خانه آشپزخانه دکوراسیون آشپزخانه مدرن نکاتی که برای داشتن یک آشپزخانه‌ کوچک باید رعایت کنید

نکاتی که برای داشتن یک آشپزخانه‌ کوچک باید رعایت کنید

زمان مطالعه : 

7 دقیقه

طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌ کوچک خواه‌ناخواه با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود ولی حتی کوچک‌ترین آشپزخانه‌ها هم با دیزاین صحیح، می‌توانند زیبا و کاربردی باشند. در این مطلب تمام ریزه‌کاری‌های طراحی دکوراسیون یک آشپزخانه کوچک را بررسی خواهیم کرد.

آشپزخانه های مدرنی که اپن دارند، دیوار کافی برای نصب کابینت ندارند یا آشپزخانه‌هایی که شکل هندسی غیرمعمولی دارند، باید تمام وسایل ضروری یک آشپزخانه‌ بزرگ و جادار را در خود جای دهند ولی لزوما زشت یا شلوغ نیستند. اگر شما هم چنین آشپزخانه ای دارید، امیدتان را از دست ندهید! از نکاتی که در این مطلب در اختیارتان می‌دهیم کمک بگیرید تا آشپزخانه کوچک خود را طبق رویاهای خود بدون نقص چیدمان کنید. لطفا در ادامه با ما همراه باشید. 


در طراحی دکوراسیون آشپزخانه های کوچک چه مواردی را لحاظ کنیم؟

وسایل مورد علاقه شما و وسایل ضروری آشپزخانه کدام‌ها هستند؟ لیست زیر به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که هیچ‌کدام از وسایل ضروری را از قلم نمیندازید و زیبایی آشپزخانه را نیز در نظر می‌گیرید.

  • کابینت ها
  • شلف و باکس دیواری
  • اجاق گاز
  • یخچال و فریزر
  • سینک ظرف شویی
  • مایکروویو
  • جزیره آشپزخانه
  • صندلی جزیره
  • هود
  • شیرآلات


طرح آشپزخانه مورد نظرتان را بر روی کاغذ پیاده کنید

طراحان دکوراسیون یا معماران، پیش از هرگونه طراحی‌ای حتما نقشه فضایی که می خواهند دیزاین کنند را می‌کشند. شما هم به‌راحتی می‌توانید طرح موردنظرتان را روی کاغذ پیاده کنید تا با دیدی باز آشپزخانه‌ کوچک خود را دیزاین کنید. 
​​​​​​​

به کمک نقشه می‌توانید محل دقیق کابینت‌های زمینی و هوایی و وسایل ضروری آشپزخانه را مشخص و جایی برای دکوری‌ها و وسایل موردعلاقه‌تان در آشپزخانه پیدا کنید.


در ابتدا محل در و پنجره‌ها را روی کاغذ مشخص کنید. برای طراحی آشپزخانه‌های اپن که ممکن است در و پنجره نداشته باشند، سایر بخش‌های خانه را در نقشه علامت‌گذاری کنید تا متوجه شوید که آشپزخانه‌ی کوچک شما چه ارتباطی با سایر بخش‌ها دارد. در ادامه این مطلب با اشکال هندسی که معمولا آشپزخانه های کوچک آپارتمان های ایرانی دارند آشنا می شویم. و همچنین نکاتی درباره چیدمان اصولی هر کدام از آنها را با شما در میان خواهیم گذاشت. 

1) آشپزخانه کوچک مستطیل شکل (باریک)

اغلب آشپزخانه‌های کوچک، باریک و مستطیل شکل هستند. در آشپزخانه های مستطیل شکل معمولا فقط یکی از دیوارها، کابینت می‌شوند. چنین طرحی در آشپزخانه‌هایی که مرزی با سایر بخش‌های خانه ندارند و توسط جزیره آشپزخانه، از حال و پذیرایی جدا می‌شوند نیز کاربرد دارند.هنگام طراحی آشپزخانه‌ مستطیلی شکل نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر هر دو طرف آشپزخانه را کابینت می‌کنید، آشپزخانه‌ی شما به سایر بخش‌های خانه راه دارد و بچه کوچک دارید، برای ایمنی بیشتر سینک و اجاق گاز را یک طرف قرار دهید.
  • اگر دغدغه‌ی بچه‌ها را ندارید، یک مثلث فرضی در نظر بگیرید و اجاق گاز را دقیقا رو به روی سینک و یخچال قرار دهید. 
  • اگر فقط یکی از دیوار‌های آشپزخانه را کابینت می‌کنید، می‌توانید یک تخته‌ی چوبی باریک را روی دیوار مقابل کابینت ها نصب و از آن به عنوان میز استفاده کنید.

آشپزخانه کوچک مستطیل شکل (باریک)

2) آشپزخانه های U شکل

در آشپزخانه‌های کوچک U شکل نیز اجاق گاز، یخچال و سینک سه ضلع یک مثلث فرضی را تشکیل می‌دهند. برای چیدمان این آشپزخانه‌ها به نکات زیر توجه کنید:

  • برای جلوگیری از بسته و کوچک به نظر رسیدن آشپزخانه، حداقل یک طرف آن شلف دیواری باز یا کابینت‌ هوایی با درب های شیشه‌ای نصب کنید.
  • کابینت‌هایتان را طوری بسازید که از تمام گوشه و کنارها‌ی آشپزخانه به بهترین‌شکل استفاده کنید. به پیشنهاد می کنیم برای به دست آوردن ایده هایی حرفه ای برای مدیریت فضای های پرت در قفسه بندی های آشپزخانه حتما به مقاله " ایده هایی ناب برای مدیریت فضاهای پرت در آشپزخانه " مراجعه کنید.
  • اگر دو طرف آشپزخانه‌ی شما یک‌شکل نیستند، برای استفاده‌ی بهینه از فضا، اجاق گاز را در سمت بزرگ‌تر قرار دهید.

آشپزخانه های U شکل

3) آشپزخانه کوچک ال شکل

اکثر آشپزخانه‌های امروزی، اپن یا L شکل هستند. برای دیزاین این آشپزخانه‌ها نکات زیر را به خاطر بسپارید تا دیزاینی حرفه ای در آشپزخانه جمع و جورتان داشته باشید

  • اجاق‌ گاز را یک طرف آشپزخانه و سینک ظرف ویی را طرف دیگر آن قرار دهید.
  • اگر موقعیت پنجره‌ها اجازه می‌دهد، کابینت‌های هوایی را روی دیوار بلندتر نصب کنید. اجاق گاز را کنارش قرار دهید، سینک را نیز زیر پنجره‌ها نصب کنید.
  • اگر بین آشپزخانه و حال و پذیرایی شما هیچ دیواری وجود ندارد، فراموش نکنید که اگر آشپزخانه را به شکل ال دیزاین می‌کنید، هنگام کار در آن پشت‌تان به خانواده خواهد بود. پس سعی کنید به موقعیت قرار گیری اجاق گاز و سینک ظرف شویی بیشتر فکر کنید
  • همچنین اگر پنجره‌ی آشپزخانه در ضلع کوچک‌تر L قرار ندارد، بهتر است کابینت‌های بلند و یخچال و فریزر توکار را در این ضلع قرار دهید.

آشپزخانه کوچک ال شکل


تصمیم گیری درباره سبک دکوراسیون آشپزخانه

به‌محض‌ این‌که وسایل ضروری آشپزخانه و نحوه‌ی چیدمان کابینت‌ها و سایر المان‌ها را مشخص کردید، به سبک موردنظرتان برای دکوراسیون آشپزخانه فکر کنید.

تاجایی‌که می‌توانید روی کابینت‌ها را خلوت کنید تا آشپزخانه‌ی کوچک شما دل‌بازتر و جادارتر به نظر برسد. اگر طرفدار سبک معاصر هستید دنبال کابینت‌های مسطح و بدون دستگیره که برای آشپزخانه‌های خیلی کوچک بسیار مناسب هستند، باشید. 

کابینت هایگلاس و یخچال‌های استیل، آشپزخانه را روشن‌تر و در نتیجه بزرگ‌تر نشان می‌دهند. اگر این مدل کابینت و یخچال‌ها موردعلاقه‌ی شما نیستند، سراغ رنگ‌های روشن و ملایم که تاثیر مشابهی دارند بروید.

نکاتی که برای داشتن یک آشپزخانه‌ کوچک باید رعایت کنید


کابینت‌های آشپزخانه‌های کوچک باید چه رنگی باشند؟

برای آشپزخانه‌های کوچک، رنگ سفید که نور را پخش می‌کند و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد، بهترین گزینه است. سفید خالص ظاهری امروزی به آشپزخانه می‌دهد. البته می‌توانید از رنگ کرم یا مابقی رنگ‌های ملایم نیز استفاده کنید.

کابینت‌های آشپزخانه‌های کوچک باید چه رنگی باشند؟

نظافت و نگهداری کابینت‌های رنگی از کابینت‌های سفید و کرم راحت‌تر است. پس سبز، آبی و خاکستری روشن را نیز در نظر داشته باشید.

اگر آشپزخانه‌ کوچک شما سقف و پنجره‌های بلند یا سقف باز دارد، مشکلی از بابت تامین نور ندارید، دست‌تان در انتخاب رنگ بازتر خواهد بود و می‌توانید از رنگ‌های خاکستری و آبی تیره، نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای کابینت های آشپزخانه 


انتخاب جنس سطوح آشپزخانه کوچک

هیچ چیز به اندازه‌ی نور فراوان، آشپزخانه‌ی کوچک شما را بزرگ نشان نمی‌دهد پس تاجایی‌که می‌توانید از سطوح براق که نور را منعکس می‌کنند، استفاده کنید. سنگ‌های طبیعی بی‌رنگ نیز نور را پخش می‌کنند و ظاهری جذاب به آشپزخانه‌های کوچک می‌دهند. 

همچنین می‌توانید از استیل ضدخش که ظاهری شیک به آشپزخانه می‌دهد و آن را روشن‌تر نشان می‌دهد نیز استفاده کنید.
رنگ گرم چوب نیز در کنار رنگ سفید و رنگ‌های روشن، تضاد زیبایی ایجاد می‌کند.

انتخاب جنس سطوح آشپزخانه کوچک


انتخاب پرده مناسب برای آشپزخانه کوچک

پرده آشپزخانه‌های کوچک باید متناسب با جو حاکم بر آن‌ها و مناسب فضاهای کوچک باشد و همچنین به‌راحتی تمیز شود. پرده‌های کرکره‌ای برای آشپزخانه‌های کوچک بسیار مناسب هستند. چون هم به‌راحتی تمیز می‌شوند هم کاملا هم‌اندازه‌ی قاب پنجره هستند. همچنین مثلا اگر بالای سینک نصب شوند، آویزان نمی‌مانند. پرده‌های زبرا نیز گزینه‌ ی دیگری هستند که برای آشپزخانه‌های شلوغ بسیار مناسب‌اند. پرده میزان نور ورودی به آشپزخانه را کنترل میکند، به همین دلیل هم تاثیر به سزایی در حس و حال دکوراسیون آشپزخانه دارد. پس لطفا در فرآیند خرید پرده آشپزخانه بسیار دقت کنید. 

انتخاب پرده مناسب برای آشپزخانه کوچک


انتخاب هوشمندانه کاشی و سرامیک آشپزخانه

کاشی‌ها علاوه‌ بر جنبه‌ی کابردی‌شان، می‌توانند آشپزخانه‌‌های کوچک را بزرگ‌تر نشان دهند. تعداد کمی از طراحان آینه‌کاری دیوارهای آشپزخانه را توصیه می‌کنند. در عوض کاشی‌های براق که کاربردی‌ترند و آشپزخانه‌ را روشن‌تر نشان می‌دهند، بسیار پرطرفدارند. اگر کاشی‌های معمولی را ترجیح می‌دهید بهتر است رنگ آن‌ها را با رنگ دیوار ست کنید و برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه، کاشی‌ها را کمی بالاتر از دیوار نصب کنید. 

انتخاب هوشمندانه کاشی و سرامیک آشپزخانه

برای داشتن آشپزخانه‌ای متفاوت‌، از کاشی‌های آینه‌ای که فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند استفاده کنید. البته اطمینان حاصل کنید که کاشی‌های شما از مقاومت کافی برخوردارند. در آشپزخانه‌های روستیک می‌توانید به جای کاشی، روی دیوار الوارهای چوبی نصب کنید. نقش‌ونگار چوب، سقف آشپزخانه را بلندتر نشان خواهد داد.


نورپردازی اصولی دکوراسیون آشپزخانه های کوچک و نقلی

روشنایی آشپزخانه، امنیت شما را هنگام آشپزی و تمیزکاری تامین می‌کند. همچنین هرچه آشپزخانه روشن‌تر باشد، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. یک لوستر یا چراغ سقفی، روشنایی کلی آشپزخانه را تامین می‌کند، آباژور یا چراغ‌های قابل‌تنظیم، نور را روی قسمت موردنظر شما متمرکز می‌کند، نور مخفی نیز زیبایی‌های بصری آشپزخانه را برجسته‌تر می‌کند. برای این که اطلاعاتتان را درباره اصول نورپردازی آشپزخانه های کوچک کامل کنید لطفا مقاله " آموزش نورپردازی آشپزخانه به روش واضح و هدفمند " را به طور کامل و با دقت مطالعه کنید. 

نورپردازی اصولی دکوراسیون آشپزخانه های کوچک و نقلی

در این مقاله در کنار شما خوانندگان گرامی به بررسی نکاتی که باید در چیدمان آشپزخانه کوچک رعایت کنیم پرداختیم. نکاتی که در صورت ترکیب شدن با چاشنی خلاقیت شما و شخصی سازی شدن می توانند فضایی منحصر به فرد را برایتان به ارمغان آورند. شما نیز می توانید تجربیات و پیشنهادات خود را در زمینه ی چیدمان آشپزخانه های کوچک در ادامه ی این مقاله با ما و سایر مخاطبین مجله دکوراسیون پیت کت به اشتراک بگذارید.


خرید بهترین مدل های پرده برای آشپزخانه های مدرن

همان طور که در این مطلب گفتیم یکی از مهم ترین نکاتی که در چیدمان آشپزخانه های مدرن باید مد نظر قرار بدید انتخاب بهترین مدل پرده برای آشپزخانه است. به شما پیشنهاد می کنیم برای این که بهتر و راحت تر مدل های مختلف پرده های آشپزخانه را بررسی کنید، قبل از مراجعه حضوری به بازار حتما به این مجموعه که برای شما آماده کرده ایم سر بزنید. به احتمال خیلی زیاد بعد از آن دیگر نیازی به مراجعه حضوری نخواهید داشت
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید