خانه اتاق خواب اتاق خواب کودک راهنمای انتخاب بهترین رنگ تخت خواب کودک

راهنمای انتخاب بهترین رنگ تخت خواب کودک

زمان مطالعه : 

9 دقیقه

روانشناسی رنگ به ما یاد داده است که هر یک از رنگ هایی که ما برای عناصر مختلف دکوراسیون منزل خود انتخاب می کنیم، تاثیرات متفاوتی بر رفتار و روحیه ی ما دارند.  

همه ما به نوعی یک حس درونی نسبت به این مفهوم داریم: به عنوان مثال با دیدن رنگ قرمز چه احساساتی در شما ایجاد می شوند؟ با دیدن رنگ آبی چطور؟ کودکان هم از این تاثیر مستثنی نیستند. در این میان تخت خواب اتاق کودک که یکی از بزرگ ترین وسایل دکوراسیون اتاق خواب نیز محسوب می شود، با رنگ خود می تواند بیشترین تاثیر را بر رفتار، حس و حال و همچنین کیفیت خواب آنها داشته باشد. اگر شما هم در آستانه خرید تخت خواب برای کودک خود هستید و هنوز در مورد رنگ آن مطمئن نیستید، از شما دعوت می کنیم تا در این مقاله همراه ما باشید چرا که در اینجا تصمیم داریم به سوالات شما در مورد اهمیت و نوع رنگ تخت خواب کودک پاسخ دهیم.


رنگ تخت خواب کودک می تواند چه تاثیراتی بر او بگذارد؟

رنگ ها به کمک انرژی تولید شده توسط نور می توانند بر کارکرد بدن، ذهن و احساسات تاثیر بگذارند و کودکان در این میان نسبت به رنگ ها و دریافت تاثیرشان حساس تر هستند. رنگ تخت خواب به دلیل تاثیر ویژه ای که می تواند بر کمیت و کیفیت خواب بگذارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. در نظر داشته باشید که تاثیر منفی بر خواب در ادامه منجر به تاثیرات منفی بر سلامت جسمی، روحی و وضعیت تحصیلی برای کودکانی که به مدرسه می روند، خواهد شد.

عکس سرویس خواب نوزاد شیک
هر یک از رنگ ها، چه احساساتی در کودک برانگیخته می کنند؟

در اینجا به بررسی تاثیر رایج ترین رنگ ها بر کودکان می پردازیم:

- قرمز: بدن کودک در مقابل رنگ قرمز تحریک پذیر است، انرژی و جنب و جوش او بیشتر می شود و این می تواند تا افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس نیز پیش برود. رنگ قرمز در مقیاس زیاد می تواند میزان تمرکز را کاهش دهد و حتی باعث بروز برخی رفتارهای تند در کودک شود.

- آبی: رنگ آبی اغلب برای استفاده در اتاق کودکان خصوصا آنهایی که مدام بهانه گیری و بدخلقی می کنند، توصیه می شود. چرا که رنگ آبی ضربان قلب و فشار خون و همچنین تعداد تنفس افرادی که عصبانی یا مضطرب هستند، را کاهش می دهد. البته استفاده  زیاد از رنگ آبی می تواند این اثرات خوب را کم رنگ و به جای آن موجب القای حس افسردگی شود.

- زرد: تحقیقات نشان داده اند کودکانی که در محیطی که در آن از رنگ زرد استفاده شده بازی می کنند یا درس می خوانند، تمرکز بالاتری داشته و بهتر مطالب را به یاد می آورند. 

- صورتی: صورتی رنگی آرامش بخش بوده و می تواند باعث شود کودکان باملاحظه تر و محتاطانه تر رفتار کنند. برخی دلیل آن را ارتباط این رنگ با احساسات مادرانه می دانند. اما در مورد رنگ صورتی هم استفاده ی زیاد آن توصیه نمی شود، چرا که می تواند اذیت کننده باشد و موجب ایجاد سر درد و حتی اضطراب شود و درنتیجه کودک خیلی زود از این رنگ روی دیوارها خسته خواهد شد، اما وقتی در مقیاس کوچک تری همچون تخت خواب استفاده شود، انتخاب مناسب تری خواهد بود.

- قهوه ای: قهوه ای، این رنگ زمینی و کلاسیک، می تواند ثبات بیشتری در کودکان ایجاد کند و معمولا والدین به عنوان رنگ پس زمینه دکوراسیون اتاق خواب از آن استفاده می کنند. اما استفاده زیاد از این رنگ باعث کوچک تر و تاریک تر به نظر رسیدن فضا می شود. به همین دلیل رنگ بژ انتخاب مناسب تری برای استفاده در مقیاس بزرگ تر خواهد بود.

عکس تخت خواب کودک مدرن و شیک

- سبز: سبزی رنگی ملایم است که تازگی و شادابی طبیعت را به اتاق می آورد. از آنجا که تحقیقات زیادی نقش رنگ سبز را در افزایش قدرت خواندن و درک مطلب نشان داده اند، اغلب شاهد استفاده از این رنگ در مدارس هستیم. در حالی که طیف های تیره رنگ سبز می توانند کمی خسته کننده و افسرده کننده باشند، طیف های روشن تر باعث کاهش استرس می شوند.

به شما توصیه می کنیم برای این که اطلاعات بیشتری درباره تاثیر رنگ ها بر خلق و خوی فرزندتان حتما مقاله " 11 توصیه روانشناسی برای انتخاب رنگ اتاق خواب کودک " را مطالعه کنید


رنگ تخت خواب و  قانون10-30-60 

در قانون10-30-60 ، عدد 60 نشان دهنده درصد رنگ اصلی پالت رنگی دکوراسیون است که برای پس زمینه دکوراسیون و عناصر بزرگ از آن استفاده می شود. به عنوان مثال وقتی می گوییم اتاقی با دکوراسیون سبز یعنی از رنگ سبز برای آن 60 درصد استفاده شده است. 30 درصد نشان دهنده ی رنگی است که برای عناصر کوچک تر همچون پاتختی، بنچ یا میز و صندلی مطالعه از آن استفاده کرده ایم. 

تخت خواب کودک ام دی اف

در پایان ده درصد همان قسمت هیجان انگیز ماجرا است که به شما اجازه می دهد آن رنگ قوی و برجسته ای که در ذهن دارید ولی به عنوان مثال نمی شد از آن برای تمام دیوارها استفاده کرد را در قالب عناصر دیگری همچون رنگ بخشی از یکی از دیوارهای منزل، رنگ گلدان ها یا حتی کوسن ها وارد پالت رنگی دکوراسیون اتاق خواب کودک خود کنید. اما اینکه رنگ تخت خواب جزء کدام یک از این سه درصد قانون ترکیب رنگ ها است، می تواند متغیر باشد. 

اگر از رنگی آرام و خنثی برای پس زمینه ی دکوراسیون استفاده کرده اید، می توانید تخت خواب را نیز به همان رنگ انتخاب کنید، یا رنگ آن 30 درصد را برای تخت خواب استفاده کنید و آن را تبدیل به نقطه کانونی دکوراسیون کنید. بهتر است 10 درصد باقی مانده را برای تخت خواب نگذارید، چرا که انتخاب رنگی قوی برای آن می تواند موجب اختلال در خواب شود. اینکه کدام رنگ ها می توانند اینچنین تاثیری داشته باشند، موضوعی است که در ادامه به آن پرداخته ایم.


بهترین رنگ تخت خواب کودک کدام است؟

وقتی از بهترین رنگ ها برای تخت خواب صحبت می کنیم، منظور رنگ هایی است که می توانند موجب ارتقای کیفیت و کمیت خواب کودک شوند. این رنگ ها عبارتند از طیف های خاموش از رنگ آبی، زرد، سبز، نقره ای، صورتی، نارنجی تیره.

عکس تخت خواب کودک جدید ​​​​​​​
از چه رنگ هایی نباید برای تخت خواب کودک استفاده کرد؟

رنگ هایی که باعث اختلال در خواب شده و در نتیجه انتخاب مناسبی برای رنگ تخت خواب نیستند، عبارتند از بنفش خصوصا طیف های تیره ی آن، قرمز، قهوه ای، خاکستری و طلایی.


در این مقاله در کنار شما به بررسی تاثیر رنگ ها بر ذهن، رفتار و احساسات کودک پرداختیم و اینکه چه رنگ هایی گزینه های بهتری برای رنگ تخت خواب هستند و کدام رنگ ها بهتر است مورد استفاده قرار نگیرند. امیدواریم با مدنظر قرار دادن این رنگ ها و انتخاب تخت خوابی در رنگی مناسب بتوانید فضایی آرامش بخش و خوابی با کیفیت را به کودک عزیز خود هدیه دهید. همچنین خوشحال میشویم سوالات و تجربیات خود را در بخش نظرات همین صفحه از مجله اینترنتی پیت کت در میان بگذارید

خرید اقساطی جدید ترین کالکشن تخت خواب کودک

تا به این بخش از مقاله با هم به طور دقیق و موشکافانه درباره انتخاب رنگ تخت خواب صحبت کردیم و الان وقت آن است که به سراغ دیدن مدل های جدید و شیک تخت خواب کودک برویم. برای شروع دیدن مدل های موجود در بازار از وب سایت فروشگاه ترب شروع کنید
برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید