خانه پیت کت دانشنامه بررسی معایب چوب و روکش چوب

بررسی معایب چوب و روکش چوب

زمان مطالعه : 

8 دقیقه

مصری ها اولین افرادی بودند که از روکش چوب استفاده کردند، اما متداول ترین دوره استفاده از روکش چوب بر روی کابینت، کمد، دراور و غیره در قرن بیستم بود. که در این هنگام اجناس ارزان را با روکش های چوبی زیباتر کرده و به بازار فروش عرضه می کردند. 

اگر تمایل دارید اطلاعات خود را درباره محصولاتی همچون کابینت روکش چوب بیشتر کنید یا بدانید روکش چوب چیست و چه معایبی دارد با این مقاله از دانشنامه مجله اینترنتی پیت کت با ما همراه باشید


روکش چوب چیست؟

روکش چوب، در واقع لایه نازکی از یک چوب است که از آن برای افزایش زیبایی محصولات متنوع استفاده می شود. در واقع، روکش چوب یک کار تزیینی محسوب می گردد.  معمولا، چوب را به لایه های نازکی برش داده و این لایه های نازک را روی محصولات متنوع به کار می برند.

این لایه نازک، منجر به افزایش زیبایی محصول و مقاومت آن می شود. و ضخامت روکش چوبی قرار گرفته بر محصول حدود یک هشتم اینچ است.

بررسی معایب چوب و روکش چوب

در واقع محصول ساخته شده از چوب واقعی به محصولی که داخل و خارج آن از یک چوب تهیه شده اطلاق می شود. اما، گاها نجار از چوب واقعی به همراه روکش چوبی برای دستیابی به ظاهر زیباتر و کیفیت بیشتر استفاده می کنند.
​​​​​​​

 اما دلیل اصلی استفاده از روکش چوب افزایش ظرافت محصول نهایی است.  همانطور که می دانید معمولا استفاده از چوب برای تهیه کالا گران است، به همین منظور می توان از یک روکش چوبی برای کاهش قیمت، افزایش زیبایی و ایجاد نمای چوبی زیبا بهره برد. تصور کنید یک نیکمت چوبی با چوب درخت گردو بسازید و هزینه آن حدود 500 تومان تمام شود.

اما اگر این نیمکت چوبی را با تخته سه لا بسازید هزینه آن حدود دویست تومان تمام می شود، که با خرید یک روکش چوب 50 تومانی می توان به محصولی مشابه محصول اول رسید. اگر تولیدکننده تمایل به فروش این محصول داشته باشد، قیمت فروش نهایی محصول دوم تقریبا نصف محصول اول است.   

اغلب خریداران به اشتباه کیفیت روکش چوب را کمتر از چوب واقعی برآورد می کنند، اما گاها نجاران چوب را با روکش های چوبی ترکیب می کنند تا به زیبایی و ماندگاری بیشتری در محصول نهایی برسند. اگرچه، معمولا از روکش چوبی برای پوشاندن محصولات ارزان قیمت استفاده می شود، اما گاها برخی تولید کنندگان محصولاتی را که با چوب های مرغوب ساخته می شوند را با روکش چوبی ترکیب می کنند، تا کالایی لوکس تر تولید کنند. 


معایب چوب و روکش چوب 

از جمله معایب روکش چوب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1. روکش چوب از طریق تماس با مایعات خراب می شود؛ هنگامی که روکش چوب را در معرض تماس طولانی مدت مایعاتی همچون آب قرار می دهید، آسیب می بینند. حتی، باید هنگام استفاده از روکش چوب مراقب وسایلی که برای نظافت روکش از آنها بهره می برید، باشید. 


2. برای آن که روکش چوبی به درستی نصب شود، ضروری است فردی حرفه ای اقدام به نصب آن کند؛ نصب ورقه های روکش چوبی کار ساده ای نیست، و به همین منظور به کارگرانی که بتوانند شکاف هوا را پر کنند، نیاز است. 


3. روکش چوبی به مراقبت زیادی نیاز دارد؛ روکش های چوبی به مراقبت و نگهداری بیشتری در مقایسه با چوب نیاز دارند. به عنوان مثال برای افزایش مقاومت و ماندگاری آنها نیاز به صیقل دادن روکش ها است. 

بررسی معایب چوب و روکش چوب


4. به هیچ وجه، تغییر روکش های چوبی امکان پذیر نیست؛ زمانی که ما یک محصول چوبی خریداری می کنیم، می توانیم بافت محصول را تغییر دهیم، این در حالی رخ می دهد که امکان تغییر روکش چوبی وجود ندارد. 


5. در هنگام نصب روکش یا استفاده بلند مدت از روکش امکان خراب شدن محصولی که بر آن روکش کار شده وجود دارد؛ از آنجایی که معمولا روکش چوبی روی ام دی اف یا تخته سه لا پوشانده می شود، در طولانی مدت و به خاطر انبساط ها و انقباض هایی که بر محصول اصلی رخ می دهد، امکان ترک برداشتن محصول بیشتر می شود. البته باید متذکر شد، روکش های چوبی در صورت نصب صحیح می توانند جلوه ای خارق العاده زیبایی  به فضای داخلی منزل یا ادارات بدهند. آنها جز دسته محصولات ارزان و زیبا طبقه بندی می شوند.  

از جمله معایب چوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کوچک شدن چوب؛ چوب از مواد ریز و کوچکی تشکیل شده که قبل از قطع کردن درخت سرشار از آب و رطوبت هستند. با قطع شدن درخت این نقاط ریز همچنان باقی می مانند. و با گذشت زمان، نزدیکی مایعات به چوب (ریختن آب بر سطوح چوبی) و .... چوب کوچک می شود. 


2. فساد چوب؛ عوامل بسیاری همچون باکتری ها، قارچ ها، حشرات، آب، مواد شیمیایی، باد، آتش، نور خورشید و غیره می توانند منجر به فساد چوب شوند.  

حالا که با معایب چوب و روکش چوب آشنایی پیدا کرده اید، می توانید تصمیم آگاهانه تری نسبت به انتخاب و استفاده از این محصولات بگیرید. 


نتیجه گیری

اگر خواهان استفاده از روکش چوب بر محصولاتی همانند کابینت روکش چوب، سرویس خواب روکش چوبی، میز روکش چوب، صندلی روکش چوب هستید، حتما از کارگران و افراد ماهر برای نصب روکش کمک بگیرید. 

بررسی معایب چوب و روکش چوب

شما با استفاده از اطلاعات فوق می توانید نسبت به استفاده و عدم استفاده از روکش چوب یا چوب بر محصولات داخل خانه تصمیم گیری کنید. هرچه اطلاعات شما درباره مزایا و معایب چوب و روکش چوب بیشتر باشد، می توانید تصمیم آگاهانه تر و درست تری در تغییر وسایل یا خرید وسایل جدید بگیرید. 

ما در تیم تحریریه پیت کت بسیار خوشحالیم خواهیم شد که از این به بعد شما با نظرات خود ادامه دهنده این مقاله باشید.

برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما