خانه اتاق خواب نور و رنگ اتاق خواب اصول نورپردازی اتاق خواب های مدرن و شیک

اصول نورپردازی اتاق خواب های مدرن و شیک

زمان مطالعه : 

3 دقیقه دقیقه

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​روشنایی در دکوراسیون منزل از دیرباز تا به امروز از ارکان اصلی بوده و حال که همه دوستدار دکوراسیون مدرن هستند، اهمیت آن دو چندان شده است. اما در نگاه اول، به نظر می رسد که اتاق خواب، به عنوان یکی از کوچکترین فضاهای منزل به نورپردازی اصولی نیاز نداشته باشد!


در واقع هنگامی که صحبت از نورپردازی اتاق خواب به میان بیاید، اغلب ما به جز یک لوستر یا یک چراغ آویزان از سقف اتاق چیز دیگری را نمی توانیم تصور کنیم. اگر شما هم چنین دیدگاهی دارید یابه داشتن اتاق خوابی مدرن و شیک علاقمند هستید، بهتر است چند دقیقه ای را به خواندن این مطلب اختصاص دهید.

اصول نورپردازی اتاق خواب های مدرن و شیک



نور بر کیفیت خواب ما چه اثری دارد؟
احتمالا درباره ساعت داخلی بدن چیزهایی شنیده اید. به بیان ساده این ساعت همان چیزی است که به بدن شما هشدار می دهد کی بخوابد و چه موقع بیدار شود. در مقابل، ناهماهنگ بودن ساعت داخلی بدن با چرخه شبانه روز می تواند کیفیت خواب شما را برهم زند. بیشتر ما تا حدودی از این مشکل رنج می بریم، اما واقعا نمی دانیم چه عواملی بر ساعت بیولوژیک ما اثر می گذارند.

بیشتر بخوانید: 5 خوراکی که خوردنشان ساعت بدنتان را تنظیم خواهد کرد 

نور از جمله عواملی است که می تواند ساعت بیولوژیک را تحت تاثیر خود قرار دهد. قرن ها و هزاران سال پیش از این، هنگامی که هیچ ساعتی بر دیوار خانه ها آویزان نبود مردم با تاریک و روشنایی روز به خواب می رفتند و بیدار می شدند. بعدها که لوازم نورپردازی نظیر لوستر و چراغ و آباژور به بخشی دکوراسیون منازل تبدیل شد نیز این رویه تغییر چندانی نکرد.

راهکار های بهبود کیفیت خواب

آزمایش هایی که در عصر حاضر صورت گرفت تطبیق بسیار زیادی با زندگی انسان های قرن ها پیش داشت. بر اساس این مطالعات، نور قرمز ملایم (نور آسمان در هنگام غروب) بیشترین تاثیر را بر روی خواب می گذارد. در مقابل نور آبی (نور آسمان در هنگام صبح) نیز شروع روز را به بدن هشدار می دهد.



نورپردازی اتاق خواب چه تاثیری بر خواب می گذارد؟
دکوراسیون منازل گواهی می دهند که سبک زندگی انسان در چند دهه اخیر تغییرات اساسی به خود دیده است به طوری که با سرعت سرسام آور به سمت مدرنیته پیش می رود. کوچک شدن پنجره ها، ضخیم شدن پرده ها و افزایش لوازم نورپردازی در منازل همگی موجب شده تا ما در اغلب ساعات روز، بیش از آنکه تحت تاثیر نور طبیعی باشیم، در معرض نورپردازی چراغ ها قرار گیریم.

اصول نورپردازی اتاق خواب های مدرن و شیک

نور سفید و زرد بخش قابل توجهی از نورپردازی منازل ما را شامل می شوند. از آن جایی که طیف های نوری ای که بر خواب و بیداری ما اثر می گذارند (قرمز ملایم و آبی) در این بین نقش چندان پر رنگی ندارند، پس چندان عجیب نیست که با فرا رسیدن شب خواب راحتی را تجربه نکنیم. از این رو بهتر است نگاهی دوباره به مقوله نورپردازی اتاق خود داشته باشیم و با نورپردازی اصولی آن علاوه بر افزایش کیفیت خواب خود یک اتاق خواب مدرن و شیک برای استراحت خود فراهم کنیم.

اصول نورپردازی اتاق خواب های مدرن و شیک

یک اتاق خواب مدرن فضایی است که ما در آن می خوابیم، کار می کنیم و سرگرم می شویم. پس با توجه به اینکه نیاز ما به نور در این سه بخش کاملا متفاوت است، طبیعی است که نورپردازی اتاق خواب نیز به بخش های مختلفی تقسیم بندی شود. لذا در ادامه با راهکار هایی که ما را به نورپردازی اصولی اتاق خواب مدرن و شیکمان نزدیک می کند آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: ویژگی های اصلی اتاق خواب مدرن چیست؟ 



روشنایی اصلی در اتاق خواب مدرن
یک نور خوب با روشنایی وسیع که تمام بخش های اتاق خواب را روشن کند نورپردازی اصلی نام دارد. این نور در ساعات مختلف روز می تواند از طریق یک چراغ یا حتی نور پنجره ها تامین شود.

اصول نورپردازی اتاق خواب های مدرن و شیک

در واقع ما با کمک این نور لباس می پوشیم، اتاق را تمیز می کنیم و به دنبال وسایل خود می گردیم. بنابراین، واضح است که رنگ این نور اغلب سفید با ترکیبی از رنگ زرد است. این نورپردازی در بخش قابل توجهی از زمان بیداری با ما همراه خواهد بود.

ناگفته پیداست که تمام اتاق خواب ها دست کم به این نوع نورپردازی مجهز هستند.



نورپردازی کاری برای اتاق خواب 
به استثنای اینکه در اتاق خواب خود یک میز یا دفترکاری کوچک داشته باشید، تقریبا انجام خیلی از کارها نظیر مطالعه شبانه با وجود روشنایی زیاد چراغ ها و لوسترها و مزاحمت آنها برای سایر اعضای خانه، با محدودیت مواجه است. از این رو، نورپردازی کاری یا Task که از طریق چراغ های دیواری یا آباژورها صورت می گیرد برای این کار انتخاب می شود.

اصول نورپردازی اتاق خواب های مدرن و شیک

شدت نورپردازی اتاق خواب در این حالت بسیار ملایم است به واسطه حباب یا روکش های پارچه ای از شدت آن کاسته می شود. معمولا نوری که برای این نورپردازی انتخاب می شود، زرد ملایم است.



نورپردازی سقف در اتاق خواب های مدرن
سومین لایه از نورپردازی اتاق خواب به روشنایی دکوراتیو اختصاص می یابد. این شیوه اصول ثابتی ندارد و بر اساس سلیقه طراح دکوراسیونی یا ذوق و سلیقه شما اجرا می شود اما یکی از بهترین روش های اجرای آن نورپردازی های سقفی است که باعث می شود حس مدرنتیه و به روز بودن در اتاق خواب جریان پیدا کند.

نورپردازی سقف در اتاق خواب های مدرن

وظیفه نورپردازی دکوراتیو بیش از ایجاد روشنایی، بهتر جلوه دادن زوایا و لوازمی است که با در نورپردازی کلی به خوبی به چشم نمی آیند. تاخ تخت خواب، سقف اتاق و میزهای آرایشی محل هایی هستند که عمدتا با نورپردازی دکوراتیو آراسته می شوند. نورپردازی دکوراتیو اتاق خواب معمولا به صورت مخفی در سقف یا دیوارهای اتاق انجام می شود و محدودیت رنگ ندارد.



چراغ خواب در نورپردازی اتاق 
چراغ خواب در نورپردازی اتاق نه برای روشنایی محیط استفاده می شود و نه قرار است به زیبایی اتاق خواب شما بیافزاید. این نورپردازی اتاق خواب تنها برای ایجاد یک خواب راحت استفاده می شود.

چراغ خواب در نورپردازی اتاق 

چراغ خوابی که برای اتاق خود استفاده می کنید بهتر است در دید مستقیم شما نباشد. از این رو، نورپردازی های دکوراتیو تا حدودی می توانند نقش یک چراغ خواب را نیز ایفا کنند.

انواع لوازم روشنایی اتاق خواب​​​​​​​

در هر حال، چه از یک نورپردازی مخفی استفاده می کنید و چه یک چراغ خواب معمولی، بهتر است رنگی که برای آن انتخاب می کنید به طیف های گرم مانند قرمز نزدیک باشد. شدت این نور نیز باید بسیار کم باشد به طوری که آن را از پشت پلک های خود تشخیص ندهید.

ایده چراغ خواب

برای جمع بندی می توانیم بگوییم که برای داشتن یک اتاق خواب مدرن و شیک یکی از عوامل مهم نورپزدازی اصولی اتاق خواب می باشد که برای این کار باید چهار نوع نورپردازی را در اتاق خود اجرا کنیم که به طور مفصل بالا درباره آنها صحبت کردیم، که هر کس با توجه به این اصول نورپردازی می توانید یک گام مثبت به سوی داشتن یک اتاق خواب مدرن شیک بردارد. البته لازم است بدانید برای نورپزدازی اتاق خوابتان لازم است که حتما سلیقه و نیاز خودتان را نیز چاشنی این اصول و نکات کنید تا ایده آل ترین نتیجه را برای خود رغم بزنید.

همچنین از شما بابت همراهیتان تا پایان این مطلب سپاس گذاریم و بسیار خوشحال خواهیم شد که اگر تجربه خود در نورپردازی یا همچنین نظر خود را درباره این مطلب با ما در میان بگذارید. 

برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید