طول این دوره‌های مهم و نقش‌آفرین برای رشد ذهنی و جسمی به خواب بیشتری نیز نیازمندیم.

بیشتر بخوانید:آیا می دانید چقدر می توانیم نخوابیم؟

یک حقیقت مهم در مورد خواب این است که متاسفانه یا خوشبختانه شما نمی توانید کسر خواب خود را تجمیع کنید، به این معنی که چند شبانه روز نخوابید  و سپس چند شبانه روز بخوابید. هرچند پرداختن به کسر خوابهای گذشته معمولاً مفید خواهد بود.

کم خوابی در اثرات منفی آن

اگر می خواهید دقیقاً بدانید که به چه میزان خواب نیازمندید باید بگوییم به شکر طبیعت و غریزه شما با کمی توجه به نیازهای بدنتان می‌توانید به تجربه خواب خود را متناسب با طبیعت و غریزه خود تنظیم کنید. احتمالاً توجه به اعداد و ارقامی که در بالا آوردیم هم بی‌فایده نخواهد بود. اگر فکر می کنید با اعداد فوق بیش از اندازه اختلاف دارید ممکن است به یکی از انواع اختلال خواب دچار باشید و بهتر است حتماً در این خصوص از یک متخصص کمک بخواهید.

در این مطلب سعی کردیم برای شما روشن کنیم که چرا و به چه میزان به خواب شبانه نیازمندید، خوشحال خواهیم شد اگر تجربیات خودتان از میزان خواب کافی و ایده‌هایی که از این مطلب گرفتید را با ما در میان بگذارید.

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید