خانه پیت کت دانشنامه تمام نکاتی که درباره ام دی اف و برند های ام دی اف باید بدانید

تمام نکاتی که درباره ام دی اف و برند های ام دی اف باید بدانید

زمان مطالعه : 

6 دقیقه

ام دی اف متریالی نام آشنا و پر کاربرد در صنعت چوب و دکوراسیون داخلی می باشد. که در چند دهه اخیر توانسته مخاطبان زیادی را در صنایع مختلف به خود جذب کند. 

با این وجود هنوز هم افرادی هستند که تنها نام ام دی اف را شنیده اند و هیچ اطلاعاتی درباره ی آن ندارند. و ممکن است در ذهن آنها سوالاتی نظیر ام دی اف چیست، کاربرد آن چیست، از چه موادی تشکیل شده است و... نقش بسته باشد. 

شناخت مهم ترین فرآورده چوب موضوعی است که در برحه های زمانی متفاوت مثل خرید یک سرویس خواب یا خرید کابینت برای آشپزخانه و خیلی از موارد دیگر به کمکمان خواهد آمد. در این مقاله ما با مهم ترین نکاتی که درباره ام دی اف باید بدانیم آشنا خواهیم شد، پس لطفا اگر دوست دارید اطلاعات کاملی درباره ام دی اف به دانشنامه ذهنی خود اضافه کنید در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی پیت کت همراه باشید.


ام دی اف چیست؟

ام دی اف چیست


ام دی اف، یکی از مهم ترین مشتقات چوبی است که امروزه در تولید محصولات متفاوتی در صنایع مختلف کاربرد دارد. ام دی اف از خمیر چوب در تلفیق با چسب تولید می شود و تحت فشار بالایی در پروسه تولید قرار می گیرد. 

به همین دلیل از تراکم زیادی برخوردار است و به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان می تواند یک جایگزین فوق العاده و اقتصادی تر نسبت به چوب باشد. امکان حکاکی یا ایجاد انحنا در ام دی اف نیز به راحتی امکانپذیر است. اما ام دی اف مخفف چه عبارتی است؟

MDF مخفف عبارت Medium Density Fiberboard می باشد که معنی تحت الفظی آن تخته فیبر با تراکم (چگالی) متوسط است.


دانسیته ام دی اف در مقایسه با دو فرآورده دیگر چوب متوسط در نظر گرفته شده است که در ادامه با این دو فرآورده بیشتر آشنا می شویم.

  • نئوپان(particle board): در ساخت نئوپان از خرده چوب های بازیافتی استفاده می شود که در حالت بدون روکش آن می توانیم این خرده چوب ها را در بافت نئوپان ببینیم. این فرآورده در مقایسه با ام دی اف چگالی کم تری دارد. اما بهای تمام شده آن از ام دی اف مقرون به صرفه تر است که این ارزانی بی علت نبوده و برای سلامتی مصرف کننده آن بسیار خطر خواهد بود. اگر دوست دارید درباره مزایا و معایب نئوپان و دلیل خطر آفرینی آن برای سلامتی بیشتر بدانید، پیشنهاد ما این است که به مقاله " بررسی مزایا و معایب نئوپان " سر بزنید و آن را مطالعه کنید.

  • اچ دی اف(High Density Fiberboard): در تولید اچ دی اف(تخته ی فیبر با چگالی بالا) از همان الیافی که در ساخت ام دی اف بکاررفته است بهره می گیرند با این تفاوت که در فرآیند تولید اچ دی اف استفاده از چسب به حداقل می رسد و گرما و فشار بسیار بالا عامل اصلی ایجاد انسجام و چسبندگی می باشد. که به نسبت چگالی بالاتری از ام ای اف دارد اما تولید محصولاتی مانند سرویس خواب، کمد یا کابینت با اچ دی اف بسیار گران قیمت و پر هزینه خواهد بود. به همین دلیل هم هست که به ندرت تولیدکنندگان به سراغ آن می روند و از معدود صنایعی که در حال حاضر در ایران از اچ دی اف استفاده می کند صنعت درب سازی است. 


بهترین نوع ام دی اف موجود در بازار کدام است؟

بهترین نوع ام دی اف چیست

اگر بخواهیم درباره بهترین نوع ام دی اف صحبت کنیم،  درابتدا باید بگوییم که مهم ترین ملاک برای تشخیص بهترین نوع ام دی اف میزان دانسیته آن است. یعنی هر چقدر تراکم خمیر ام دی اف در مغز آن بیشتر باشد ام دی اف مقاومت و طول عمر بیشتری خواهد داشت. به طور میانگین باید در هر متر مکعب چگالی ام دی اف 800 کیلوگرم باشد. 

اما ام دی اف به طور کلی دارای دوقسمت مغز ام دی اف و روکش ام دی اف است. تمرکز تولیدکنندگان ام دی اف در واقع بر روی تنوع روکش های آن بوده. که در واقع از مهم ترین ویژگی های ام دی اف همین تنوع بالا در نقش و رنگ روکش های آن است. پر استفاده ترین روکش های ام دی اف در بازار ایران را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

1. روکش ام دی اف سینکرونایز: بهترین نوع روکش همین ام دی اف سینکرونایز است. این روکش ام دی اف حالت تاری و پودی دارد که علاوه بر چشم نواز بودن ضد خش و مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوربت نیز می باشد.

2. روکش ام دی اف هایگلاس: این روکش بیشتر در وسایلی همچون کابینت هایگلاس استفاده می شود. چون جدای بر جنبه کاربردی بیشتر از لحاظ بصری مورد توجه قرار گرفته است. این روکش ها بسیار براق هستند به طوری که شباهت های زیادی با شیشه دارند. اما متاسفانه ام دی اف هایگلاس معمولا ضد خش نیست و در برند های بزرگ آن مانند هایگلاس تُرک AGT ضد خش هستند که آن هم بسیار گران قیمت است.

بیشتر بخوانید: با مزایا و معایب کابینت هایگلاس بیشتر آشنا شوید 

3. روکش ام دی اف وکیوم یا ممبران: این روکش ها با استفاده از دستگاه خلا پرس وکیوم بر روی ورق ام دی اف خام چسبانده خواهند شد که در صنعت کاربرد های متنوعی دارد و مانند روکش های سینکرونایز ضد خش هستند. اما ام دی اف وکیوم مقاومت خوبی دربرابر حرارت ندارد و در مواجه با گرما درز و پیوند آن با ام دی اف خام باز خواهد شد.

اشتباه نکنید؛ ملامینه ام دی اف نیست!

باور نادرستی که به تازگی توسط سودجویان در بین مردم جا افتاده است این است که ملامینه همان ام دی اف است. باید بگوییم اصلا این طور نیست. ملامینه در اصل همان نئوپان است که روی آن روکش ام دی اف پرس می شود. اما شما با چه روشی می توانید ام دی اف را از ملامینه شناسایی کنید؟ حقیقت این است که شناسایی محصولات روکش شده‌ی ام دی اف از نئوپان و ملامینه، کار چندان آسانی نیست و تنها افراد حرفه ای که مویی در آسیاب سفید کرده اند، قادر به این کار هستند. اما به عنوان راهنمایی به شما پیشنهاد میکنیم از این تصویر کمک بگیرید.

ام دی اف چیست؟ملامینه چیست؟


بیماری ام دی اف چیست؟ آیا واقعا ام دی اف سرطان زاست؟

در فرآیند مخلوط شدن الیاف چوب با چسب، رزین و موم گازی شیمیایی به نام فرمالدهید تولید می شود که اگر انسان برای مدت زمانی طولانی و مداوم در معرض این گاز قرار بگیرد احتمال مبتلا شدن به سرطان وجود دارد. ما در تیم تحریریه پیت کت با مصاحبه و همچنین کمک گرفتن از واحد تحقیق و توسعه (R&D) مجموعه های با سابقه ای درخشان در حوزه تولید محصولات ام دی اف همچون گروه تولیدی بلج به این نتیجه رسیدیم که این گاز خطری برای سلامتی انسان ندارد.

زیرا این گاز تنها در هنگام مخلوط شدن ایجاد و منتشر می شود. و زمانی که تخته های ام دی اف تحت گرما و فشار پرس می شوند بخش اعظمی از این گاز خارج می شود. اما در هنگامی که ام دی اف روکش می شود مقداری از این گاز در زیر روکش ام دی اف محبوس می شود. که جای نگرانی نیست چون در حینی که تخته های بزرگ ام دی اف توسط دستگاه های برش پانل بر و اره دور کن به قطعات کوچک تر برای تبدیل شدن به محصول برش داده می شوند گاز فرمالدهید به طور کامل از ام دی اف خارج می شود و بدین ترتیب خطری سلامت مصرف کنندگان محصولات ام دی اف را تهدید نخواهد کرد.


از ام دی اف چه محصولاتی تولید می شود و آیا ضخامت ام دی اف در این محصولات مهم است؟

سرویس خواب ام دی اف


همان طور که پیش تر اشاره کردیم ام دی اف به دلیل ویژگی های برتری که نسبت به سایر فرآورده های چوب دارد، به محض ورود به بازار مورد استقبال صنایع مختلفی قرار گرفت. از جمله مهم ترین محصولاتی که در حال حاضر با ام دی اف ساخته می شود می توانیم به انواع سرویس خواب ام دی اف، دراور، کمد لباس و جالباسی، میز تحریر، تخت خواب دو طبقه یا انواع تخت خواب میهمان میزبان، تخت خواب تاشو، ساخت انواع مدل های کابینت ام دی اف و همچنین صنایعی دیگری همچون جعبه سازی و ساخت دیوار های کاذب و درب اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید: چوب بهتر است یا ام دی اف؟ مساله این است! 

تخته های ام دی اف در ابعاد و ضخامت های متفاوت تولید می شود که مصرف کنندگان ام دی اف در صنایع مختلف بر حسب نیازشان در تولید محصولات آنها را تهیه می کنند. ام دی اف معمولا در ابعاد 1830×4100 - 1830×3360 - 1830×2440 - 1220×2440 میلی متری ساخته می شود. که این ابعاد نیز میتوانند ضخامت مختلفی داشته باشند. قطر تخته های ام دی اف عموما 3-4-6-8-10-12-16-18-20-25-32 میلی متری می باشد که هر یک کاربرد خاصه ی خود را دارد. بطور مثال ضخامت 32 میلی متری ام دی اف در ساخت محصولاتی بکار می رود که نیازمند استقامت بسیار بالایی هستند مانند بدنه تخت های دوطبقه یا تخت خواب های تاشو. اگر شما میخواهید محصولی از جنس ام دی اف بخرید بعد از تراکم مغز آن و نوع روکش ام دی اف باید به قطر و ضخامت ام دی اف توجه کنید تا سرتان کلاه نرود.


معرفی انواع برند های ام دی اف موجود در بازار ایران

ام دی اف چیست


با گذشت تقریبا چند دهه ای از حضور ام دی اف در بازار ایران دیگر برند های متفاوت با کیفیت های گوناگونی در ایران در حال فعالیت هستند. اما اگر بخواهیم برند های ام دی اف در ایران را نام ببریم به مجموعه های همچون ام دی اف پاک چوب، ام دی اف آرا و آسا، ام دی اف شرکت پویا، نوین چوب، ایزوفام و فرامید اشاره کنیم. 

اما اگر قرار باشد از میان این برند های تولیدکننده ام دی اف بهترین برند را معرفی کنیم باید بگوییم که با توجه به اصل مقرون به صرفه بودن در کنار کیفیت بالا بهتر است به سراغ برند های فوق العاده ای مانند ایزوفام و پاک چوب بروید. تا با خیال راحت یک سرویس خواب یا هر محصول ام دی افی دیگری را بخرید. 


در پایان امیدواریم که شما با مروری بر نکات بالا بتوانید دانشی جدید کسب کنید تا بتوانید محصولات ام دی افی که مورد نیازتان می باشد را خریداری کنید. همچنین در صورتی که سوالی راجع به ام دی اف داشتید که در این نوشتار از مجله اینترنتی پیت کت گنجانده نشده است. از شما خواهشمندیم تا سوال خود را با ما در بخش نظرات همین صفحه به اشتراک بگذارید. از شما پیشاپیش بابت ارسال سوالات و دیدگاهتان سپاس گذاریم.

2

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌ خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

ثبت نظر

دیدگاه شما

دیدگاه کاربران
  • ملیحه نوری
    10 تیر 00

    با سلام از اینکه وقتتان را صرف این نمودید که من و امثال مرا در باره موضوعی مثل ام دی اف آموزش بدهید از شما واقعا سپاسگزارم دی ا آموزش بدهید ف

    • عارف محمدی
      11 تیر 00

      سلام و درود دوست عزیزم خانم نوری؛ از انرژی بسیار خوبی که به ما و تیم پیت کت دادید بی نهایت سپاس گزاریم و بسیار خوشحالیم که این مطلب برای شما موثر و مفید بوده