خانه اتاق خواب چیدمان اتاق خواب طراحی اتاق خواب کوچک کودک

طراحی اتاق خواب کوچک کودک

زمان مطالعه : 

10 دقیقه

برای بسیاری از ما اتاق خواب کودک به عنوان فضایی که اغلب با آشفتگی رو به رو است، شناخته شده است. حالا اگر این اتاق کوچک هم باشد پس آیا داشتن فضای ذخیره ی سازی کافی و جلوه ای منظم در آن تبدیل به یک رویا می شود؟ 

البته که نه! کوچک بودن اتاق خواب کودک به معنای داشتن فرصتی مناسب برای بهره مندی از ایده هایی به روز و جذاب در راستای استفاده بهینه از فضا است. اگر شما هم به دنبال آشنایی با این ایده ها هستید، در ادامه با بررسی چگونگی طراحی اتاق خواب کوچک کودک با ما همراه باشید. 


انتخاب سبک طراحی اتاق خواب کوچک کودک 

آیا نیاز است خود را محدود به سبک خاصی کنیم؟ در عین حال که سبک مینیمال با استفاده بهینه ای که در آن از فضا می شود و فضای خالی زیادی که برای مان به همراه دارد، بهترین گزینه است اما تنها گزینه ی روی میز نیست. شما می توانید هر سبکی که مد نظرتان هست انتخاب کنید و البته در ادامه حواستان به اولویت قراردادن اصل کاربردی بودن در انتخاب عناصر دکوراسیون باشد. در ادامه با مهم ترین نمونه های این عناصر بیشتر آشنا می شویم.


پالت رنگ در طراحی اتاق خواب کوچک کودک

همه می دانیم رنگ های خنثی و روشن و به ویژه سفید بهترین گزینه برای بزرگ تر نشان دادن فضا اند اما آیا این به معنی حذف رنگ های تیره از پالت رنگ در طراحی اتاق خواب کوچک کودک است؟ خیر! چرا که رنگ های تیره هم با جذب نور و عمیق تر نشان دادن محیط، می توانند تاثیری مشابه رنگ های روشن داشته باشند. 

قبل از انتخاب رنگ های پالت رنگ اتاق خواب کودک پیشنهاد می کنیم مطلبی را که در این مورد با عنوان روانشناسی رنگ در دکوراسیون اتاق خواب کودک نوشته ایم، مطالعه بفرمایید؛ چرا که رنگ های مختلف می توانند تاثیراتی متفاوت و گاه نچندان خوشایند بر روحیه ی کودکان داشته باشند.


بخش بندی طراحی اتاق خواب کوچک کودک

بعد از تصمیم گیری در مورد سبک کلی دکوراسیون و پالت رنگ آن، از شما می خواهیم اتاق را به بخش های مختلف تقسیم کنید. مسلما منظور پارتیشن بندی کردن نیست بلکه آنچه در اینجا کار مرزبندی را برای ما انجام می دهند، همان عناصر دکوراسیون اند. بخش های اصلی شامل فضای خواب، فضای مطالعه و فضای بازی است. متناسب با سن کودک هر یک از این بخش ها می توانند پر رنگ تر شوند و یا بخش های جدیدی به این لیست اضافه شوند.

طراحی اتاق خواب کوچک کودک
سرویس خواب در طراحی اتاق خواب کوچک کودک

در قدم بعدی به سراغ انتخاب بزرگ ترین عنصر در طراحی اتاق خواب کوچک کودک می رویم. در اینجا چند گزینه اصلی پیش روی شما است که هم استفاده بهینه ای از محیط اتاق دارند و هم فضای ذخیره سازی قابل توجهی برای تان فراهم می کنند و همچنین می توانند دو بخش را در یک بخش برای شما خلاصه کنند. در ادامه به معرفی این گزینه ها می پردازیم.


تخت خواب تاشو در طراحی اتاق خواب کوچک کودک

بهترین انتخاب برای شما تخت خواب تاشو کودک خواهد بود چرا که فضای ناچیزی به خود اختصاص می دهد. این نوع تخت خواب همچنین شامل کمدها و قفسه هایی است که فضای ذخیره سازی قابل توجهی برای تان فراهم می کند.


تخت خواب دوطبقه در طراحی اتاق خواب کوچک کودک

شاید تصور کنید این گزینه صرفا برای کودکانی که اتاق خواب شان را با خواهر یا برادرشان به اشتراک می گذارند، کاربردی است. اما نوع دیگری از این نوع تخت خواب دو طبقه برای اتاق خواب کودک یک نفره هم مناسب است و آن تخت خوابی است که طبقه بالای آن را به تخت و طبقه ی پایین آن را به فضای مطالعه یا بازی متناسب با سن کودک اختصاص پیدا کرده باشد.


تخت خواب مینیمال یا مدرن و اسپرت جک دار

 گزینه مناسب بعدی در طراحی اتاق خواب کوچک کودک است. این تخت خواب در عین حال که به اندازه یک تخت معمولی فضا به خود اختصاص می دهد، به همان میزان فضای ذخیره سازی در اختیار شما قرار می دهد. 


سرویس خواب کشودار در طراحی اتاق خواب کوچک کودک

آخرین گزینه ای که برای شما روی میز است، سرویس خواب کشودار است که در صورتی که در بین انواع قبلی تخت مورد نظرتان را پیدا نکردید که احتمال آن کم است، می توانید به سراغ این نوع تخت خواب بروید که با کشوهایی که دارد فضای ذخیره سازی هوشمندانه ای برای تان فراهم می کند. 


کمد لباس در طراحی اتاق خواب کوچک کودک

دومین عنصر بزرگ و تاثیرگذار در طراحی اتاق خواب کوچک کودک، کمد لباس یا دیگر موارد مشابه همچون انواع دراورها است. قبل از توجه به جذابیت ظاهری آن، میزان و همچنین نوع فضای ذخیره سازی ای که در اختیارتان قرار می دهد را مدنظر قرار دهید؛ چرا که یک کمد لوکس در اتاقی با جلوه ی آشفته و نامرتب در نتیجه کمبود فضای ذخیره سازی، قطعا چیزی نیست که به دنبال آن باشیم.

کمد لباس در طراحی اتاق خواب کوچک کودک​​​​​​​

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کمد لباس و انواع کمد لباس 


فضای مطالعه در طراحی اتاق خواب کوچک کودک

خب نوبت به طراحی فضای مطالعه رسید. برای اینکار گوشه ای از اتاق خواب کودک را که دسترسی مناسبی به نور طبیعی دارد، انتخاب کنید. در مورد کودکان ارتباط مستقیمی بین نوع میز و صندلی ای که برای فضای مطالعه شان انتخاب می کنید و میزان تمایل آنها به مطالعه وجود دارد. 

ارگونومیک بودن صندلی بطوری که کودک قادر به حفظ حالت طبیعی کمر و گردن در زمان نشستن روی آن باشد و با قرار گرفتن کف پاها روی زمین، زاویه ی 90 درجه ی زانوها حفظ شود، از نکات مهمی است که باید مدنظر قرار گیرند. در مورد صندلی کودک، از متناسب بودن ارتفاع آن با قد کودک غافل نشوید. به عنوان مثال میزی با ارتفاع 45 الی 48 سانتی متر برای کودکی با قد 100 الی 115 سانتی متر مناسب است. 


شلف ها در طراحی اتاق خواب کوچک کودک

از آنجا که استفاده از فضای عمودی کلید داشتن جلوه ای مرتب در طراحی اتاق خواب کوچک کودک است، شلف ها اهمیت زیادی پیدا می کنند. این شلف می تواند شلف دیواری باشد که نقش کتابخانه را ایفا می کند و یا شلف رومیزی باشد که فضای دردسترس روی میز را دوبرابر می کند. 

سخن پایانی! خوشحالیم که تا پایان این مقاله از مجله تخصصی دکوراسیون پیت کت با بررسی طراحی اتاق خواب کوچک کودک در کنار ما بودید. شما هم می توانید نظرات و تجربیات خود از طراحی این فضا را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. 

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید