خانه اتاق خواب چیدمان اتاق خواب آموزش انتخاب صحیح نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب

آموزش انتخاب صحیح نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب

زمان مطالعه : 

10 دقیقه

دکوراسیون داخلی بدون نورپردازی مناسب، فضایی بی روح و خسته کننده خلق می کند. گاهی تمام اصول مربوط به طراحی داخلی اتاق خواب را رعایت می کنیم اما باز هم آن حسی را که می خواهیم از فضا دریافت نمی کنیم. 

یکی از دلایل آن می تواند نورپردازی نامناسب فضا باشد. بله نوع عناصر روشنایی ای که انتخاب می کنید، سهم قابل توجهی در جلوه کلی دکوراسیون و کاربردی بودن آن دارد. اگر به دنبال آشنایی با اصول مهمی که در این زمینه باید بدانید، هستید در این مقاله از مجله اینترنتی پیت کت با آموزش انتخاب صحیح نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب در کنار ما باشید.


میزان دسترسی به نور طبیعی در اتاق خواب

بله اولین سوالی که نیاز است به آن پاسخ دهید این است که فضای مورد نظر شما چه میزان به نور طبیعی دسترسی دارد؟ قبل از انتخاب عناصر روشنایی مختلف، به این سوال پاسخ دهید تا هم از نظر اقتصادی صرفه جویی هایی را برای شما به دنبال داشته باشد و هم در صورت امکان بتوانید این دسترسی را افزایش دهید. چگونه؟ با حذف یا استفاده از پرده هایی نازک یا تغییر نوع چیدمان و محل قرار گرفتن عناصر بزرگ دکوراسیونی که در مسیر رسیدن نور طبیعی به فضای اتاق قرر گرفته اند.

میزان دسترسی به نور طبیعی در اتاق خواب

در اتاق هایی که دسترسی خوبی به نور طبیعی دارند، می توانید با قرار دادن یک چراغ رومیزی با نور گرم و ملایم فضایی صمیمی و آرامش بخش برای شب فراهم کنید. از طرف دیگر اگر اتاق دسترسی بیش از حد به نور طبیعی دارد، نیاز به استفاده از پرده های شید بلاک اوت برای کنترل آن خواهید بود. 


نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب متناسب با کاربرد آن

در قدم بعدی نیاز است در مورد کاربرد اتاق خواب تان تصمیم بگیرید. آیا قرار است صرفا برای استراحت کردن از آن استفاده کنید یا کاربردهای دیگری همچون مطالعه و کار هم دارد؟ هر کدام از این کاربردها، نیازمند عناصر روشنایی متفاوتی خواهند بود. 

نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب متناسب با کاربرد آن​​​​​​​

اگر قرار است در اتاق خواب تان به مطالعه بپردازید وجود چراغ رومیزی ای با نور سرد قطعا روشنایی بهتری برای تان فراهم خواهد کرد. البته این موضوع به اینکه شما با کدام نوع نور راحت ترید، بستگی دارد. همچنین می توانید هر دو نور گرم و سرد را هم در قالب عناصر روشنایی مختلف با هم ترکیب کنید تا فضای متعادل تری داشته باشید.


مدنظر قرار دادن لایه های مختلف روشنایی

وقتی از روشنایی یک فضا صحبت می کنیم، سه لایه مختلف شامل عمومی، کاری و تاکیدی مطرح می شوند. منظور از نور عمومی، نوری است که روشنایی عمومی فضای اتاق خواب را تامین می کند و به کمک چراغ های سقفی یا لوسترها تامین می شود. منظور از نور کاری، نوری است که برای انجام کارهای خاصی همچون مطالعه مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق آباژورها و چراغ های زمینی یا رومیزی تامین می شوند. 

مدنظر قرار دادن لایه های مختلف روشنایی

و اما منظور از نور تاکیدی، نوری است که برای دیده شدن بخش خاصی از معماری اتاق همچون شومینه یا گچ کاری با عنصر خاصی از دکوراسیون آن همچون یک تابلوی نقاشی مورد استفاده قرار می گیرد و از راه نورهای مخفی یا نقطه ای تامین می شود. نکته مهم اینکه در مورد اتاق خواب متناسب با کاربردی که برای ما دارد، درصدی از نورپردازی که به هر یک از این سه لایه روشنایی اختصاص می دهیم متفاوت خواهد بود.


حفظ تناسب در نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب

حفظ انسجام دکوراسیون یکی از مهم ترین نکاتی است که در زمان انتخاب نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب نیاز است مد نظر قرار دهید. به همین دلیل در واقع یکی از بزرگ ترین توصیه های کارشناسان در مورد روشنایی دکوراسیون به خود انتخاب عناصر روشنایی برنمی گردد، بلکه به حفظ تناسب بین این عناصر و دیگر بخش های دکوراسیون منزل برمی گردد. وسایل منزل شما نقش برجسته ای در ارتقای نقش عناصری روشنایی آن دارند. 

حفظ تناسب در نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب

به عنوان مثال اگر به دنبال جلوه ای گرم و صمیمی در چیدمان اتاق خواب تان هستید، از رنگ هایی تیره و گرم در پالت رنگ آن استفاده کنید. اما اگر به دنبال جلوه ای مینیمال هستید، استفاده از رنگ های روشن را در اولویت قرار دهید. حتی رنگی که برای پرده ها، دیوار یا قالی اتاق انتخاب می کنید، در روشنایی عمومی فضا تاثیر می گذارد. از تناسب آباژور انتخابی با سبک دکوراسیون هم غافل نشوید.


نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب کوچک

اگر فضای کوچکی به عنوان اتاق خواب در اختیار دارید، به کمک ایده هایی می توانید بدون افزایش عناصر روشنایی فضا به روشن تر به نظر رسیدن محیط آن کمک کنید. یکی از جذاب ترین این ایده ها، کمک گرفتن از یک آینه قدی یا آینه گرد دیواری است چرا که آینه ها با انعکاس نور از سطح خود باعث بزرگ تر به نظر رسیدن آن می شوند. قرار دادن آینه قدی در دیواری کناری یا روبه روی پنجره انتخاب مناسبی در این راستا خواهد بود.

نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب کوچک

البته آینه تنها عنصر دکوراسیون نیست که با انعکاس نور از سطح خود باعث بزرگ تر به نظر رسیدن فضا می شود. عناصر دیگری با سطح صیقلی همچون میز، تابلوی نقاشی و قاب عکس هم به فضا عمق می بخشند و آن را روشن تر نشان می دهند.

بیشتر بخوانید: راهنمای چیدمان اتاق خواب های کوچک 


کار خود را با روشنایی عمومی شروع کنید

طراحی نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب خود را با تامین نور عمومی مورد نیاز آن آغاز کنید. وقتی خیال تان از بابت آن راحت شد، در مورد روشنایی کاری یا تاکیدی در صورت نیاز تصمیم بگیرید. به عنوان مثال اگر می خواهید قبل از خواب در تخت خواب به مطالعه بپردازید، یک آباژور رومیزی همان چیزی است که برای روشنایی کاری نیاز دارید.


کلام آخر! به پایان این مقاله از مجله اینترنتی پیت کت با بررسی آموزش انتخاب صحیح نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب رسیدیم. امیدواریم به کمک نکات بررسی شده، فضایی با روشنایی ای متعادل و کاربردی داشته باشید. شما هم می توانید تجربیات و نظرات خود را در ادامه با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

ممکن است به این مطالب علاقه مند باشید