خانه دکوراسیون پذیرایی چیدمان پذیرایی 6 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق نشیمن

6 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق نشیمن

زمان مطالعه : 

6 دقیقه

وقتی بحث دکوراسیون اتاق نشیمن باشد، ایده های متنوع زیادی هستند که می توان از آنها بهره برد. اما دلیل این همه توجه به دکوراسیون اتاق نشیمن چیست؟

اتاق نشیمن اتاقی است که بعد از یک روز خسته کننده برای رسیدن به آرامش به آن پناه می بریم، برخی اوقات آخر هفته های خود را با خانواده در آنجا دور هم سپری می کنیم و مهمان های ما هم بیشترین قضاوت در مورد دکوراسیون منزل را بر اساس دکوراسیون اتاق نشیمن ما خواهند داشت. پس طبیعی است که طراحی داخلی و دکوراسیون اتاق نشیمن تا این حد مورد توجه طراحان داخلی قرار گرفته است و آنها تاکید می کنند که باید اتاق نشیمن اصولی چیدمان شود. طراحی اصولی دکوراسیون اتاق نشیمن کار سختی نیست و تنها لازم است که برای این کار کمی دقت و خلاقیت داشته باشیم. 

6 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق نشیمن​​​​​​​
​​​​​​​مثلا گاهی مشکل چیدمان اتاق نشیمن تنها تابلویی است که در ارتفاع نامناسبی از دیوار اتاق نشیمن نصب شده یا میزی که اندازه آن تناسبی با بزرگی فضا ندارد. هر دوی این موارد به راحتی قابل حل هستند. ما در مجله اینترنتی پیت کت با توجه به تجربه چندین ساله طراحان داخلیمان به جمع آوری رایج ترین اشتباهاتی که مردم در در دکوراسیون اتاق نشیمن خود انجام میدهند پرداختیم. و در این مقاله با هم با 6 مورد از رایج ترین و پر تکرار ترین اشتباه ها در دکوراسیون اتاق نشیمن و همچنین راه حل آنها آشنا خواهیم شد. 


اشتباه اول؛ انتخاب مبلمان نامناسب برای اتاق نشیمن

ممکن است طراحان داخلی بر سر برخی جزئیات نظرات متفاوتی داشته باشند اما تقریبا همگی آنها معتقدند طراحی دقیق دکوراسیون اتاق نشیمن با انتخاب مبلمان مناسب برای آن شروع می شود. یک مبل خوب نه تنها رمز اصلی در راحت بودن فضای اتاق نشیمن است، بلکه بیشترین تاثیر را در حس و حالی که ما از آن فضا می گیریم، دارد. در انتخاب مبل برای اتاق نشیمن این نکات را مدنظر قرار دهید:

  • اندازه مبلمان: قبل از خرید مبل به اندازه ی فضایی که به عنوان اتاق نشیمن در اختیار دارید و همچنین اینکه چه مقدار از این فضا را می خواهید به آن اختصاص دهید، توجه کنید. 
  • محل قرارگیری مبل ها: مدل های مختلف مبلمان در بازار موجود است که مبلمان اِل ( L-shape ) یا مستطیلی از محبوب ترین انواع آن محسوب شده و انتخاب یکی از این دو براساس محل قرارگیری مبل در اتاق نشیمن است.
  • سبک مبل: مبل باید متناسب با سبک دکوراسیون اتاق نشیمن باشد. پس اگر به عنوان مثال سبک دکوراسیون مینیمال را برای دکوراسیون خود انتخاب کرده اید، باید مبلی متناسب با این سبک انتخاب کنید که طبیعتا ساده بودن بارزترین ویژگی آن خواهد بود. البته گاهی نیز می توانید به ترکیب سبک ها بپردازید مثلا از یک مبل کلاسیک در دکوراسیونی به سبک مدرن استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: باید ها و نباید ها برای دکوراسیون اتاق پذیرایی به سبک مدرن 

  • رنگ مبلمان: مبل نباید تبدیل به نقطه ی کانونی در دکوراسیون اتاق نشیمن شود، بنابراین از انتخاب مبل هایی با رنگ هایی قوی در دکوراسیونی با یک پالت رنگی خنثی خودداری کنید. 

6 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق نشیمن


اشتباه دوم؛ خصاصت در استفاده از رنگ ها در طراحی دکوراسیون

سبک مینیمال که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد، بر سادگی دکوراسیون تاکید می کند و در همین راستا یک پالت رنگی خنثی را پیشنهاد می دهد. بسیاری از افراد سعی می کنند با استفاده نکردن از رنگ ها، حس و حال سبک مینیمال را در دکوراسیون اتاق نشیمن خود ایجاد کنند اما این عدم وجود رنگ کافی می تواند باعث دور شدن سبک دکوراسیون منزل آنها از یک سبک مدرن شده و از آن یک دکوراسیون خسته کننده و بی روح بسازد. 

انتخاب رنگ های قوی برای دیوارهای اتاق نشیمن تنها راه و حتی بهترین راه برای روح بخشیدن به دکوراسیون اتاق نشیمن نیست، بلکه سعی کنید با انتخاب بالش های تزیینی، کوسن های جذاب و تابلوها و دیگر عناصر هنری در رنگ هایی متناسب با پالت رنگی دکوراسیون اتاق نشیمن خود به آن جان ببخشید. اما برای اینکه بتوانید از این اشتباه در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن خود دور باشید لازم است اطلاعات کامل تری درباره انتخاب رنگ ها داشته باشید. برای این کار پیشنهاد می کنیم به مقاله "بهترین رنگ و نورپردازی برای اتاق پذیرایی کدام است؟" سر بزنید و آن را با دقت مطالعه کنید.
6 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق نشیمن


​​​​​​​اشتباه سوم؛ محدود کردن نور اتاق نشیمن به لوستر و چراغ های سقفی

محدود کردن نور محیط به نور سقف بسیار آزاردهنده بوده و باعث می شود حس بودن روی صحنه ی تئاتر به شما دست بدهد. نورپردازی اتاق نشیمن به سه نوع تاکیدی، محیطی و فعالیتی تقسیم می شود که نور سقف تنها نور محیطی را تامین می کند. نور تاکیدی برای تاکید بر عناصری همچون تابلوها، کتابخانه، مجسمه و یا شومینه استفاده می شود و از طریق نورهای دیواری تامین می شود. اما نور فعالیتی برای کارهایی همچون مطالعه در اتاق نشیمن کاربرد دارد که از طریق لامپ های زمینی و چراغ های رومیزی تامین می شود. 

6 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق نشیمن


​​​​​​​اشتباه چهارم؛ استفاده از وسایل غیر کاربردی در دکوراسیون 

قبل از اینکه در مورد استفاده از عناصر دکوراسیون اتاق نشیمن و وسایل پذیرایی تصمیم بگیرید، سعی کنید به این سوال پاسخ دهید که آیا از آن وسیله استفاده ای خواهید کرد یا خیر. به عنوان مثال استفاده از یک میز تحریر در گوشه ای از اتاق نشیمن ممکن است در لحظه ایده ی خوبی به نظر برسد اما آیا واقعا از آن در اتاق نشیمن استفاده خواهید کرد؟

6 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق نشیمن


اشتباه پنجم؛ بی توجهی به مقیاس ها و تناسب در دکوراسیون اتاق نشیمن

طراح داخلی سر شناس لیندا فلوید به خوبی در نظریه های خود به نقش رعایت مقیاس ها در دکوراسیون اتاق نشیمن اشاره می کند. او معتقد است که وقتی وارد یک اتاق می شوید، فضای آن باید مثل منظره یک شهر به نظر برسد، یعنی ترکیبی از ارتفاعات مختلف باشد. نباید تمام عناصر اتاق در یک سطح و اندازه باشند، رعایت این مقیاس ها کار ساده ای نخواهد بود. بسیاری از افراد اتاق نشیمن خود را پر از عناصر کوچک کرده و باعث شلوغ به نظر رسیدن آن می شوند. برخی دیگر با انتخاب بیشتر عناصر دکوراسیون خود در اندازه های بزرگ باعث کوچک تر به نظر رسیدن فضا می شوند. راز رسیدن به مقیاس های مناسب برای اتاق نشیمن در ترکیب اندازه، ارتفاع و شکل های مختلف برای عناصر دکوراسیون است. 

6 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق نشیمن


​​​​​​​اشتباه ششم؛ نداشتن نقطه کانونی در چیدمان اتاق نشیمن

هر اتاقی به یک نقطه ی کانونی نیاز دارد ( البته اتاق های بزرگ تر می توانند بیشتر از یک نقطه ی کانونی داشته باشند ). منظور از نقطه ی کانونی عنصری از دکوراسیون یا بخشی از معماری فضا است که بیشترین توجه را به خود جلب می کند و دکوراسیون منزل حول آن چیده می شود. برخی از اتاق های نشیمن ساده هستند؛ به این صورت که تلویزیون و محل قرارگیری آن نقطه ی کانونی دکوراسیون بوده و دیگر عناصر همچون مبلمان و صندلی ها حول آن چیده می شوند. اگر نمی خواهید تلویزیون نقطه ی کانونی دکوراسیون اتاق نشیمن شما باشد، می توانید میز قهوه خوری، شومینه، میز بازی یا یک تابلوی نقاشی را جایگزین آن کرده و نوع چینش دیگر عناصر را به تناسب آن نقطه تغییر دهید. 
6 اشتباه رایج در دکوراسیون اتاق نشیمن
​​​​​​​الان که شما با رایج ترین اشتباه در دکوراسیون اتاق نشیمن به طور کامل آشنا شدید و راه حل آنها را نیز می دانید به راحتی می توانید با چاشنی خلاقیت خود بهترین دکوراسیون را برای اتاق نشیمن منزل خود طراحی کنید. اما قبل از این که شروع به طراحی کنید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله "چهار تکنیک حرفه ای برای رسیدن به آرامش و شادی در دکوراسیون اتاق نشیمن" را مطالعه کنید. شما با دانستن این چهار تکنیک می توانید بهترین نتیجه را از دیزاین اتاق نشیمن خود بگیرید. 

و اما حالا نوبت شماست که با نظرات و تجربیات ارزشمند خود در چیدمان منزلتان با ما و دیگر مخاطبان مجله اینترنتی پیت کت به اشتراک بگذارید.

خرید جدیدترین مدل های لامپ و لوستر دیواری

همان طور پیش تر اشاره کردیم یکی از اشتباهات رایج استفاده نادرست از لوازم نوری و روشنایی برای اتاق نشیمن است. به همین خاطر برای این که به راحتی بتوانید از سد این مشکل عبور کنید به شما پیشنهاد می کنیم این مجموعه از وسایل نوری را بررسی کنید و بهترین مدل ها را برای اتاق نشیمن و پذیرایی خود انتخاب کنید
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما