خانه اتاق خواب اتاق خواب کودک هر آنچه که باید درباره ی پرده اتاق خواب کودک بدانید

هر آنچه که باید درباره ی پرده اتاق خواب کودک بدانید

زمان مطالعه : 

6 دقیقه

برای ما بزرگ ترها پرده های اتاق تنها عناصری برای تنظیم میزان نور ورودی به اتاق و جلوه بخشیدن به دکوراسیون فضا هستند، اما برای کودکان به منزله ی مرز بین قلمروی آنها و دنیای بیرونی عمل می کنند.

کودکان نسبت به بزرگسالان حساسیت های خاص خود را دارند و نمی توان تاثیراتی که عناصر مختلف دکوراسیون می توانند بر آنها داشته باشند، را نادیده گرفت. ازین رو قبل از انتخاب پرده باید عواملی ازجمله سن و جنسیت کودک، ابعاد فضا و رنگ و طرح پرده متناسب با پالت رنگی اتاق مورد توجه قرار گیرند. در ادامه به بررسی هرآنچه که باید درباره ی پرده اتاق خواب کودکان بدانید، می پردازیم. از شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید.


امنیت کودک مهم ترین نکته در خرید پرده اتاق خواب
​​​​​​​

عکس پرده اتاق بچه


اگر کودک شما به تازگی تمرین راه رفتن را شروع کرده، پس از یکایک عناصر دکوراسیون برای بلندشدن و حفظ تعادلش کمک خواهد گرفت. این یعنی انتخاب پرده هایی بلند برای اتاق او انتخاب مناسبی نخواهند بود. اگر کودکی در این سن دارید، از انواع پرده کرکره ای با طرح ها و رنگ هایی جذاب و فانتزی برای پنجره های اتاقش استفاده کنید. این کرکره ها در کنار امن بودن و تنوع طرح و رنگ بالا، تنظیم نور خوبی نیز دارند. پردهها را برای کودکانی در سنین بالاتر انتخاب کنید تا هم جلوه ی پیچیده تری به دکوراسیون اتاق خواب شان ببخشید و هم فضایی مناسب برای پنهان شدن در زمان بازی کردن در اختیارشان قرار دهید.


کنترل نور ورودی اتاق خواب کودک برای حفظ آرامش خواب کودک 

خواب کافی از عوامل مهم در رشد کودکان محسوب می شود و تنظیم میزان نور طبیعی ورودی به اتاق خواب کودک می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب آنها بگذارد. پس از انواع پرده هایی استفاده کنید که بتوانند بطور کامل جلوی ورود ناخواسته ی نور خورشید را به درون اتاق بگیرند و درنتیجه فضایی راحت برای خواب کودک فراهم کنند.


پرده مخصوص اتاق خواب کودک دخترانه

عکس پرده اتاق بچه


آنچه پرده ی اتاق کودک دختر و پسر را از یکدیگر متمایز می کند، طرح و رنگ آن است. قبل از اینکه به معرفی رنگ های مورد علاقه ی کودکان دختر بپردازیم، نیاز به یادآوری یک نکته کلی است و آن هم اینکه رنگ های روشن فضا را روشن تر و بزرگ تر و رنگ های تیره فضا را کوچک تر نشان می دهند، پس میزان دسترسی فضا به نور طبیعی، سبک کلی دکوراسیون، پالت رنگی آن و همچنین ابعاد اتاق را قبل از انتخاب رنگ پرده حتما در نظر بگیرید. اما کدام رنگ ها به محبوبیت بیشتری برای پرده ی اتاق خواب کودکان دختر دست یافته اند؟ پاسخ این سوال شامل لیست نه چندان کوتاهی می شود که در صدر آن رنگ های صورتی کم رنگ، یاسی، آبی دریایی، فیروزه ای، سورمه ای، مرجانی، بژ، عاجی، هلویی و نقره ای و سفید قرار دارند. 

بیشتر بخوانید: 9 ایده فوق العاده زیبا و الهام بخش برای دکوراسیون اتاق خواب دخترانه با رنگ سفید  


پرده مخصوص اتاق خواب کودک پسرانه

عکس پرده اتاق بچه


وقتی نوبت به خرید پرده برای اتاق کودک پسر می رسد، برخی از افراد رنگ آبی بعنوان انتخابی مناسب به ذهن شان می رسد. اما اگر به دنبال ایجاد فضایی منحصر به فرد برای کودک خود هستید، وقت آن رسیده به استقبال رنگ های جدید برای عناصر دکوراسیون اتاقش بروید. از جمله گزینه های پیش روی شما می توانیم به رنگ های سبز، زرد تیره، خاکستری، قهوه ای، مشکی و سفید اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای چیدمان اتاق خواب پسرانه لاکچری 


مناسب ترین جنس پرده برای اتاق خواب کودک

عکس پرده اتاق بچه


جنس پرده بر بافت و استایلی که به فضا می بخشد، میزان کنترل نور، ماندگاری و نحوه ی شستشوی آن تاثیر می گذارد و به همین دلیل برای بسیاری در اولویت توجه قرار دارد. در اینجا به بررسی دسته بندی انواع پرده بر اساس جنس آنها می پردازیم:

  • پرده های پلی استری: این پرده ها از رایج ترین انواع پرده های مورد استفاده هستند و به دلیل ماندگاری بالا، قیمت مناسب و تنوع بالا در طرح و رنگ طرفداران زیادی دارند. اما برای اتاق کودک بهتر است از رنگ های تیره ی آن استفاده کنید، چرا که تمیز کردن لکه ها از روی آنها کار چندان راحتی نخواهد بود.
  • پرده های کتان: پرده های کتان با جلوه ی لوکس و منحصربه فرد خود، گزینه ی بسیار خوبی برای اتاق نشیمن محسوب می شوند اما به دلیل قدرت تنظیم نور پایین گزینه ی مناسبی برای اتاق خواب کودک نیستند.
  • پرده های پنبه ای: پرده های پنبه ای با بافتی محکم جلوه ای زیبابه اتاق می بخشند، تنظیم نور خوبی دارند و مراقبت و شستشوی آنها نیز راحت است و همه ی این ویژگی ها از آنها گزینه ای مناسب برای اتاق خواب کودکان می سازند.
  • پرده های مخملی: پرده های مخملی با ضخامتی که دارند مانع قوی ای دربرابر هوای سرد، نور خورشید و حتی صدای بیرون خواهد بود. در مورد جلوه ی شیکی که به اتاق خواب می بخشند هم که جای بحث نیست اما برای استفاده از آنها به سبک دکوراسیون و پالت رنگی آن نیز دقت کنید تا انسجام آن آسیب نبیند.
    ​​​​​​​

​​​​​​​
تناسب پرده اتاق خواب کودک با دیگر عناصر دکوراسیون

برخی از افراد به پرده بعنوان عنصری مستقل در دکوراسیون نگاه می کنند و در زمان انتخاب آن به هر نکته ای دقت می کنند جز تناسب آن با دیگر عناصر دکوراسیون. اما برای حفظ انسجام دکوراسیون نیاز است حتما به تناسب مدل و رنگ پرده ی اتاق با دیگر عناصر از سرویس خواب گرفته تا میز تحریر توجه فرمایید.


اندازه و ابعاد پرده اتاق خواب کودک

عکس پرده اتاق بچه


همانطور که در ابتدای این مقاله هم به آن اشاره کردیم برای حفظ امنیت کودکان در سنین پایین تر خرید کرکره یا پرده هایی که تنها تا لبه ی پنجره یا کمی پایین تر می رسند، توصیه می شود. اما برای کودکان در سنین بالاتر( در این مورد بهتر است یک عدد مشخص و ثابت تعیین نکنیم و تصمیم گیری را بر عهده ی خود شما بگذاریم چرا که بعنوان والدین بهترین شناخت را از کودک خود دارید) می توانید از پرده هایی که تا کف اتاق می رسند، استفاده کنید. این پرده ها جلوه ای منسجم و مدرن به اتاق خواب کودک شما خواهند بخشید.

کلام آخر برای خرید پرده اتاق خواب بچه

والدین گاها تمایل زیادی به نادیده گرفتن خرید پرده هایی با طرح های کودکانه و جذاب نشان می دهند و دلیل آن هم مشخص است. شاید نمی خواهند با انتخاب طرح های جذاب کودکانه، جلوه ی مدرن دکوراسیون اتاق آسیب ببیند. این در حالی است که ما در مورد اتاق نشیمن یا اتاق خواب یک فرد بزرگسال صحبت نمی کنیم که بخواهیم با پرده هایی رسمی جلوه ای باشکوه به آن ببخشیم، بلکه در مورد قلمروی حکمرانی کودک شما صحبت می کنیم که وظیفه ایجاد محیطی جذاب و پویا برای بازی ها و آزمون و خطاهای او را برعهده دارد.


در این مقاله به بررسی نکات مورد نیاز در مورد پرده ی اتاق خواب کودکان پرداختیم. اگر شما با در نظر گرفتن این نکات، پرده هایی انتخاب کنید که میزان نور ورودی به اتاق را به خوبی تنظیم می کنند، رنگ و طرح آنها متناسب با پالت رنگی اتاق خواب است و اندازه آن هم طوری است که امنیت کودک را به خطر نمی اندازد، اما کودک شما علاقه ای به آن ندارد یعنی یکی از موارد اصلی نادیده گرفته شده است. به هر حال این کودک شما است که قرار است در آن اتاق به استراحت، بازی و مطالعه بپردازد پس سعی کنید نظر خود او را نیز جویا شوید و تا حد امکان اجرایی کنید. شما نیز می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در ادامه با ما و دیگر مخاطبان مجله اینترنتی پیت کت در میان بگذارید.

2

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران
  • رعنا مرادی
    26 آبان 00

    سلام روزتون بخیر مطلب بسیار عالی و کاربردی بود ببخشید من یک سوال داشتم من میخوام برای اتاق دخترم پرده بگیرم و اون پرده های اتاق خواب رو فقط نیلادکور موجود داره ! اما من میخوام تصویر دخترم روی پرده بیفته !! شما این کارو انجام میدید یا خیر ؟

    • عارف محمدی
      26 آبان 00

      همراه عزیز پیت کت سلام؛ مجموعه پیت کت صرفا یک رسانه برای کمک و اطلاع رسانی درباره خرید و طراحی دکوراسیون است و خدمات یا محصولی عرضه نمی کند. از این که مجله پیت کت را دنبال می کنید از شما سپاس گزاریم