رنگ زرد در دکوراسیون

زمان مطالعه : 

9 دقیقه

رنگ ها از عمیق ترین و رمز آلود ترین زبان ها هستند؛ زبان رویاهای ما. رنگ ها به ما این امکان را می دهند تا رویاهای خود را در قالب طراحی دکوراسیون داخلی به واقعیت تبدیل کنیم. 

رنگ زرد یکی از جذاب ترین و برجسته ترین رنگ ها در دنیای دیزاین است که بی نهایت ایده برای اضافه کردن آن به پالت رنگ دکوراسیون خانه وجود دارد. اما قبل از استفاده از این رنگ منحصربه فرد نیاز به آشنایی بیشتر با ماهیت آن و نحوه به کار بردن آن در طراحی داخلی است. در این مقاله از مجله پیت کت در کنار شما به بررسی رنگ زرد در دکوراسیون خواهیم پرداخت.


روانشناسی رنگ زرد

اولین قدم برای آشنایی با نحوه استفاده از یک رنگ در دکوراسیون داخلی، بررسی روانشناسی آن است؛ اینکه چه تاثیری بر حس و حال و روحیات ما خواهد گذاشت. رنگ زرد هم مثل دیگر رنگ ها می تواند اثرات مثبت و منفی ای از نظر روانشناختی بر افراد داشته باشد. از تاثیرات مثبت آن می توان به ایجاد حس شادی، خوش بینی و اعتماد به نفس اشاره کرد. 

روانشناسی رنگ زرد

از طرف دیگر در صورتی که بیش از حد از این رنگ در دکوراسیون استفاده شود یا طیفی ناموزون با دیگر رنگ های پالت رنگ انتخاب شود، می تواند باعث ایجاد استرس شود. بنابراین اگر نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را مدنظر قرار دهید، می توانید به کمک رنگ زرد فضایی شاد و گرم و صمیمی ایجاد کنید.


چه رنگ هایی ترکیب بهتری با رنگ زرد می سازند؟

پالت رنگ معمولا از سه رنگ اصلی تشکیل شده است و در ادامه طیف های مختلف این سه رنگ یا رنگ هایی دیگر در ابعاد کوچک به آن اضافه می شود. بنابراین رنگ زرد قرار است در کنار رنگ های مختلفی قرار گیرد و قطعا همه آنها به یک اندازه با آن سازگاری ندارند. از بین رنگ های مختلف، قرمز، بنفش کم رنگ، طوسی، صورتی، فیروزه ای، آبی روشن، مشکی و سفید، سبز آووکادویی، خاکستری، رنگ های پاستلی و رنگ های جواهرات از بهترین گزینه ها برای ترکیب شدن با رنگ زرد در دکوراسیون هستند. اینکه از چه رنگی در کنار آن استفاده کنید، بستگی به این دارد که بیشتر به دنبال جلوه ای مدرن یا کلاسیک در دیزاین فضا باشید.


استفاده از رنگ زرد برای 10 درصد پالت رنگ

پالت رنگ هر فضا به سه گروه 60، 30 و 10 درصد تقسیم می شود. یکی از راه های اضافه کردن رنگ زرد به دکوراسیون منزل، حساب باز کردن روی آن 10 درصد است. هرچند بهتر است طیف های برجسته ی رنگ زرد در ابعاد کوچک مورد استفاده قرر بگیرند اما این به معنی محدود شدن آن 10 درصد به این طیف های برجسته نیست. بلکه نوع طیفی که در اینجا انتخاب می کنید، بستگی به پس زمینه دیزاین فضا دارد. 

استفاده از رنگ زرد برای 10 درصد پالت رنگ

به عنوان مثال اگر برای دیگر بخش های دکوراسیون از رنگ های خنثی همچون خاکستری استفاده کرده اید، پس طیف های ملایم رنگ زرد نیز در این ابعاد کوچک به چشم خواهند آمد. این 10 درصد پالت رنگ فضا می تواند شامل عناصر دیزاین مختلفی از کوسن ها گرفته تا آباژور باشد.


استفاده از رنگ زرد برای 30 درصد پالت رنگ

30 درصد پالت رنگ شامل پرده ها، عناصر دیزاین رنگ شده، صندلی ها و عناصر کوچک تر دکوراسیون همچون کتابخانه خانگی یا میز کنسول است. این بخش از پالت رنگ در واقع به رنگ های مکمل رنگ های اصلی که در ابعاد بزرگ تر مورد استفاده قرار گرفته اند، اختصاص دارد. در این جا در مقایسه با ایده بعدی دست شما برای انتخاب نوع طیف رنگ زرد بازتر خواهد بود؛ چرا که اگر از نوع براق و برجسته استفاده کنید، با انتخاب رنگ هایی خنثی برای 60 درصد تعادل برقرار خواهد شد و بالعکس اگر از طیف های ملایم استفاده کنید، فرصت دارید با رنگ هایی برجسته، دیزاینی هیجان انگیز تر داشته باشید.


استفاده از رنگ زرد برای 60 درصد پالت رنگ

پیشنهاد می کنیم این ایده را صرفا عاشقان رنگ زرد انتخاب کنند چرا که اگر عادت به استفاده از رنگ های خنثی برای بخش بزرگی از فضای دیزاین دارید، این انتخاب تغییر قابل توجهی برای تان خواهد بود. البته گزینه  دیگری هم برای افرادی که در دسته بندی بالا قرار می گیرند وجود دارد و آن هم شروع کردن با طیف های ملایم رنگ زرد است.60 درصد پالت رنگ می تواند شامل رنگ دیوارها، فرش یا عناصر بزرگ دکوراسیون همچون سرویس خواب یا مبلمان اتاق نشیمن باشد. در ادامه نیاز است برای دیگر عناصر دیزاین از رنگ هایی خنثی استفاده کنید تا پالت رنگی متعادل داشته باشید.

استفاده از رنگ زرد برای 60 درصد پالت رنگ​​​​​​​​​​​​​​
رنگ زرد در دکوراسیون اتاق ناهارخوری

یکی از فضاهایی که رنگ زرد می تواند پالت رنگ جذابی برای آن به ارمغان آورد، اتاق ناهارخوری است. از آنجا که اغلب از رنگ هایی خنثی یا زمینی برای عناصر دیزاین این بخش از منزل همچون صندلی ناهارخوری یا میز کنسول آن استفاده می شود، حضور اندکی رنگ زرد در قالب دستمال یا گلدان روی میز می تواند فضایی مدرن و چشم نواز خلق کند. اگر اهل جسارت به خرج دادن در طراحی داخلی هستید و اتاق ناهارخوری شما پس زمینه ای خنثی دارد، می تواند پا را از این هم فراتر بگذارید و میز یا صندلی های ناهار خوری تان را نیز به رنگ زرد انتخاب کنید.

رنگ زرد در دکوراسیون اتاق ناهارخوری


رنگ زرد در دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب یکی از مستعد ترین فضاهای منزل برای استفاده از طیف های مختلف رنگ زرد است. اگر بحث اتاق خواب کودک باشد، می توانید سرویس خواب کودک را هم به این رنگ جذاب انتخاب کنید و اگر به دنبال اضافه کردن رنگ زرد به اتاق خواب افراد بزرگسال هستید، عناصری کوچک تر همچون شلف های دیواری، تابلوی هنری، گالری دیواری و دراور را می توانید به این رنگ منحصربه فرد اختصاص دهید  تا به پالت رنگ این فضا جان ببخشید و در عین حال تعادل آن متاثر نشود. 

رنگ زرد در دکوراسیون اتاق خواب
به پایان این مقاله از مجله تخصصی دکوراسیون پیت کت رسیدیم. خوشحالیم که تا پایان همراه ما بودید. شما هم می توانید نظرات خود را در مورد اضافه کردن رنگ زرد به دیزاین در ادامه با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید