خانه پیت کت استراحت و کیفیت خواب چقدر میتوان بدون خواب زنده ماند؟

چقدر میتوان بدون خواب زنده ماند؟

زمان مطالعه : 

6 دقیقه دقیقه

آیا ممکن است انسان بر اثر بی‌خوابی بمیرد؟ چقدر می توان بدون خواب زنده ماند؟ آیا بدون خواب دیوانه می شویم؟ اگر شما هم درباره این موضوع کنجکاو هستید در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.


نحوه سپری شدن اوقات در طول زندگی انسان واقعاً شگفت‌انگیز است. زمانی که ما تولد 78 سالگی خود را جشن می گیریم با یک حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که به صورت میانگین و در یک زندگی معمولی چیزی در حدود 9 سال را صرف دیدن تلویزیون نموده‌ایم، چهار سال را برای رانندگی از دست داریم و 92 روز را در سرویس بهداشتی گذرانده‌ایم.

چقدر میتوان بدون خواب زنده ماند

اما وقتی زمان به حساب و کتاب فعالیت های زمان بر در طول عمرمان به میان می‌آید این خوابیدن است که با یک سر و گردن اختلاف در ابتدای این لیست ایستاده است. زمانی که ما تولد 78 سالگی خود را جشن می گیریم چیزی نزدیک به 25 سال خواب را از سر گذرانده ایم. دقیقاً همینجا است که شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا می توان بدون خوابیدن زنده ماند؟ و یا حداقل چقدر می توان بدون خواب زنده ماند؟



چرا باید خوابید؟

با وجود پیشرفت وحشتناک علم در سالهای اخیر همچنان دلیل اصلی اینکه ما تا این حد به خواب نیازمندیم معمایی پیچیده است که جواب دقیقی برای آن در دست نداریم. پروفسور هانلون استادیار دانشگاه خواب و متابولیسم و مرکز بهداشت شیکاگو معتقد است که هرچند پروسه خواب هنوز برای ما چندان روشن نیست اما چیزهایی هم در مورد آن می دانیم. به طور مثال اینکه خوابیدن باعث به نوعی ریست شدن بدن و ذهن ما، بهبود متابولیسم و ترمیم آسیبها و بسیاری موارد دیگر است. شاید هم به همین خاطر است که پس از خواب عموماً احساس بهتری داریم.

چرا باید خوابید

در طرف مقابل بی‌خوابی و اختلال در خواب ما را با خطرات بسیاری مواجه می کند. دیابت، مشکلات قلبی، افسردگی، چاقی و بسیاری از بیماریها می توانند ریشه در بی خوابی داشته باشند. برای جلوگیری از این آثار است بدن شما در تلاش است که در هنگام بی‌خوابی انرژی شما کم می شود، درد را سریعتر احساس می کنید، غمناک می شوید، زودتر تحت تاثیر احساسات قرار می گیرید و متوجه می شوید پلکهایتان سنگین شده است. و اگر باز هم به مبارزه به خواب ادامه دهید در مرحله بعد تمرکزتان و حافظه‌تان است که مختل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  آیا می دانید استاندارد خواب شبانه چقدر است؟

حالا اگر تمام این موارد را به جان بخرید و عوارض جانبی را نادیده بگیرید و چند شبانه روز نخوابید ذهن شما عملکرد معمولش را از دست خواهد داد و شما دچار توهم و پارانویا می شوید. چیزهایی را خواهید دید که وجود خارجی ندارند و صداهایی را می شونید که منبعی ندارند. مالهوترا مدیر خواب دانشگاه کالیفورنیا معتقد است این توهمات، از دسته‌ی توهماتی هستند که در فرد ایجاد وحشت و یا غم فوق العاده می کنند.

چقدر میتوان بدون خواب زنده ماند

تحقیقات نشان می دهند بیخوابی تاثیر مستقیمی بر ترشح هورمنهای منبع استرس مانند آدرنالین و کورتیزول در خون دارد و باعث فشار خون نیز خواهد شد. مالهوترا می گوید در این مرحله نظم ضربان قلب نیز دستخوش تغییر می شود و سیستم ایمنی بدن به شدت ضعیف می شود به همین دلیل است که افرادی که کسر خواب دارند ضعیف تر هستند و زودتر مریض می شوند. مالهوترا معتقد است بسیاری از آسیبهای بی‌خوابی اگر به مرحله جدی وارد نشوند پس از خوابیدن بازگشت‌پذیر هستند.

شاید جالب باشد تا بدانید که نوعی بیماری ژنتیکی وجود دارد که در آن فرد بیمار به خاطر وجود ژن FFI و ژن معیوب توانایی خوابیدن ندارند. خبر بد اینکه این بیماری بسیار مرگ‌آفرین است و خبر کمتر بد آنکه این بیماری بسیار نادر است و تا به امروز تنها 40 خانواده در سراسر دنیا آن را گزارش کرده اند.



چقدر میتوانیم بیدار بمانیم ؟

چقدر میتوانیم بیدار بمانیم

همه این دانش باعث نشده تا افرادی نخوابیدن را به چالش نکشند. در سالهای گذشته موسسه گینس به خاطر صدمات جدی که نخوابیدن میتواند برای سلامت افراد داشته باشد و همچنین جلوگیری از ایجاد رقابت در این عرصه، ثبت آمار و رکورد در این خصوص را خاتمه داد اما آخرین رکوردهای ثبت شده ای که داریم متعلق است به یک دانش‌آموز 17 ساله از سن‌دیگو کالیفرونیا که به طور داوطلبانه در یک پژوهش علمی در سال 1964 شرکت کرد و موفق شد تا به مدت 264 ساعت یعنی چیزی حدود بیش از 11 روز را بدون خوابیدن سپری کند. رکوردی با اعتبار کمتر نیز موجود است که میگوید در سال 1977 یک زن بریتانیایی موفق شد 18 روز را بدون خوابیدن سپری کند.

هرچند ما به شما پیشنهاد می کنیم تا همیشه به خوبی بخوابید و سلامت خود را به خطر نیاندازید اما اگر تجربه‌ای از بی‌خوابی یا کم‌خوابی دارید خوشحال میشویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

3

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران
  • اسما
    05 شهریور 01

    منم مث توام

  • جواد
    26 اردیبهشت 00

    بی خوابی دارم یک سال شد 6 ماه دواه ګرفتم نشد و یک سال میشه با ګولی عادت کدیم چه کنم تا نجات یابم و خوب شوم

  • سعید سلیمانی
    03 شهریور 99

    ممنون مطلب خوبی بود چون زیاد بیخوابی میکشم یه سرچ کردم ببینم چه مشکلاتی میتونه ایجاد کنه .خودم چندین بار شده که تا 48 ساعت نخوابم .وقتی هم که بعد دو روز میخوام بخوابم فکر های عجیب غریب میاد تو سرم یه صداهایی رو میشنوم وحشت دارم یه حال خیلی بدی که باعث بعد اینهمه بیخوابی به سختی بخوابم

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید