خانه پیت کت دانشنامه مموری فوم چیست؟

مموری فوم چیست؟

زمان مطالعه : 

9 دقیقه

مموری فوم محصولی است که از ماده ای شیمیایی به نام پلی اورتان ساخته میشود، پلی اورتان هایی که در ساخت مموری فوم استفاده می شود باید چگالی(تراکم) بالا و انعطاف پذیری کم داشته باشند تا مموری فوم کارآیی خود را داشته باشد و تفاوت آن با دیگر فوم ها مشهود باشد.

برای درک بهتر تفاوت مموری فوم در مقایسه با فوم های معمولی به این مثال توجه کنید، اگر دو دست خود را بطور همزمان یکی را بر روی فوم معمولی و دیگری را روی مموری فوم فشار دهید و سپس دستان خود را بردارید مشاهده می کنید که فوم معمولی به سرعت به حالت اولیه خود بازمی گردد اما مموری فوم حالت دست را برای چند ثانیه حفظ خواهد کرد و طی زمان بیشتری به شکل ابتدایی خود بازمی گردد، ویژگی مهم مموری فوم ها همین است که وقتی جسمی روی آن قرار می گیرد کاملا به شکل جسم در می آیند که این ویژگی مموری فوم باعث می شود تا نیروی کم تری به جسم وارد شود.

کاربرد های مموری فوم یا فوم حافظه دار

تغییر شکل در مموری فوم ها علاوه بر نیروی وارده از طرف جسم به مموری فوم به درجه حرارت جسم نیز بستگی دارد، بطور مثال بالشتی را که در ساخت آن مموری فوم بکار رفته است و در فصل زمستان در اتاق شما قرار دارد را در نظر بگیرید، هنگام خواب مموری فوم داخل بالشت به طور کامل سرد و سفت است اما زمانی که سر خود را روی آن می گذارید پس از چند ثانیه مموری فوم نرم می شود و شکل سر و گردن شما را به خود میگیرد و حسی فوق العاده هنگام خواب به شما می دهد این اتفاق به دلیل حساسیت مموری فوم به درجه حرارت است.



مموری فوم اولین بار در ناسا


مموری فوم که در دنیا با نام فوم ویسکو الاستیک نیز آن را می شناسند برای اولین بار در مرکز تحقیق و توسعه سازمان ناسا ساخته شد.


فضانوردان بعد از خارج شدن ازجو زمین و بالا رفتن به دلیل نبودن هوا(خلاء) و بالا بودن سرعت فضاپیماها بین مهره های ستون فقراتشان فاصله ایجاد می شد و در نتیجه چندین سانتی متر به قد آنها اضافه می شد و هنگام بازگشت به زمین مهره های ستون فقرات فضانوردان به حالت اولیه برنمی گشت و سبب فلج شدن آنها می شد.

تاریخچه مموری فوم

این اتفاق سبب شد که مرکز توسعه و تحقیق ناسا به دنبال حل این مشکل برود، سرانجام در سال 1966 میلادی آنها توانستند مموری فوم را بسازند و این مشکل را برطرف کردند.

همان طور که می دانیم مموری فوم تحت تاثیر فشار و درجه حرارت بدن(جسم) است که تغییر حالت می دهد، درنتیجه مموری فوم  کاملا قالب بدن فضانوردان می شود لذا بدن و به خصوص ستون فقرات انسان دربهترین شرایط خود قرار می گیرد وبه سبب مموری فوم تغییری در قد فضانوردان ایجاد نمی شود.

مموری فوم در ابتدا که فرمول ساخت آن انحصاری در دست ناسا بود تهیه ی آن برای همه ی افراد بسیار پر هزینه بود اما به مرور افراد دیگر به روش ساخت مموری فوم پی بردند و استفاده مموری فوم برای افراد عادی راحت تر شد.

با گذشت زمان و آسان تر شدن تهیه مموری فوم، انسان ها باز هم فراتر رفتند و اجازه نداند که استفاده از مموری فوم به لباس فضانوردان محدود شود. تا به امروز انسان مموری فوم را در ساخت محصولات بسیاری بکار گرفته است که در ادامه ی این مطلب با انواع کاربرد مموری فوم آشنا می شویم.


کاربرد های مموری فوم

1. مموری فوم در بالشت

مدل بالش های مموری فوم

یکی از اولین کاربرد های مموری فوم بعد از استفاده در لباس فضانوردان، ساخت انواع تشک و بالشت می باشد. استفاده از مموری فوم در ساخت بالشت یکی از مهم ترین کاربرد های مموری فوم است که از ابتدا تا به الان مورد تایید پزشکان ارتوپد نیز می باشد، زیرا این بالشت ها کاملا با ساختار بدن انسان سازگار اند و به هنگام خواب از تمام مفاصل گردن و ستون فقرات محافظت می کند و در نتیجه ی استفاده از بالشت های مموری فوم تمام فضای پشت گردن پوشیده می شود که سبب قرار گرفتن سر و گردن در بهترین و مطمئن ترین حالت خود می شود. استفاده از بالشت های مموری فوم سردرد های شدید، کوفتگی بدن، خروپف به هنگام خواب را از بین می برد و مانع مبتلا شدن به آرتورز گردن می شود،


بنابراین استفاده از بالشت های مموری فوم باعث ایجاد آرامشی دلپذیر در خواب می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید بالش 


2. مموری فوم در زیره کفش

عکس مموری فوم در زیره کفش

از مموری فوم در ساخت زیره کفش ها نیز استفاده می شود، فوم هوشمند بیشتر در ساخت کفش های مخصوص کار، کفش های ورزشی و کفش های پاشنه بلند استفاده می شود. مموری فوم در زیره ی کفش باعث می شود هنگام راه رفتن نیروی وزن انسان که بواسطه ی کفش به زمین منتقل می گردد هیچگونه بازگشتی را نداشته باشد وعلاوه بر این فوم های هوشمند باعث سبک شدن وزن کفش ها نیز می شود. کفش هایی که در ساختار آنها فوم هوشمند وجود دارد راه رفتن با آنها بسیار آسان تر و لذت بخش تر است.


3. مموری در موس های کامپیوتر

مدل موس های بی صدا مموری فوم​​​​​​​

پس از اختراع مموری فوم استفاده از آن به سرعت در محصولات مختلف نیز گسترش پیدا کرد. مموری فوم در هر حوزه از صنعت که ورود پیدا کرد باعث بهبود شرایط آن صنعت شد. به تازگی مموری فوم در یک صنعت جدید نیز وارد شده است و آن صنعت، صنعت قطعات رایانه ای می باشد. یکی از مشکلات همیشگی افرادی که زمان زیادی را با کامپیوتر یا لب تاپ کار می کنند صدای کلیک های موس بود که وارد شدن مموری فوم به این بخش نیز مشکل را بر طرف کرد زیرا یک تکه مموری در هر طرف از موس سبب کاهش نیرو در برگشت و در نتیجه بی صدا شدن کلیک ها می شود.

برچسب ها:
0

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما