خانه پیت کت دانشنامه دانستنی ها در مورد مزایا و معایب ام دی اف (mdf)

دانستنی ها در مورد مزایا و معایب ام دی اف (mdf)

زمان مطالعه : 

8 دقیقه

ام دی اف یا MDF مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنی «تخته فیبر با چگالی (دانسیته، تراکم) متوسط» است که نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود و در وسایلی مانند سرویس خواب، مبل، کمد و کابینت آشپزخانه به کار برده می‌شود.

در این مقاله از تیم دانشنامه پیت کت سعی داریم ضمن آشنایی با ام دی اف با معایب ام دی اف و مزایای آن بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

اساس ساخت MDF چوب و رزین است. تحت فشار و حرارت، به محصولی معروف به ام دی اف تبدیل می شود . با افزایش استحكام، مقاومت در برابر آتش و نفوذ ناپذیری خواص بهتری نسبت به چوب نرم خوا هد داشت . سال هاست که بخاطر همین خصوصیت، ام دی اف سهم بزرگی از بازار را اشغال کرده است.

تنوع بسیار بالا در رنگ و طرح هم به این گسترش کمک کرده است. قابلیت ماشین كاری بالا نیز از دیگر خصوصیات جالب MDF  است که پیش از ورود این متریال به بازار فقط چوبهای سخت آن را داشتند

ام دی اف نسبت به نئوپان متریال نسبتاً فشرده ای محسوب می‌شود اما ماده اصلی ورق MDF از جنسی است که نسبت به رطوبت مقاومت 100% ندارد. البته ورق ام دی اف را با یک لایه کاملاً ضد رطوبت (که معمولاً از جنس ملامینه است) پوشش می‌دهند. اما وقتی این روکش  آسیب ببیند احتمال آسیب دیدن چوب MDF بالا خواهد رفت.


ام دی اف از چه موادی ساخته می شود؟

امروزه علاوه بر چوب‌های نرم از دیگر مواد نظیر ساقه غلات، برنج، نی، نیشكر،چوبها و كاغذهای غیر قابل مصرف و … برای تهیه تخته صنعتی استفاده می‌شود. MDF تولیدی از چوب دارای كیفیت بهتری از سایر انواع MDF می باشد. MDF تهیه شده از باگاس نیشكر، نیز از قاعده مستثنی نمی باشد. از نظر كیفی در سطح جهانی در رده چوب طبقه بندی شده است. 

در مقایسه با نئوپان،MDF دارای جرم یكنواخت تری در سطح ورق است همچنین از صافی سطح و قابلیت سنباده زنی و اصلاح سطح برخوردار است MDF به صورت خام و روكش شده به بازار عرضه می گردد MDF های مسطح در ساخت مبلمان اداری، كابینت، تزئینات داخلی چوبی كاربرد فراوان دارند.

ام دی اف از چه موادی ساخته می شود؟

MDF یک محصول پانلی است که از ترکیب الیاف لینگوسلولزی با رزین های مصنوعی یا هر نوع چسب مناسب دیگر تولید می شود. این پانل ها از دانسیته 496 تا 801 کیلو گرم بر متر مکعب (50-31 پوند بر فوت مکعب) در پرس داغ فشرده می شوند. چسبندگی داخلی کامل پانل به وسیله رزین مصنوعی و سایر چسب های آلی حاصل می شود.


مزایا و معایب چوب ام دی اف(MDF)

ام دی اف نیز مانند سایر چوب ها یک سری مزایا و معایب دارد. که قبل از اقدام به تهیه آن حتما باید خصوصا در مورد معایب ام دی اف آن بدانید.

استفاده از ورق ام دی اف مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


1. ام دی اف یک انتخاب اقتصادی و مقرون به صرفه به حساب می‌آید؛ چرا که تولید آن نسبتا ارزان بوده و قیمت آن نسبت به قیمت تمام شده ورقه چوبی پایین است.


2. برای تولید ام دی اف از خرده چوب‌های بازیافتی استفاده می‌شود و به همین دلیل نیز با استفاده از ام دی اف می‌توان به حفظ محیط زیست و درخت‌ها کمک کرد.


3. با توجه به امکان استفاده از روکش در ام دی اف ها، می‌توان آن‌ها را در طرح و رنگ‌های مختلفی تولید کرد و به عبارتی تنوع رنگ و طرح در ام دی اف ها بالا می‌باشد.


4. سطح ام دی اف صاف بوده و همین  امر نیز باعث می‌شود که چسباندن مواد دیگر روی آن کاری راحت باشد.


5. مواد شیمیایی استفاده شده در ام دی اف باعث مصونیت آن در برابر آسیب آفاتی مانند موریانه می‌شوند.


6. ام دی اف با قرار گرفتن در برابر گرما سرما تغییر شکل نداده و منبسط یا منقبض نمی‌شود.


7. شکل دادن به ورقه ام دی اف آسان‌تر از شکل به دادن به ورقه‌های چوبی است و همین امر نیز یکی دیگر از علت‌های تنوع شکل و طرح ام دی اف است.


8. یکی دیگر از مزایای ام دی اف این است که انواع روکش به راحتی بر روی ورقه‌های ام دی اف متصل می‌شوند و همین امر نیز باعث می‌شود که بتوان آن را به شکل چوب طبیعی درآورد. (با روکش چوبی)

بیشتر بخوانید: بررسی تخصصی معایب روکش چوب 


اما معایب ام دی اف که در این مقاله به آن‌ها نیز اشاره‌ای می‌کنیم:

1. هنگام تولید و ساخت ام دی اف، به خاطر استفاده از مواد شیمیایی خاص موجود در چسب آن، گازی به نام فرمالدئید تولید می‌شود که گفته می‌شود برای سلامتی انسان مضر است. اگر چه پس از اتمام فرایند تولید ام دی اف، این گاز معمولا از بین می‌رود و از طرفی نیز استفاده از روکش‌ها بر روی ورقه‌های ام دی اف نیز به طور کامل هر گونه ریسک و خطری را برای سلامتی انسان از بین می‌برد.


2. ام دی اف به خودی خود از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است، اما اگر به هر دلیلی دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود، دوباره چسباندن آن نسبت به چوب سخت‌تر خواهد بود.


3. مواد شیمیایی که در تولید ام دی اف استفاده می‌شوند، در صورت داشتن هر گونه خطری برای سلامتی انسان، میزان آن برای کودکان بیشتر است.


4. اگر ام دی اف در معرض آب قرار بگیرد، به احتمال زیاد متورم شده و باد کند. (البته بسیاری از روکش‌های ام دی اف این مشکل را با ضد آب بودن حل کرده‌اند.)


5. سطح ام دی اف شاید به خودی خود کاملا صیقلی نباشد، اما به هر حال با روکشی که بر روی آن کشیده می‌شود این مشکل به طور کامل رفع می‌شود.

ام دی اف از چه موادی ساخته می شود؟


ام دی اف چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به این که می‌توان انواع روکش چوبی و غیر چوبی با رنگ و طرح‌های مختلفی را روی ورقه‌های ام دی اف قرار داد، می‌توان از آن در مواردی مثل کابینت آشپزخانه، یونیت(چهارچوب) کابینت، انواع میز نهارخوری، میز مطالعه، تلویزیون، انواع سرویس خواب و وسایل آن مانند تخت، میز آرایش، کمد، پاتختی، کتابخانه، انواع پارتیشن و… استفاده کرد.


نتیجه گیری

ورق های ام دی اف (MDF)  آنقدر پرکاربرده و جایگزین مناسبی برای متریال با کیفیت تر و زیباتری مثل «های گلاس» برای ساخت کابینت های گلاس یا روکش چوب برای کابینت روکش چوب است. معمولاً یونیت کابینت (یعنی سازه یا چهارچوب کابینت) رو از ام دی اف می سازند.


با شناخت چوب ام دی اف، انواع و مواد تشکیل دهنده آن و دانستن معایب ام دی اف خیلی راحت‌تر و آسان‌تر می‌توان اقدام به خریدن آن کرد. به خصوص اینکه بدانی مزایایی دارد و کاربرد آن در چیست. لطفا نظرات وتجربیات خود را درباره ام دی اف و محصولات ام دی افی با ما در مجله پیت کت در میان بگذارید 

برچسب ها:
2

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران
  • رویا اسا
    16 دی 99

    همه پشت سه میل ام دی افم کپک زده بخاطر رطوبت هر وقتم خشک میشن دوباره نم میارن... لطفا راهنماییم کنین خیلی نگرانم... باید عوض شن

    • عارف محمدی
      19 دی 99

      با عرض سلام و درود خدمت شما دوست عزیز و محترم، از این که سوال خودتون رو با ما مطرح کردید بسیار خوشحالیم و باعث افتخار ماست. درباره سوالتون لازمه عرض کنیم که کنترل کردن کپک زدن پشت کمد راه حل های متفاوتی داره که معرفی بهترین راه حل برای شما نیازمند داشتن یک سری اطلاعات دیگه از محیط که کمد ام دی افی شما می باشد. به شما پیشنهاد میکنیم که با شماره 021-53138 تماس بگیرید و با همکاران فنی ما صحبت کنید (داخلی 107) تا بهترین راه حل را به شما ارائه دهند.