خانه پیت کت دانشنامه 5 روش فوق العاده برای تمیز کردن وسایل چوبی

5 روش فوق العاده برای تمیز کردن وسایل چوبی

زمان مطالعه : 

7 دقیقه

با تمیز کردن و براق کردن طول عمر وسایل چوبی خودتان را زیاد کنید. بدون هیچ گونه نگرانی زیبایی و درخشندگی را بار دیگر به وسایل منزل خود باز گردانید.کافی است شما روش های تمیز کردن وسایل چوبی را بشناسید.

وسایل ساخته شده با چوب بعد از مدتی استفاده شفافیت و جلا خود را بخاطر گرد و غبار و ریزگردهای موجود در هوا از دست می‌دهند. گاهی آلودگی های نظیر دود و لکه های چربی و روغن بر سطح  وسایل چوبی می‌نشینند که نیاز به تمیز کردن خواهد داشت. افراد برای اینکه  عمر و دوام وسایل چوبی را بالا ‌ببرند از روش هایی مثل تمیز کردن با ابر یا پد، تمیز کردن با گردروب استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله از دانشنامه مجله پیت کت با هم 5 روش  فوق العاده برای تمیز کردن وسایل چوبی را بررسی خواهیم کرد.

5 روش  فوق العاده برای تمیز کردن وسایل چوبی

رایج ترین روش تمیز کردن انواع وسایل چوبی

ساده ترین روش که بر روی انواع وسایل چوبی جواب می‌دهد تمیز کردن به کمک یک دستمال نم‌داراست. که حدود 95 در صد الودگی ها را از سطوح چوبی جدا می‌سازد. در این روش به دلیل نم‌دار بودن دستمال احتمال اینکه  وسایل چوبی درخشش خود را از دست بدهند زیاد است. 

مشخص کردن نوع چوب در تمیز کردن موثر است. مثلا لکه برروی چوب درخت گردو به کمک خمیر دندان قابل پاک کردن است.


روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی

 می‌توانید برای تمیز کردن وسایل چوبی، روغن خانگی درست کنید. برای تهیه این روغن، روغن بزرک و عصاره ی صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید. مواد را با هم مخلوط کرده و با یک دستمال نرم، آن را به چوب بمالید و به سادگی برق انداختن وسایل چوبی‌تان را خودتان انجام دهید.

این روغن یا هر روغن تجاری دیگری در بافت چوب نفوذ می‌کند و اگر سال ها استفاده کنید، اثاثیه ی چوبی‌تان همیشه تازه می‌مانند و درخشندگی طبیعی خود را نگه می‌دارند


استفاده از مواد طبیعی برای تمیز و براق کردن وسایل چوبی 

استفاده از موادی نظیر سفیده تخم مرغ، روغن زیتون، الکل با زیتون و لیمو با زیتون وسایل چوبی را تمیز و براق می‌کند. که نحوی استفاده از هر کدام از این مواد به این صورت است.

5 روش  فوق العاده برای تمیز کردن وسایل چوبی

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ می تواند وسایل چوبی را به شدت خشک و تیره کند که در زیبا به نظر رسیدن نقش دارد ، به احیای آن ها کمک می کند و آن ها را مرطوب، روشن و براق نگه می دارند.

برای استفاده درست از این تکنیک، باید سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کنید. بعد سفیده تخم مرغ را خوب بزنید. بعد از آن یک قاشق آمونیاک ( 15 میلی لیتر ) اضافه کرده و مستقیما روی چوب بمالید ؛ در نهایت، بگذارید چند دقیقه بماند و با دستمال خشک تمیز کنید. این باعث می شود مبلمان براق‌تر به نظر برسند.

روغن زیتون

روغن زیتون انتخابی ایده آل برای اثاثیه چوبی تیره، و نیز مبلمان چوبی است تنها کاری که باید بکنید این است که روغن زیتون را روی چوب بمالید سپس باید یک لایه گلیسیرین را به مبل بمالید که به عنوان یک لایه محافظ و براق عمل می‌کند.

زیتون با لیمو

این یکی از روش های مرسوم مورد استفاده برای مبلمان چوبی است ، باعث می شود چوب واقعاً براق و درخشان باشد، از جمله مبلمان که قبلا روغن زده شده است.تنها کاری که باید انجام دهید این است مقادیر مساوی از هر دو ماده را با هم مخلوط کنید، و روی مبل بمالید، و بگذارید خشک شود .

زیتون با الکل

این روش برای جلا دادن مبلمان و از بین بردن خط و خش مورد استفاده قرار می‌گیرد همانند روش قبلی، باید مقادیر مساوی از هر دو ماده را با هم مخلوط کنید ، روی چوب بمالید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود.

5 روش  فوق العاده برای تمیز کردن وسایل چوبی


رفع جای برچسب و استیکرها از روی وسایل چوبی خانه

برای تمیز کردن برچسب ها و عکس برگردان های کهنه و قدیمی می توان از سرکه استفاده کرد به این صورت که آنها را با سرکه خیس کنید و لحظه ای صبر کنید سپس به آرامی با تکه پارچه ای آن را پاک کنید.


تمیزکردن وسایل چوبی رنگ شده

سر جارو برقی برس وصل کرده و چوب های رنگ شده را با آن تمیز کنید یا به جای آن با یک دستمال خشک سطح چوب را تمیز کنید.


تمیز کردن لکه ها از وسایل چوبی

با یک اسفنج مرطوب لکه ها و اثر انگشت ها را از روی وسایل چوبی پاک کنید. اسفنج را فشار دهید تا آب اضافی بیرون بریزد، چون اگر چوب خیس شود باد می کند یا لکه دار می شود.

5 روش  فوق العاده برای تمیز کردن وسایل چوبی

برای تمیز کردن وسایل چوبی باید چه مواردی رو رعایت کنیم؟

گام نخست: تعیین زمان مناسب (دو یا ساعت قبل از استفاده از وسایل)، شب ها به هنگام خواب که از وسایل چوبی دیگر استفاده نمی‌شوند زمان مناسبی برای تمیز کردن آنهاست. به خصوص که روغن های جلادهنده در مدت طولانی‌تری به خورد چوب می‌روند. بدن اینکه از سطح چوب پاک شوند و یا با مواد دیگری آغشته شوند.

گام دوم: آب و چوب با هم سازگاری ندارد و آب به تنهایی مقاوت و دوام چوب را کاهش می‌دهد. بهترین شیوه استفاده از آب داغ به همراه یک ماده شوینده کف دار است. شما پارچه نخی خود را در آب داغ همراه ماده شوینده آغشته می‌کنید. 

بعد از اینکه کاملاً دستمال را خوب چلانده دستمال نم‌دار بر سطح وسیله چوبی کشیده سعی کنید در بخش های کوچک 30سانتی متری در جهت بافت چوب اقدام به پاک کردن کنید. حرکت تمیز کردن را به صورت رفت و برگشتی انجام ندهید تا به بافت چوب آسیب وارد شود. 

گام سوم: بعد از تمیز کردن در جهت بافت چوب نوبت به براق و درخشنده کردن چوب به کمک روغن های جلادهنده است. در این روش هم مانند حرکت قبل دستمال را در جهت بافت چوب بدون حرکت رفت و برگشتی انجام دهید.

نتیجه گیری

وسایل چوبی منزل به خاطر مقاومت و دوامشان و گرما بخشیدن به دکوراسیون داخلی همواره پر طرفدار هستند. اگر شما هم یکی از طرفداران وسایل چوبی منزل هستید و می خواهید همیشه آن ها را تمیز و درخشان ببینید حتما به این نکاتی که در این مقاله اشاره کردیم توجه کنید.

در این مقاله به بررسی راه های پاک کردن و نگهداری از عناصر چوبی موجود در دیزاین منزل، برای داشتن دکوراسیونی باشکوه تر پرداختیم. شما خوانندگان گرامی این مقاله از مجله اینترنتی پیت کت نیز می توانید با اشتراک گذاری ایده ها و نظرات خود در ادامه ی این مقاله، به تکمیل آن کمک کنید.

برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما