خانه دکوراسیون پذیرایی رنگ اتاق پذیرایی چهار تکنیک حرفه ای برای رسیدن به آرامش و شادی

چهار تکنیک حرفه ای برای رسیدن به آرامش و شادی

زمان مطالعه : 

6 دقیقه دقیقه

همیشه به ما گفته‌شده که برای شاد بودن در زندگی از تغییرات کوچک شروع کنیم. همه‌ی ما به دنبال ایجاد تغییراتی در جنبه‌های مختلف زندگی‌مان هستیم، اما شاید کمتر به محیط زندگی و تأثیر آن بر میزان شادی و آرامش خود توجه داشته‌ایم.


یک تغییر کوچک در دکوراسیون منزل، تختخواب، میز مطالعه، رنگ کاغذدیواری و بسیاری دیگر از موارد می‌تواند تأثیرات غیرقابل‌تصوری بر روحیه‌ی ما داشته باشد. سؤال اینجاست که تا چه میزان از تأثیرات روان‌شناختی محیط زندگی‌مان آگاهی داریم؟ با ما همراه باشید تا در جریان جزئیات بیشتری از چرایی و چگونگی این تأثیرات قرار بگیریم.



تأثیر رنگ‌ها بر روحیات شما

رنگ‌ها مؤلفه‌های اصلی تأثیرگذار بر درک ما از محیط هستند و هریک از آنها می‌تواند تأثیر متمایزی بر احساسات ما داشته باشد.


پس یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون و انتخاب وسایل منزل، توجه به رنگ آن است.


اما هریک از انواع مختلف رنگ‌ها چه تأثیری برما خواهد گذاشت؟ در اینجا به بررسی تأثیر ده رنگ پرکاربرد می‌پردازیم:   

تاثیر رنگ آبی بر روحیه و رفتار

1. قرمز: رنگ قرمز سمبل قدرت و عشق است و فضایی گرم و صمیمی و خودمانی برای شما به ارمغان خواهد آورد.

2. نارنجی: رنگ نارنجی مقادیری از انرژی و نوآوری را عرضه می‌کند. هرجا می‌خواهید از یک رنگ ملایم استفاده کنید، نارنجی یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود.

3. زرد: رنگ زرد با خود شادی، خلاقیت و سازندگی به همراه می‌آورد. استفاده از این رنگ در کنار یک رنگ خنثی و آرام و در اتاق‌هایی با روشنایی طبیعی بالا، باعث ایجاد یک محیط آرامش‌بخش می‌شود.

4. سبز: رنگ سبز، یک رنگ ملایم و آرامش‌بخش است و به همین دلیل برای بخش‌های ورودی منزل همچون راهروها بسیار مناسب است. زیرا تأثیر اختلاف روشنایی بین بیرون و درون منزل را به حداقل می‌رساند.

5. آبی: رنگی که حس تازگی را به شما می‌بخشد. رنگ آبی برای محیط‌های شلوغ همچون آشپزخانه بسیار مناسب است، زیرا از استرسی که شلوغی این محیط‌ها می‌توانند به شما وارد کنند، می‌کاهد.

6. بنفش: این رنگ بیانگر مفهوم شکوه و عظمت و تجملات است. بنابراین برای محیط‌هایی همچون یک سالن نشیمن رسمی یا اتاق‌خواب مجلل مناسب خواهد بود.

7. خاکستری: رنگ خاکستری حس آرامش و راحتی را به شما هدیه می‌دهد. می‌توانید از این رنگ برای سرویس‌های بهداشتی یا اتاق کار خود در منزل استفاده کنید.

8. قهوه‌ای: قهوه‌ای نیز همچون سبز، رنگ آرامش‌بخشی است. استفاده از این رنگ برای مکان‌هایی که اعضای خانواده درآنجا دورهم جمع می‌شوند، انتخاب خوبی خواهد بود.

9. مشکی: رنگ مشکی نشانه‌ی قدرت است. هر وقت می‌خواهید یکی از وسایل یا قسمت‌های منزل توجه بیشتری را به خود جلب کند، از این رنگ استفاده کنید.

10. سفید: رنگ سفید مفهوم پاکیزگی و خالص بودن دارد. استفاده از آن به‌عنوان تم اصلی یک محیط، انتخاب خوبی است البته به‌شرطی که از رنگ‌های دیگر هم در کنار آن استفاده کنید. زیرا به‌کار بردن رنگ سفید به‌تنهایی می‌تواند حس بی‌روح بودن را القا کند.

اثر رنگ سفید در دکوراسیون اتاق خواب بر خلق و خو

به یاد داشته باشید که وقتی می‌خواهید نوع رنگ دکوراسیون و وسایل منزل خود را انتخاب کنید، سه نوع رنگ بهتر از یک نوع جواب خواهد داد. یک رنگ خنثی برای قسمت‌های وسیع‌ تر همچون دیوارها و کف منزل خود انتخاب کنید. سپس یک رنگ آرام‌تر برای مبلمان و دیگر وسایل بزرگ درنظربگیرید و اما در پایان یک رنگ پرشور و هیجان برای آثار تزئینی و کوچک‌تر انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: با معجزه رنگ ها در بزرگنمایی اتاق خواب بیشتر آشنا شوید 



ارتباط بین چیدمان وسایل و شخصیت شما

بعد از انتخاب نوع رنگ، نوبت به انتخاب نحوه‌ی چیدمان وسایل منزل است. نحوه‌ی چیدمان وسایل منزل می‌تواند نشانگر یک سری ویژگی‌های شخصیتی شما باشد. اما ضوابط اصلی در چیدمان وسایل منزل شامل چه مواردی هستند:

ارتباط بین چیدمان وسایل و شخصیت شما

1. کاربرد:  اینکه آیا این وسیله پاسخگوی نیازهای ما خواهد بود یا نه؟

2. صرفه‌ی اقتصادی: خرید یک کاناپه برای اتاق خواب یا یک ست کامل مبلمان اتاق‌خواب با همان قیمت؟

3. نمادین: آیا این وسیله یا طرح آن تاثیر احساسی مدنظر ما را به دنبال خواهد داشت؟ آیا از کلکسیون عکس‌های افراد خانواده برای تزئین دیوار استفاده کنیم یا یک تابلوی نقاشی؟

4. نشانه: آیا از یک برند خاص استفاده کنیم یا این مسئله زیاد مهم نیست.

بیشتر بخوانید: راهکار های هوشمندانه برای چیدمان اتاق نشیمن کوچک  

چگونه با استفاده از این معیارها می‌توان به شخصیت افراد پی برد؟ به‌عنوان مثال فردی که به‌جای مبلمان بزرگ و راحت، از مبلمان برند و کوچک‌تر استفاده می‌کند، احتمالاً توجه زیادی به ظواهر و تجملات و موقعیت اجتماعی دارد. از طرف دیگر فردی که روی یخچال آشپزخانه‌اش پر است از عکس بچه‌ها یا کارت‌پستال‌هایی که دوستانش از مسافرت‌هایشان برایش فرستاده‌اند، رفتار گرم و صمیمی‌تر و خودمانی‌تری خواهد داشت تا فردی که آشپزخانه‌ای به سبک مینیمال دارد.



استفاده از فنگ شویی

فنگ یعنی باد و شویی یعنی آب. باد و آب دو عنصری هستند که در فرهنگ چین نماد پاکی و سلامتی‌اند.


فنگ شویی این مفهوم سه‌هزارساله بر این باور است که ما می‌توانیم با به کاربردن قوانین خاصی، خوشبختی، موفقیت، شادی، انرژی خوب و شادی را جذب کنیم.


بر اساس فلسفه‌ی فنگ‌شویی هر محیط انرژی خاص خود را دارد و ما با رعایت یک سری نکات همچون توجه به دکوراسیون، رنگ‌ها و استفاده از مواد طبیعی می‌توانیم از این انرژی بهره‌مند شویم.

بکارگیری فنگ شویی در چیدمان اتاق خواب

به‌عنوان مثال مطمئن شوید که راهروی منزل شما تمیز، رنگی و دلپذیر است. وسایل منزل خود را طوری بچینید که راه ورودی به سالن پذیرایی برای مهمان‌ها مشخص و راحت باشد. در دکوراسیون منزل از عناصر طبیعی همچون گل‌ها و سنگ‌های تزئینی مختلف استفاده کنید. از هرگونه شلوغی و به‌هم‌ریختگی در محیط منزل اجتناب کنید.



معنا، فرا تر از فرم

در ورای شکل ظاهری دکوراسیون و پشت هریک از انتخاب‌های شما از رنگ گرفته تا نوع چیدمان، یک معنای متفاوت و منحصربه‌فرد نهفته است. هریک از تغییرات به ظاهر کوچک، می‌تواند تأثیرات بزرگی بر روحیات شما و دیگر اعضای خانواده داشته باشد. بنابراین همه‌ی ما نیازمند توجه بیشتر به محیط زندگی خود برای رسیدن به آرامش و شادی بیشتر هستیم.

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید