خانه اتاق خواب اتاق خواب کودک 11 توصیه روانشناسی برای انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

11 توصیه روانشناسی برای انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

زمان مطالعه : 

7 دقیقه

هرچند در مورد تاثیر رنگ اتاق خواب بر نوزادان همچنان بحث های علمی زیادی وجود دارد اما تحقیقات و شواهد زیادی در مورد چگونگی تاثیر رنگ ها بر افراد بزرگسال وجود دارد و افراد در حرفه های مختلف از نتایج این تحقیقات نهایت استفاده را داشته اند تا بهترین تاثیر را بر مشتریان خود بگذارند

به عنوان مثال اینکه بیشتر رستوران ها و فست فودها رنگ زرد یا قرمز را برای رنگ آمیزی دکوراسیون خود انتخاب می کنند، تصادفی نیست بلکه دلیل آن برمی گردد به اینکه این رنگ ها باعث ایجاد حس گرسنگی در شما می شوند. اما باید بدانید که تاثیر رنگ ها تنها به ایجاد حس گرسنگی منتهی نمی شود. بلکه هر یک از رنگ ها حس و حال متفاوتی به محیط و افراد داخل آن القا می کنند. بعضی از رنگ ها باعث ایجاد حس کنجکاوی و برخی هم باعث ایجاد خلاقیت خواهند شد. 

پس چرا ما نیز خلاقیت به خرج ندهیم و از نتایج تحقیقات انجام گرفته بر روانشناسی رنگ ها، برای دکوراسیون اتاق خواب نوزاد خود استفاده نکنیم؟ هرچند احتمالا نوزاد شما تا مدتی قادر به تشخیص رنگ ها در اتاق خواب نخواهد بود. اما خیلی زود این توانایی را کسب خواهد کرد و همان تاثیری را که ما از رنگ های اطرافمان می گیریم، خواهد گرفت. اما کدام رنگ ها برای اتاق خواب نوزاد مناسب تر هستند و هرکدام چه تاثیری ابتدا بر ما و بعد از مدتی بر نوزاد ما خواهند داشت؟ 

در ادامه این مطلب برای شما دوستان عزیز که میخواهید فرآیند تربیتی کودکان خود را از بدو تولد شروع کنید، 11 توصیه کاربردی که جزو برترین نتایج تحقیقات انجام شده در حوزه روانشناسی رنگ ها هستند را برایتان جمع آوری کردیم. لطفا ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید 


توصیه اول؛ برای رنگ آمیزی دیوار ها زیاد از قرمز استفاده نکنید

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

رنگ قرمز باعث ایجاد شور و حرارت و هیجان می شود و انتخاب مناسبی برای یکی از دیوارهای اتاق یا بخشی از یکی از دیوارها خواهد بود، اما برای تمام دیوارها از رنگ قرمز استفاده نکنید. چرا که قرمز گرم ترین رنگ ممکن است و احتمالا باعث بروز رفتارهای متغیر و بی ثبات در کودکتان شود.


توصیه دوم؛ اگر طرفدار رنگ های گرم هستید، نارنجی بهترین رنگ است

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

نارنجی رنگی گرم، خوشایند و آرامش بخش است و بنابراین به شما این اجازه را می دهد تا به عنوان رنگ تمام دیوارها از آن بهره ببرید. برای داشتن فضایی بسیار گرم و صمیمی می توانید از رنگ نارنجی تیره و برای داشتن دکوراسیونی مدرن تر از نارنجی روشن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 5 نکته کلیدی برای انتخاب رنگ اتاق خواب های مدرن 


توصیه سوم؛ از طیف رنگی زرد در اتاق نوزاد با احتیاط استفاده کنید

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

زرد رنگی انرژی بخش، شاد و همراه با سرزندگی است اما با احتیاط از آن استفاده کنید. چرا که استفاده بیش از حد از این رنگ خصوصا نوع روشن آن می تواند موجب مضطرب شدن نوزاد شود.


توصیه چهارم؛ اگر دوست دارید فرزندی آرام داشته باشید، اتاقش را سبز کنید

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

سبز آرامش بخش، طراوت بخش و ارتقادهنده است و بنابراین بهترین رنگ برای یک محیط آموزشی خواهد بود. رنگ سبز باعث افزایش آرامش فکری و تمرکز می شود. رنگ سبز همیشه یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در دکوراسیون منزل است. چون به وفور در طبیعت یافت می شود و نتیجه کار در هرصورت رضایت بخش خواهد بود.


توصیه پنجم؛ رنگ آبی برای کودکانی که طبع گرم دارند، بهترین است

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

آبی رنگی بهبودبخش و ظریف است، اما حواستان به سایه های مختلف از این رنگ باشد. مثلا ترکیب آبی-خاکستری می تواند حس ناراحتی را القا کند. رنگ آبی باعث افزایش کارایی می شود اما نباید در اطراف مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال اگر کودک کم اشتهاست از قرار دادن غذای او در ظروف آبی خودداری کنید. از انواع گرم و روشن رنگ آبی می توانید در دکوراسیون اتاق خواب نوزاد خود استفاده کنید اما از به کار بردن بیش از حد انواع تیره این رنگ خودداری کنید. رنگ آبی همچنین یک رنگ سرد محسوب می شود که این نکته از آن یک گزینه مناسب برای کودکی که مدام احساس گرما می کند، می سازد.


توصیه ششم؛ اگر آبی را نمی پسندید، از طیف های بنفش پاستلی در اتاق استفاده کنید

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

بنفش رنگی لوکس ، رمزآلود و باشکوه محسوب می شود و از دیرباز برای خانواده های سلطنتی بیشتر مورد استفاده قرار می گرفته است. رنگ بنفش پاستلی، همچون اسطخودوسی و یاسی، آرامش بیشتری القا می کند اما همچنان آن حس باشکوه و لوکس بودن را دارد. رنگ بنفش را در طبیعت زیاد نمی بینیم بنابراین غیرطبیعی ترین رنگ در دکوراسیون ما به شمار میرود. در مورد رنگ بنفش توجه داشته باشید که همیشه روی دیوار تیره تر از آنچه که هست به نظر می رسد، بنابراین همیشه یک درجه روشن تر از رنگ مورد نظر را برای رنگ کردن دیوارها انتخاب کنید. 


توصیه هفتم؛ رنگ سفید به کودک حال و هوای تمییزی و معصومیت میدهد

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

رنگی که حس تمیزی، صلح و معصومیت را القا می کند. سفید رنگی معنوی و زیباست اما در عین حال می تواند سکوت و راز آلود بودن را ارتقا بخشد. سعی کنید از رنگ سفید برای تمام دیوارها استفاده نکنید، بلکه از انواع متمایل به کرمی آن و برای بخش هایی از دیوارها بهره بگیرید. ضمنا اینکه رنگ سفید خیلی راحت کثیف می شود نیز موضوعی نیست که در مورد اتاق خواب نوزاد بتوان از آن چشم پوشی کرد. اما رنگ سفید مزایایی فراتر دارد که در این مطلب نمیگنجد. در صورتی که میخواهید بیشتر با رنگ سفید و اثرات آن آشنا شوید، لطفا مقاله "غوغای رنگ سفید در دکور اتاق خواب" را مطالعه کنید


توصیه هشتم؛ طیف روشن صورتی، به نوزاد آرامش و شادی می بخشد

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

صورتی نشانگر عشق بی قید و شرط و شور و همدلی است و همین موضوع از آن گزینه ای مناسب برای دکوراسیون اتاق خواب نوزاد می سازد. این رنگ حس گرمی و راحتی را القا می کند که می تواند به خواب نوزاد کمک کند. اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ صورتی می تواند موجب مضطرب شدن و تشویش نوزاد شود پس از انواع کم رنگ و متمایل به هلویی آن و در حد تعادل در کنار رنگ های خنثی استفاده کنید تا آرامش و شادی نوزاد شما لطمه نبیند.


توصیه نهم؛ رنگ خاکستری را با سفید ترکیب کنید تا معجزه ببینید

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

خاکستری رنگی است که فکر و احساس را ارتقا می بخشد و باعث می شود بیشتر به درونیات خود فکر کنید. این رنگ آرامش بخش و تفکر آمیز است اما اگر از سایه های زیادی بی روح آن استفاده شود، می تواند باعث القای حس ناراحتی نیز شود . بهتر است از سایه های روشن این رنگ در کنار رنگ هایی همچون سفید یا رنگ های پاستلی برای اتاق نوزاد خود استفاده کنید.


توصیه دهم؛ برای استفاده از رنگ قهوه ای در اتاق خواب نوزاد افراط نکنید

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

قهوه ای رنگ کره زمین ما است پس انتخاب خوبی میتواند برای اتاق نوزاد خواهد بود. اما در استفاده از این رنگ نیز حواستان باشد که از انواع تیره ی آن همچون قهوه ای شکلاتی تیره یا انواع روشن آن همچون بژ خیلی روشن استفاده کنید. اما از دیگر انواع این رنگ که در این بین قرار می گیرند استفاده نکنید. 


و اما توصیه آخر؛ اگر اتاق نوزاد شما پنجره های بزرگی دارد، حتما در آن از رنگ مشکی استفاده کنید

انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد​​​​​​​

سیاه رنگی قوی و نماد قدرت است و همچون رنگ قرمز باید تنها به عنوان رنگ یکی از دیوارها یا بخشی از یک دیوار مورد استفاده قرار بگیرد و نه بیشتر از این. همچنین بهتر است در اتاقی از این رنگ ها استفاده کنید که پنجره های بزرگی دارد و درنتیجه از نور طبیعی زیادی بهره مند می شود. 


 از این که تا پایان این مطلب در مجله اینترنتی پیت کت با ما همراه بودید از شما سپاس گذاریم. حال شما با مطالعه این مطلب راحت تر می توانید برای انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد خود اقدام کنید. همچنین اگر دوست داشتید، سوالاتی که در فرآیند انتخاب رنگ اتاق نوزاد برایتان ایجاد میشود را با ما مطرح کنید. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم برای تکمیل اطلاعات خود درباره انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب نوزاد سری هم به مقاله "روانشناسی رنگ در دکوراسیون اتاق خواب کودک و نوزاد" بزنید. در این مقاله به طور مفصل برایتان توضیح دادیم که بهترین رنگ ها برای اتاق نوزاد یک روزه تا دو ساله کدام است و چرا. لطفا حتما ایم مطلب را هم مطالعه کنید

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید