خانه اتاق خواب وسایل اتاق خواب چگونه یک فرش مناسب برای اتاق خواب خود انتخاب کنیم؟

چگونه یک فرش مناسب برای اتاق خواب خود انتخاب کنیم؟

زمان مطالعه : 

5 دقیقه دقیقه

اگرچه در گذشته ای نه چندان دور تصور خانه ای بدون فرش سخت و دشوار بود اما این روزها در بسیاری از منازل فرش ها بیشتر جنبه ای دکوراتیو دارند و بخش زیادی از پوشش کف منازل را سنگ و سرامیک ها تشکیل می دهند. با این حال، ماجرا اتاق خواب کمی متفاوت است.


ما هر قدر هم که اتاق خوابی زیبا را دوست داشته باشیم، از راحتی آن نمی توانیم بگذریم و فرش یکی از عوامل مهم در راحتی ما در اتاق خواب خواهد بود. با این وجود، نکاتی وجود دارند که سبب می شوند انتخاب فرش برای اتاق خواب کمی متفاوت از اتاق نشیمن باشد.

هیچ کس یک اتاق خواب سرد در فصل زمستان را دوست ندارد. احتمالا هیچ کس هم تمایلی به نشستن بر روی زمین سخت و سرد نخواهد داشت. افزون بر این، در محیط های آپارتمانی شنیدن صدای طبقات پایین در هنگام خواب کمی آزاردهنده است. اما جالب است بدانید که تمامی این مشکلات تنها با پهن کردن یک فرش در اتاق خواب حل خواهد شد. فرش ها عایق دما و صدای بسیار مناسبی هستند و با بافت نرم خود نشیمنی راحت برای شما فراهم می کنند. با این حال، برای بسیاری از مردم تعیین اندازه مناسب فرش جنبه ای گیج کننده دارد.

چگونه یک فرش مناسب برای اتاق خواب خود انتخاب کنیم؟

اغلب ما نمی دانیم یک فرش بزرگ انتخاب کنیم یا یک فرش کوچک در میانه اتاق خواب؟ حتی نمی دانیم که تخت باید روی فرش قرار گیرد یا خیر؟ پاسخ به این سوالات هنگامی که یک دستورالعمل اساسی داشته باشید کار سختی نخواهد بود.



فرش را کجا پهن کنیم؟

به عنوان نخستین سوال باید نحوه و مکان استفاده از فرش را برای خود روشن کنید. آیا می خواهید فرش را در کنار تخت خواب خود قرار دهید یا در میان یک اتاق بزرگ برای برجسته کردن زیبایی محیط؟ یا برای انجام کارهای خود بر روی زمین می نشینید یا نشستن پشت یک میز تحریر برای شما کافیست؟ پاسخ به این سوالات در ادامه به شما کمک زیادی خواهد کرد.



قواعد رایج برای انتخاب اندازه مناسب فرش

قواعد رایج برای انتخاب اندازه مناسب فرش

یکی از اشتباهات رایج در هنگام خرید فرش، انتخاب فرشی با ابعاد کوچک برای یک فضای بزرگ است. چنین فرش های نه تنها فاقد کارایی لازم هستند که حتی در یک اتاق بزرگ به علت عدم تطابق اندازه با سایر وسایل چندان به چشم نمی آید. در مقابل یک فرش با ابعاد خیلی بزرگ هم مانعی برای بهتر دیده شدن سایر وسایل اتاق خواب خواهد بود. در واقع لزومی ندارد یک فرش سرتاسر اتاق خواب را بپوشاند چراکه ما با گوشه های اتاق خواب کاری نداریم. بنابراین برای انتخاب مناسب ترین فرش چند قاعده کلی را همواره به یاد داشته باشید:

- در هر اتاق خواب، فرش ها نباید دیوارها را لمس کنند. حداقل فاصله مناسب میان لبه فرش تا دیوار 12 سانتیمتر در اتاق های بزرگ 20 سانتیمتر است.

- فرش نباید با لبه کمد یا سایر قطعات مبلمان مماس باشد. بنابراین یا باید فرشی انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا در زیر مبلمان قرار کنید و یا باید به اندازه ای کوچک باشد که حداقل 5 تا 8 سانتیمتر از آنها فاصله داشته باشد.

- اگر اتاق خواب شما کوچک است، تصور نکنید که باید یک فرش کوچک قناعت کنید. چراکه شیوه های مختلفی برای پهن کردن فرش در اتاق خواب وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.



شیوه های مختلف پهن کردن فرش

شما دو گزینه برای قرار دادن فرش در زیر تخت دارید:

یا تخت کاملا بر روی فرش قرار می گیرد و یا دو سوم پایینی آن بر روش فرش گذاشته می شود و قسمت بالایی با میزهای عسلی یا کمدها پر می شود.

چگونه یک فرش مناسب برای اتاق خواب خود انتخاب کنیم؟

در هنگامی که فرش کاملا در زیر تخت قرار گیرد ممکن است با دیوار بالایی به طور کامل مماس شود اما باید در نظر داشته باشید که حتی در این حالت نیز فرش باید با کمد و سایر قطعات مبلمان فاصله مناسبی داشته باشد. همچنین فرش باید تا فاصله زیادی از پایه های پایینی تخت نیز امتداد داشته باشد.

چگونه یک فرش مناسب برای اتاق خواب خود انتخاب کنیم؟

در حالت دو سوم فاصله لبه فرش با سایر قطعات مبلمان تغییری نمی کند، هرچند توصیه می شود نسبت به حالت پیشین، کمی به لبه کمدها و مبلمان نزدیک تر شود. قسمت خالی بالایی نیز باید با پاتختی پر شوند. این پاتختی ها تنها باید به اندازه 12 تا 8 سانتیمتر با لبه فرش فاصله داشته باشند تا فضای خالی بالایی چندان به چشم نیاید. از جمله مزیت قرار گرفتن فرش در زیر تخت جلوگیری از لغزش و کشیدگی آن است.

چگونه یک فرش مناسب برای اتاق خواب خود انتخاب کنیم؟

اگر به جای یک فرش بزرگ، چند فرش کوچک دارید اصلا نگران نباشید. یک شیوه انعطاف پذیر دیگر نیز برای پهن کردن فرش در اتاق خواب وجود دارد که برای تمام فضاها با هر مساحتی و هر اندازه تختی مناسب است. هنگاهی که تخت دو نفره در میان اتاق قرار می گیرد در دو سمت آن فضاهایی خالی شکل می گیرد. این دو فضای خالی محلی مناسب برای پهن کردن دو قالیچه کوچک هستند. این قالیچه ها نباید به طور کامل فضای خالی را پر کنند و لبه آنها باید حدود 12 سانتیمتر با دیوار، لبه مبلمان، کمد یا پاتختی فاصله داشته باشد. این شیوه معمولا در اتاق خواب هایی که از کفپوش های چوبی یا سرامیک و سنگ های زیبا و گران قیمت بهره می برند بیشتر استفاده می شوند چراکه بخش قابل توجهی از سطح اتاق خواب بدون پوشش باقی می ماند. هر چند فضای کافی نیز برای نشستن بر روی زمین وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: درباره اعجاز رنگ ها در بزرگنمایی اتاق خواب چه می دانید؟ 

به لحاظ رنگ نیز اصولا رنگ اتاق خواب از سقف به کف تیره تر می شود. بنابراین، رنگ فرش ها باید از رنگ وسایل اتاق خواب کمی تیره تر باشد. رعایت این اصل علاوه بر ایجاد یک هارمونی در دکوراسیون اتاق خواب، از به چشم آمدن کثیفی فرش نیز جلوگیری می کند.

برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید